طراحی و اجرای محوطه

آنچه در طراحی محوطه و حیاط اهمیت دارد اجرایی بودن آن است.

توجه به اولویت های ذیل در طراحی محوطه باعث جلوگیری از هزینه های مضاعف در اجرا خواهد شد.

شناخت و تسلط بر سبک های مطرح معماری و معماری محوطه
شناخت کامل مواد و متریال
شناخت کامل گونه های گیاهی
شناخت موقعیت جغرافیایی و اقلیمی محیط
کاربرد محوطه و اولویت ساکنین

محوطه

هر سبکی در معماری محـوطه المان ها و حتی گیاهان خاص خود را دارا هستند. تلفیق بی هدف و بی تناسب، باعث از بین رفتن هارمونی در محیط می شود. زیبایی محیط حاصل حفظ تناسب در یکایک المانها و اجزای مجموعه است. هر نوع آبنما و آلاچیقی مناسب برای هر محیطی نیست. در محوطه به سبک مدرن استفاده از فواره های کلاسیک یا آبنمای صخره ای لطمه زیادی به طرح کلی می زند. در صورتی که ساخت آبنمای مدرن در این محیط زیبایی آن را دوچندان می سازد.

از سویی دیگر محوطه ای زیبا و ماندگار در ذهن لزوما محوطه ای دارای المان های متعدد و پر هزینه نیست. با استفاده از متریال متناسب و نحوه درست بکار گیری آنها و از طرفی دیگر با رعایت الگوهای مناسب کاشت و انتخاب مناسب گیاهان می توان فضایی زیبا را پدید آورد.
تفاوتی عمده میان طراحی داخلی و طراحی محوطه در زمینه انتخاب متریال وجود دارد. این امر به دلیل وجود نور آفتاب، تغییرات دمایی بالا، بارش برف و باران و تابش مستقیم نور خورشید است. در انتخاب مواد و تجهیزات سیستم آبیاری نیز تفاوت عمده ای میان فضای داخلی بنا و محـوطه وجود دارد. در بسیاری از فضا ها مشاهده شده که از همان لوله و اتصالاتی استفاده شده است که در فضاهای داخلی استفاده می شود، این امر نه تنها هزینه بالاتری بر کارفرما تحمیل می کند که به هیچ عنوان کاربری مناسبی نیز ندارد.

در محوطه استفاده از متریال محدودیت های بیشتری دارد. به عنوان نمونه نمی توان از چوب در حالت معمول به دلیل در معرض بودن در برابر نور مستقیم خورشید و برف و باران یا انواع پی وی سی به دلیل در معرض بودن نور خورشید استفاده نمود.

در بسیاری از طرح های محوطه که توسط معماران ارائه می شود. گل بصورت بسیار زیاد استفاده می شود. این امر در عمل غیر ممکن است چرا که در آب و هوای معتدل گیاهان در فصل کوتاهی دارای گل هستند و آنچه در انتخاب گیاهان باید مورد اهمیت قرار گیرد، فرم گیاه و همیشه سبز بودن یا خزان پذیر بودن آن است. پس از طراحی محوطه توسط معماران انتخاب گیاه باید توسط کارشناسان فضای سبز و گیاه شناسی صورت گیرد.

در نهایت ارائه ایده و طراحی نهایی طراحان و معماران به کارفرما اهمیت بسزایی دارد. استفاده از نرم افزارهای سه بعدی به ویژه تری دی مکس می تواند تمامی جزئیات را مشخص نماید، متریال مورد نظر، گیاهان، چمن شیب و … .

اما برخی از نرم افزارها که برای طراحی محوطه ابداع شده اند نمی توانند متریال و نوع المان ها را مشخص نمایند و عموما دارای تعدادی آبجکت مشخص و تغییر ناپذیر هستند.

طراحی در شرکت ما با توجه به تمامی موارد ذکر شده صورت می گیرد. به گونه ای که طرح ارائه شده امکان اجرای یک به یک را دارا باشد.

م: بارش سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *