رنگ روغنی در نقاشی ساختمان

یکی از راه‌های رایج رنگ آمیزی ساختمان استفاده از رنگ روغنی است. رنگ‌های روغنی از سال‌های بسیار دور در زندگی بشر حضور داشته‌اند و هنرمندان نقاش از رنگ‌های روغنی برای خلق تابلوهای زیبا استفاده می‌کردند؛ چرا که دوام و ماندگاری زیادی داشتند و تا سال‌ها بدون تغییر باقی می‌ماندند. دلیل استفاده از رنگ روغنی در رنگ آمیزی ساختمان هم همین اصل ماندگاری است و به این دلیل تا مدت‌ها به عنوان اولین انتخاب رنگ آمیزی خانه‌ها مطرح بود. با وجود اینکه حالا انتخاب‌های فراوانی برای پوشش دیوارهای خانه وجود دارد، رنگ‌های روغنی همچنان محبوب هستند. به همین دلیل در این مطلب از رنگ روغنی صحبت می‌کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

معرفی رنگ روغنی
ترکیب اصلی این نوع رنگ‌ها از مخلوط کردن نوعی روغن خشک‌شونده (معمولا گلیسیرین استر با اسید چرب غیر اشباعی مانند اسید اولئیک یا اسید لینولنیک) با رنگ‌دانه به دست می‌آید. روغن‌های موجود درون رنگ در مجاورت هوا ترکیبات سیر شده‌ای را می‌سازند و به این ترتیب لایه‌ی مقاومی را تشکیل می‌هند که مانع نفوذ آب در رنگ‌دانه‌ها و لایه‌های زیرین آن می‌شود. رنگ‌های روغنی معمولا به کمک یک حلال هیدروکربنی مثل ترپنتین (Turpentine) رقیق می‌شوند؛ همان حلالی که از آن به عنوان تینر (Thinner) یاد می‌شود.

رنگ روغنی در نقاشی ساختمان
انواع رنگ‌های روغنی
در میان رنگ‌های روغنی، معمولا همه نوع براق آن را می‌شناسند و گمان می‌کنند که تمام رنگ‌های روغنی براق هستند و نور را منعکس می‌کنند. اما رنگ‌های روغنی مخصوص نقاشی ساختمان به سه نوع براق، نیمه براق و مات تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها کاربردهای مخصوصی دارند و بسته به شرایط می‌توانید از یکی از آنها استفاده کنید.

نقاشی رنگ روغنی با استفاده از غلطک هم قابل انجام است.

رنگ روغنی براق
یکی از ویژگی‌های جذاب این نوع رنگ، قابلیت شست‌وشوی آن است. این خصوصیت یکی از دلایلی است که باعث می‌شود خیلی‌ها همچنان سراغ رنگ‌های روغنی بروند. مخصوصا اگر کودک بازیگوشی داشته باشید و بخواهید دیوارها از شیطنت‌هایش در امان بماند، می‌توانید روی این نوع از رنگ‌های روغنی حساب باز کنید. این نوع رنگ به دلیل انعکاس زیاد نور، اشکالات و ناهمواری‌های موجود در گچ‌کاری را به خوبی نشان می‌دهند؛ چیزی که در انواع مات وجود ندارد.

رنگ روغنی مات
این نوع نسبت به رنگ‌های براق ارزان‌تر هستند و برای پوشاندن معایب دیوار، انتخاب ایدآلی به شمار می‌آیند. این نوع رنگ روغنی نسبت به نمونه‌ی براق قابلیت شست‌وشوی چندانی ندارد و عملا نمی‌توان روی این قابلیت مانور داد. اگر دوست ندارید دیوارتان نور را منعکس کند و می‌خواهید از سادگی دیوار لذت ببرید، بهتر است نوع مات را انتخاب کنید.

از ترکیب رنگ‌های روغنی براق و مات می‌توانید به رنگ نیمه براقی دست پیدا کنید که حد وسطی میان این دو نوع رنگ روغنی است. خوبی رنگ نیمه براق در این است که درصد مات یا براق بودن آن را خودتان تعیین می‌کنید و می‌توانید با کم یا زیاد کردن رنگ‌ها، میزان براق بودن آن را مشخص کنید.

کاربرد رنگ‌های روغنی
شاید امروزه کمتر از رنگ‌های روغنی برای نقاشی دیوار استفاده کنند و روش‌های دیگری جایگزین آن شده باشند؛ اما ویژگی ضدآب بودن و پوشش‌دهی بالای این نوع رنگ‌ها سبب می‌شود همچنان در مکان‌های مختلفی از آن‌ها استفاده شود. رنگ‌های روغنی براق برای رنگ آمیزی سطوح فلزی مثل نرده‌های آهنی، در‌ها و پنجره‌ها استفاده می‌کنند. همچنین برای رنگ آمیزی درها و پنجره‌های چوبی هم از رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود. از آن‌جایی که رنگ‌های روغنی براق ضدآب هستند، به عنوان عایق یا روکش فلزات و مصالح مختلف در محیط‌های بیرونی استفاده می‌شوند. به علاوه از رنگ‌های روغنی مخصوص برای رنگ آمیزی سطوح داخلی استخرهای شنا یا حوضچه‌های پرورش ماهی هم استفاده می‌کنند؛ این رنگ‌ها به رنگ استخری معروف هستند.

استفاده از رنگ روغنی در نقاشی نرده بسیار رایج است.
در ذهن داشته باشید که با وجود مزایای رنگ روغنی، استفاده از آن به دلایلی از قبیل دیر خشک شدن، بوی نامطبوع و بروز آلودگی‌های زیست محیطی کمتر شده ‌است. بهتر است پیش از انتخاب این نوع رنگ‌ها، تمام جوانب کار را بررسی کنید.

با توجه به مزایا و معایب رنگ روغنی، انتخاب و استفاده از آن‌ها تصمیمی سلیقه‌‌ای است؛ مخصوصا برای ما که در طول سالیان متمادی به استفاده از این رنگ برای نقاشی ساختمان عادت کرده‌ایم و به رنگ‌های دیگر با کمی تردید نگاه می‌کنیم. همه‌ی ما مزایای رنگ روغنی را می‌شناسیم و از معایب آن هم باخبر هستیم. حال باید دودوتا چهارتا کنیم و ببینیم آیا می‌توانیم برای استفاده از رنگ‌های جدید ریسک کنیم؟

منبع: وبسایت کبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *