کفپوش های اپوکسی ، مزایا و معایب

کفپوش های اپوکسی بسته به ویژگی هایی که دارند امروزه به طور متدوال در محیط های صنعتی گرفته تا محیط های خانگی و آپارتمان ها استفاده می شود. در این مطلب سعی می نماییم تا به طور کامل مزایا و معایب این کفپوش ها را بررسی کنیم. این کف پوش ها علاوه بر زیبایی زیاد و طرح های متنوعی که دارند قابلیت پیاده سازی در هر محیطی را دارا می باشند. به طور کلی می توان کف های بتنی را با کفپوش های گوناگونی از جمله رنگ و پلی یورتان و اپوکسی پوشش داد که هر کدام از این کفپوش ها مزایا و معایب خود را دارند. بررسی این مزایا و معایب می تواند شما را برای انتخاب بهترین پوشش برای کف بر اساس بودجه و نیاز کمک نماید.

* مقاومت کفپوش اپوکسی

مهمترین نکته در انتخاب کف پوش ها دوام و طول عمر کفپوش می باشد. به طور مثال وقتی که شما نیاز به استفاده از کفپوش در پارکینگ را دارید ، باید به این دقت داشته باشید تعداد زیاد خودرو ها و همچنین چرخهای این خودرو ها که می تواند داغ باشد و یا وزن آن زیاد باشد به کفپوش آسیب زده و رنگ برخی قسمت ها را از بین ببرد. حال باید بگوییم کفپوش های اپوکسی می تواند این آسیب ها را تحمل نموده ، زیرا این کفپوش های اپوکسی در برابر لایه لایه شدن و همچنین لک شدن و ترک خوردن بسیار مقاوم می باشند. پس مهمترین مسئله که دوام کفپوش می باشد را کفپوش های اپوکسی دارا می باشند.

* چسبندگی

به طور کلی برای فضاهایی که در تماس با آب و رطوبت می باشند کار با کفپوش های اپوکسی بسیار سخت است زیرا این کفپوش ها به آنها نمی پسبد و بعد از مدتی تبله می کند. به همین دلیل نیاز است فضای مورد نظر و سطح لازمه قبل از کار کاملا خشک و بدون ذره ای رطوبت باشد . از این رو می توانید در بتن پایه از مواد ن بند و آب بند استفاده نمایید و در ادامه در مدت زمانی که می توانید کفپوش های اپوکسی را اجرا کنید. مورد دیگر درباره چسبندگی این نوع کفپوش ها گرد و غبار می باشد. پس لازم است حتما قبل از اجرا این سطوح از هر گونه گرد و غبار پاکسازی شوند.

* قیمت کفپوش اپوکسی

مهمترین بخش بررسی هر نوع کفپوشی قیمت آن می باشد. به طور کلی کفپوش های اپوکسی به دلیل دایره بسیار گسترده مزایایی که دارد قیمت متناسبی را نیز دارا می باشدو این یعنی شما بسته به قیمت این کفپوش از مزایای آن بهره می برید. این کفپوش ها اگر به چه شکل صحیح پیاده سازی شود می تواند هزینه های نگهداری و همچنین مدت زمان اجرای کفپوش را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. باید بدانید که که تمیز کردن سطوح سنگ یا بتن زمان بر و دشوار بوده که باید این نکته را بدانید  کفپوش های اپوکسی لک نشده و همچنین به راحتی قابل شستشو می باشند پس از این حیث می تواند اگر حتی قیمت آن نیز کمکی بالاتر باشد اما در دراز مدت در هزینه ها صرفه جویی می نماید.

به طور کلی اجرای کفپوش اپوکسی در مدت زمان کمی اجرا می شوند که آنهم همانطور که در بالا گفتیم باید سطوح به صورت کامل اماده شده باشد. یعنی سطوح از هر گونه رطوبت و گرد و خاک پاکسازی گردد. همچنین نیاز است تا سطوح از قبل بتن شده باشد و حداقل یک ماه از آن سپری شده باشد. در ادامه برای اجرای هر لایه اپوکسی نیاز است تا لایه قبلی به طور کامل خشک شده باشد.

کفپوش های اپوکسی ، مزایا و معایبمزیت دیگر اپوکسی این است که می توانید آن را در طرح ها و رنگ های متنوعی اجرا نمایید. رنگ های متنوع کفپوش اپوکسی می تواند به شما برای ایجد یک الگوی زیبا برای کف یاری نماید. این کار با استفاده از فیلرهای رنگی و اکریل ها قابل انجام می شود و شما را برای رسیدن به یک کف زیبا کمک می کنند.

ویژگی دیگری کفپوش ها لغزنده بودن آن می باشد یعنی در فضاها و سطوح هایی که امکان ریختن آب وجود دارد استفاده از اپوکسی انتخاب خوبی نمی باشد. بنابراین اگر نیاز به استفاده از این سطوح در فضاهای مرطوب دارید می توانید یک لایه بافتی را بر روی سطح کفپوش اضافه کرده تا حد زیادی این لغزندگی کم شود. این روش می تواند با سیلیس پاش کردن کفپوش اپوکسی انجام گردد. کفپوش های اپوکسی به دلیل آسیب پذیری که در برابر اشعه UV خورشید دارند ممکن است در طولانی مدت دچار لایه لایه شدن و تغییر رنگ شود پس بهتر است از این کفپوش ها در محیط های سربسته استفاده شود و در فضاهای خارجی از انواع کفپوش دیگر تا دچار این مشکلات نگردید.

در ابتدا توضیح دادیم که این کفپوش در برابر خیلی موارد مقاوم می باشد اما اینجا استثنا هایی نیز وجود دارد. به طور مثال در برابر برخی از اسید ها این کفپوش مقاومت زیادی نداشته و همچنین برای فضاهایی که حداقل دمای آن ۷۰ درجه سانتی گراد می باشد نیز مناسب نبوده و باید از انواع دیگر کفپوش استفاده گردد. این کفپوش ها در برابر رشد باکتری و جلبک و موارد مشابه مقاوم بوده و غیر قابل نفوذ می باشد. بنابراین برای فضاهایی با استاندارد های بهداشتی مانند آزمایشگاه ها و بیمارستان ها م توانید بهترین گزینه باشد.

کفپوش های اپوکسی ، مزایا و معایبدر انتها لازم است بگوییم که این کفپوش ها در برابرماشین آلان سنگین با چرخ های فولادی خیلی مقاوم نبوده و ممکن است در دراز مدت دچار خش شوند و در نهایت طول عمر مفید آنها کاهش یابد. ویزگی دیگر این کفپوش که می تواند در انتخاب شما تاثیر گذار باشد این است که این کفپوش ها غیر قابل انعطاف بوده و برای سطوحی که ممکن است ترک داشته باشد مناسب نیست.

منبع: بلاگ خدمات ساختمانی پایتخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *