نحوه اجرای کفپوش اپوکسی

کفپوش ها انواع مختلفی دارند و یکی از این نوع کفپوش ها اپوکسی می باشد و اجرای کفپوش اپوکسی به شکل خاص می باشد که در این مطلب ضمن اینکه در مورد کفپوش اپوکسی و انواع و ویژگی های آن صحبت می کنیم ، به طور خلاصه نیز در مورد اجرای آن نیز مطالبی را اشاره می نماییم. به طور کلی جنس کفپوش اپوکسی از جنس پلیمر بوده و در لایه های مختلف بر روی بتن یا موزاییک پیاده سازی و اجرا می گردد. لازم است در صورتی که زیرسازی شما دارای پستی و بلندی می باشد قبل از اجرای کفپوش اپوکسی نسبت به اصلاح آن با بتن یا موزاییک اقدام شود.

کفپوش های اپوکسی مزایای بسیاری دارند که شاید مهمترین آن استفاده به عنوان لایه محافظ برای هر سطی می باشد. این کفپوش دارای مقاومت بالایی بوده و می تواند میزان بسیار زیادی وزن را تحمل نماید. ضمن اینکه این کفپوش ها به دلیل ترکیباتی که دارند در برابر اسید و حلال ها و سایر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند. از سویی دیگر این کفپوش ها به دلیل استفاده از رنگهای متنوع می تواند طرح های زیبا و ویژه ای را در کف اجرا نماید. شما می توانید هر نوع رنگ و طرحی را که نیاز دارید به راحتی با استفاده از این کفپوش ها در کف پیاده کنید. به همین دلیل می تواند هر گونه ای علائم ترافیکی در کف با این کفپوش ها اجرا نمود که برای انبار و سالن های خط تولید و پارکینگ ها کارایی دارد. با توجه به اینکه این کفپوش ها جذب گرد و غبار ضعیفی دارند پاکسازی راحت تری داشته و می توانید بدون هیچ گونه نگرانی نیز نسبت به شستشوی آنها اقدام کنید.

در مورد معایب این کفپوش ها هم باید گفت درست است که معایب کفپوش اپوکسی خیلی زیاد نیست اما ممکن است برای بعضی موارد این نوع کفپوش ها مناسب نباشد. اولین مورد قیمت کفپوش اپوکسی است که به دلیل استفاده از مواد اولیه گران هزینه بالاتری را نسبت به رنگ های معمولی دارد.البته این مورد در برابر مقدار ویزگی های مثبت آن خیلی به چشم نمی آید. مورد بعدی  انعطاف پذیری پایین این کفپوش می باشد و بعنوان یک کفپوش شکننده شناخته می شود و بنابراین باید بدانید برای شما مناسب است یا خیر. بحث بعدی در مورد استفاده از این کفپوش در فضای آزاد می باشد که به دلیل تاثیراتی که ممکن است نور خورشید بر روی آن بگذارد مناسب نمی باشد و بهتر است در سالن های سر پوشیده و داخلی استفاده شود.

کفپوش های اپوکسی کاربرد های بسیاری داشته و می تواند در بسیاری از کارخانه ها به عنوان کفپوش صنعتی مورد استفاده قرار گیرد و این هم به دلیل ویژگی های بسیار آن می باشد. از این کفپوشها می توان در صنایع نفت و گاز ، خودروسازی ، دارو سازی ، بیمارستان ، سالن های ورزشی، پارکینگ ها ، خط تولید مواد غذایی ، صنایع بسته بندی و فضاهای مرتبط دیگر استفاده نمود. کفپوشهای اپوکسی در انواع مختلف بسیار وجود دارد که متناسب با فضا و کاربری و ویژگی های مورد انتظار استفده می شود.

نحوه اجرای کفپوش اپوکسیمعرفی کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

این نوع از کفپوش های اپوکسی دارای خاصیت رسانایی بوده و به همین دلیل از تجمع بار بر روی سطح خود جلوگیری می نماید. در فضاهایی مانند اتاق های سرور که به دلیل وجود سرور حساسیت هایی برای عدم آسیب به آنها باید اقداماتی انجام داد از این نوع کفپوش استفاده می شود تا الکتریسیته ساکن وجود در این اتاق ها حذف شوند. البته در موارد دیگری مانند اتاق های عمل که تجهیزات الکتریکی آن نسبت به الکتریسیته ساکن حساس هستند نیز می توان از این نوع کفپوش برای حذف الکتریسیته ساکن اقدام نمود.

معرفی کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال

یکی دیگر از انواع متنوع کفپوش های اپوکسی می باشد که با توجه به ویژگی ضد باکتریایی که دارد می تواند در فضاها و مکانهایی که باید اصول بهداشتی و آلودگی رعایت شود مورد استفاده قرار گیرد. مهمترین مکان هایی که می توان نام برد بیمارستان ها و خط تولید داروها می باشد که باید محیط به شدت تمیز و با کمترین آلودگی باشد. این کفپوش ها می تواند رشد باکتری ها را متوقف نماید.

معرفی کفپوش اپوکسی پارکینگ

کفپوش های اپوکسی به دلیل تنوع و رنگی و طرحی را که دارند می توانند به راحتی علائم ترافیکی را دل خود پیاده کنند. این علائم می تواند خط کشی و مسیر حرکتی و اعلام خطر باشد. بنابراین می توانند به راحتی در پارکینگ های بزرگ و کوچک از جمله مراکز خرید و فرودگاه ها مورد استفاده قرار گیرند. از ویژگی های دیگری که می تواند برای اجرای آن در پارکینگ ها مهم باشد ویژگی ضد لغزش و سایش می باشد و اینکه به راحتی امکان تمیز کردن آن وجود دارد.

معرفی کفپوش اپوکسی سه بعدی

این نوع از کفپوش های اپوکسی می تواند با ترکیب اپوکسی و یک نقاشی سه بعدی به یک عنصر ویژه در طراحی کف مورد استفاده قرار گیرد. این نقاشی سه بعدی توسط یک لاک اپوکسی محافظت می شود و به دلیل طرح های متنوعی که دارا می باشد توانسته تا رواج پیدا کند. از این نوع کفپوش ها می توان در منازل و مراکز تجاری و تفریحی برای ایجاد جاذبه بصری استفاد نمود.

به طور کلی کفپوشهای اپوکسی از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول که لایه اول یا پرایمر اپوکسی مخصوص بتن نام دارد. بخش دوم که تشکیل شده است از لایه دوم یا لایه میانی و بخش سوم نیز که لایه نهایی یا رویه می باشد.اگر بخواهیم در مورد ضخامت هر کدام از این لایه ها صحبت کنیم باید بگوییم که زیرسازی بتن باید ضخامتش متناسب با نیاز برای رفع پستی و بلندی ها و رطوبت باشد. در لایه پرایمر ضخامت کمتر از ۲۰۰ میکرون بوده و در لایه های میانی نیز به نسبت کاربری و نیاز بین ۱٫۸ تا ۲ میلیمتر می باشد. در لایه نهایی یا رویه هم می توان از ضخامتی بین ۱ تا ۱٫۲ میلیمتر استفاده نمود.

کفپوش های اپوکسی بنا به نیاز و استفاده در هر لایه دارای فرمول های متفاوتی می باشند. در پرایمر کفپوش اپوکسی از رزین اپوکسی بدون حلال و هاردنر اپوکسی پلی آمین و حلال هایی مانن زایلن و بوتیل گلیکول استفاده می شود. در فرمول کفپوش اپوکسی میانی نیز از رزین اپوکسی بدون حلال و هاردنر اپوکسی پلی آمین و رقیق کننده واکنشگر و فیلر و پرکننده ها در کنار ادتیوهای ضد رسوب و پیگمنت استفاده می شود. در لایه رویه نیز از رزین اپوکسی بدون حلال و هاردنر اپوکسی پلی آمین در کنار رقیق کننه واکنشگر و فیلر پرکنده و ادیتوهای ضد حباب و پیگمنت ها استفاده می شود.

نحوه اجرای کفپوش اپوکسینحوه اجرای کفپوش اپوکسی

روش اجرای کفپوش اپوکسی یکسان بوده اما به میزان نیاز ضخامت باید رنگ اپوکسی استفاده شود. در این قسمت در مورد اجرای هر مرحله از کفپوش اپوکسی صحبت می کنیم :

انجام زیر سازی لازم

برای اجرای کفپوش اپوکسی نیاز است تا زیر سازی یا کف سازی به شکل دقیق انجام پذیرد. این زیر سازی بهتر است با بتن انجام شود. در زیرسازی نیاز است تا شما سطوح را از هرگونه چربی و گرد و غبار رطوبت بررسی نمایید. این سطوح می تواند بتن یا سنگ یا موزاییک باشد و در صورتی که در سطج زیرین بتن می باشد لازم می باشد تا شیرابه آن برطرف گردد. سپس برای ترمیم ترک ها و درزهای احتمالی باید با گروت اپوکسی آنها را پر نمود. ضمنا می توان برای افزاشی چسبندگی از ساب نیز استفاده شود.

اجرای لایه پرایمر

پس از اینکه زیرسازی لازم انجام شد نوبت به آن می رسد که لایه پرایمر اجرا شود. پرایمر اپوکسی از رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل شده است. این پرایمر می توان تمامی حفره های سطح بتن را پرده نموده و باعث افزایش چسبندگی لایه های دیگر نیز شود. برای انجام این لایه از غلتک یا تی می توان استفاده نمود. در مورد مقدار مورد نیاز هم باید بگوییم هر ۲۰۰ گرم آن می تواند در یک متر مربع استفاده شود.

اجرای لایه دوم یا لایه های میانی

در مرحله بعد لازم است تا لایه های میانی اپوکسی نیز اجرا شود. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم ترکیبات این لایه از رنگ اپوکسی و ذرات سیلیس دانه بندی شده می باشد. دلیل اجرای این لایه هم افزایش مقاومت مکانیکی و فشار بر روی کفپوش اپوکسی می باشد. بنابر نیاز و با توجه به سطح زیرکار این بخش در یک مرحله یا چند مرحله انجام می شود. در انتها سطح صاف و بدون ترک و حفره می باشد.

اجرای لایه نهایی

به طور کلی لایه نهایی یا لایه رویه را می توان به چند روش از جمله اجرا با کاردک شانه ای یا غلتک و یا اسپری هوا اجرا نمود. ضخامت این لایه از ۵۰۰ میکرون تا چند میلی متر می باشد. زمان اجرای مراحل ۴ گانه یاد شده نیز بستگی به متراژ و افراد دارد. اما به طور معمول برای اجرای یک سالن ۱۰۰۰ متر مربعی نیاز به ۴ نفر نیرو و ۴ روز کار می باشد.

برای انجام کفپوش اپوکسی باید سطح زیر را بررسی نموده و میزان رطوبت و دما را محاسبه نمود. بنابراین نیزا است تا با یک سری از تست ها این موارد را قبل از اجرا بدست آورد تا بتوان بهترین اقدام را برای رفع  در نظر گرفت. ضمنا پس از کار نیز باید ضخامت کفپوش و چسبندگی و موارد دیگر نیز تست شود تا از کیفیت و اجرای درست کفپوش اطمینان حاصل نمود.

برای افزایش طول عمر و ماندگاری این کفپوش ها نیز باید یک سری موارد رعایت شود. از جمله اینکه به صورت دوره ای نظافت انجام شود. از ضربات زیاد به کفپوش پرهیز شده و مواد شمیایی بر روی آن ریخته نشود. مواد داغ بر روی آن ریخته نشده و دما تا حد زیادی بالا نرود. و در آخر بررسی دوره ای کفپوش و تعمیر بخش های آسیب دیده قبل از افزایش آن که این موارد طول عمر آن را بالا می برند.

برای اجرای کفپوش اپوکسی ابزار آلات متفاوتی نیاز است از جمله دستگاه ساب و دستگاه اسکراچر و جاروبرقی های صنعتی و جارو دستی ، کفش اپوکسی و کارنک های شانه ای و تخت ، غلطک پشمی و فلمو و سطح ، همزن و غلطک ویبره و دستکش و لباس کار و پمپ ایرلس اسپری که نیاز می باشد.

قیمت کفپوش اپوکسی

به طور کلی قیمت اپوکسی با توجه به یک سری موارد تعیین می شود و امکان برآورد قیمت نهایی بدون توجه به این موارد وجود ندارد. این موارد می تواند میزان مصرف روکش اپوکسی باشد که خود بستگی به میزان خرابی های سطح دارد. از سویی دیگر ممکن است نیاز به انجام کار در حداقل زمان بود که باید نیروهای بیشتر و تجهیزات بیشتری را درگیر نمود. موقعیت پروژه نیز با توجه به هزینه های حمل و نقل و اسکان موارد دیگر تاثیر گذار می باشد. با برآور این موارد می توان قیمت کفپوش اپوکسی و هزینه اجرای آن را محاسبه نمود.

منبع: خدمات ساختمانی پایتخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *