تفاوت رنگ های صنعتی و ساختمانی

در دهه ی گذشته صنعتی رنگ و پوشش شاهد رشد مداوم با میانگین سالیانه ی ۴/۵% بوده است. حجم تولیدات صنایع رنگ تا سال ۲۰۱۳ میلادی ۷۵/۴۱ میلیون تن و به ارزش ۳/۱۲۷ میلیارد دلار بوده است. نقاشی ساختمان / این تولیدات شامل دو دسته ی کلی رنگ های صنعتی(Industrial Coatings) و رنگهای ساختمانی(Decorative Coatings) است. علت این نوع دسته بندی تفاوت های گسترده ایست که در زیر به تعدادی از مهمترین این تفاوتها پرداخته شده است:

۱٫ کاربرد نهایی: اولین مورد تفاوت رنگهای صنعتی و ساختمانی در کاربرد نهایی آنهاست. همانطور که حتما حدس زده اید کاربرد رنگهای صنعتی در محیط های صنعتی و برای رنگ آمیزی و پوشش دهی محصولات صنعتی به کار می روند. حال آنکه رنگهای ساختمانی در محیط های مسکونی استفاده می شوند. و هر کدام از این محیط ها خصوصیات و نیازهای خود را دارند. رنگهای صنعتی بر روی محصولاتی نظیر کپسول های CNG/LPG، وسایل نقلیه، بشکه ها و ظروف نگه داری، داربست ها، برج های مخابراتی، به عنوان کفپوش در محیط های صنعتی و بسیاری کاربردهای دیگر به کار می روند. اما رنگهای ساختمانی برای پوشش دهی روی سطوح دیوارها و سقف خانه ها به کار می روند.


۲٫ هدف اصلی کاربرد: هر نوع پوششی یک هدف و نیاز اصلی را برآورده می کند. در مورد رنگهای صنعتی هدف اصلی حفاظت سطوحی ست که پوشش داده می شوند. حفاظت از وسایل و تجهیزات در مقابل عوامل مختلف محیطی نظیر رطوبت، شرایط جوی خورنده، تماس مستمر با آب، آتش سوزی، حلال های صنعتی، سایش مداوم و … مهمترین هدف استفاده از رنگهای صنعتی ست. در مورد رنگهای ساختمانی مشخص است که هدف اصلی زیبایی بخشی به ساختمان و دلپذیر کردن محیط زندگیست و اهداف حفاظتی در درجه ی دوم اهمیت قرار دارند.

۳٫ گستردگی محصولات: هنگام استفاده از رنگ به عنوان پوشش رویه(Top Coat)، رنگهای ساختمانی از طیف وسیعتری نسبت به رنگهای صنعتی برخوردارند. در حالی که رنگهای صنعتی هنگامیکه به عنوان پوشش رویه استفاده شوند از نظر نوع رزین به کار رفته به عنوان رزین پایه دارای محدودیت های بیشتری هستند. هرچه به سطوح زیرین نظیر پوشش اصلی(Base Coat) و آستری (Primer) برویم تنوع رنگهای صنعتی بیشتر می شود. به عنوان مثال آستری های اپوکسی، آستری های پلی یورتانی، آستری های فوری و آستری های کوره ای از گستردگی این محصولات خبر می دهد. در مقابل، رنگهای ساختمانی در کاربرد به عنوان پرایمر محدودیت زیادی دارند.
۴٫ الگوی خرید: یکی از بزرگترین نقاط تفاوت در این دسته بندی تفاوت در نحوه ی خرید است. رنگهای صنعتی در هر سفارش خرید در مقیاس بزرگ خریداری و استفاده می شوند در حالیکه رنگهای ساختمانی با توجه به نوع خریدار در مقادیر کم خریداری می شوند./ نقاشی ساختمان

مقایسه ی آماری تولیدات رنگهای صنعتی و ساختمانی بر اساس حجم و قیمت:
رنگهای ساختمانی ۵۶ درصد کل حجم تولیدات و ۴۴ درصد ارزش جهانی تولیدات رنگ را شامل می شوند که از هر نوع پوشش صنعتی بیشتر است. در زیر نسبت حجم تولیدات رنگهای ساختمانی به کل حجم تولیدات صنایع رنگ در قالب نمودار نشان داده شده است:

در زیر آمار حجم تولیدات و ارزش تولیدات انواع رنگهای صنعتی را بر اساس نوع کاربرد مشاهده می کنید:
تقریبا تمام کارخانه های بزرگ تولید رنگ هر دو نوع این محصولات را تولید کرده و از طریق یک شبکه ی فروش به بازار عرضه می کنند. در این صورت تماس مستقیم با کارخانه برای خرید هر دو نوع پوشش صنعتی و ساختمانی برای خریدار مقرون به صرفه تر است.

م: نیلی فام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *