روند ساخت آبنما

 آبنما ها عموماً جریان بسته و مستمر آب از یک مکان به مکانی دیگر می باشند. از این رو آبنماها مصرف آب زیادی ندارند. در کل آبنما ها هر شکل و اندازه ای داشته باشند دارای یک مکانیزم و زیرساخت مشترک هستند. آبنمای صخره ای، آبنمای کلاسیک و آبنمای مدرن با تفاوت های ظاهری بسیار و فرم های متفاوت زیرساخت های یکسان می باشند. نکاتی اساسی در ساخت آبنما ها باید مد نظر قرار گیرد که در ادامه بدان اشاره خواهد شد.

آبنما

آببندی
نحوه آبندی کل مجموعه آبنما اولویت اساسی ایجاد بنای آبنما می باشد. عموماً در فعالیت های عمرانی آببندی کامل یک سازه مطرح نمی باشد. اما در ساخت یک آبنما روش آببندی نمودن زمان و هزینه عمده پروژه را به خود اختصاص می دهد. استفاده از قیرگونی یا ایزوگام در ساخت آبنما به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد. چرا که از این روش ها عموما در لایه هایی در ساختمان استفاده می شود که فشاری بر آن وارد نگردد. اما در ساخت آبنما پس از آببندی و لوله گذاری سنگ گذاری صورت می گیرد که فشار زیادی را بر سطح زیرین وارد می سازد. از سویی دیگر فضای موجود همیشه دارای مقدار زیادی آب است که می تواند باعث حرکت نم و رطوبت به فضای پشت لایه ایزوگام گردد. این امر باعث جدا شدن لایه ایزوگام از سطح کار می گردد. استفاده از مواد عایق کننده بتن یا در ابعاد گسترده استفاده از لایه های ژوممبرن بدین منظور پیشنهاد می گردد.

انتخاب پمپ
به منظور پمپاژ آب برای ریزش آب در آبنـما می توان از پمپ های کفکش یا الکتروموتورهای موجود در بازار استفاده نمود. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است اینکه استفاده از پمپ های کفکش لاجرم منجر به ورود برق با ولتاژ ۲۲۰ ولت به آب می گردد. این مسئله با عایق بودن کامل پمپ در ابتدا هیچ گونه مشکلی را بوجود نمی آورد اما با گذشت زمان احتمال آسیب دیدن کابل یا پمپ و ورود جریان برق به آب می گردد که خطرات بسیاری را به همراه دارد. با توجه به توضیحات داده شده در بالا استفاده از الکتروپمپ برای ساخت آبـنما پیشنهاد می گردد. با استفاده از این پمپ ها هیچ گونه تماسی میان برق ۲۲۰ ولت و آب وجود ندارد. و حتی تعمیر و نگهداری از تاسیسات آبنما بسیار ساده تر خواهد بود.

انتخاب سبک و فرم آبنما
فرم آبنما ها همانگونه که پیشتر اشاره شد صخره ای، ایرانی، کلاسیک و مدرن می باشد. انتخاب فرم همخوان و هماهنگ با مجموعه محوطه می تواند زیبایی فضا را دوچنان نماید. ابعاد آبنمـا و نوع متریال مورد استفاده هم در ساخت آبنـما بسیار اهمیت دارد. بسیاری از سنگ ها مناسب استفاده در ساخت آبـنما نیستند چرا که در معرض قرارگیری مداوم در آب باعث از بین رفتن سنگ می گردد.
نورپردازی

نورپردازی متناسب می تواند زیبایی سازه آبنما را در شب دوچندان نماید. برای نورپردازی باید از چراغ های IP68 که مناسب قرارگرفتن در آب هستند و به اصطلاح به آنها چراغ های استخری گفته می شود استفاده می گردد. استفاده از رنگها آر جی بی که مدام در حال تغییر رنگ هستند برای نورپردازی پیشنهاد نمی گردد. این چراغ ها عموماً با برق ۱۲ ولت روشن می شوند و هیچ گونه خطری بوجود نمی آورند. ترانسی برای تنظیم ولتاژ برای روشن کردن آنها در تابلوی برق محوطه نصب می گردد.

م: بارش سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *