معرفی انواع کاغذ دیواری ساختمان

کاغذ دیواری یکی از انواع دیوارپوش ها هست که می تواند جایگزین نقشای ساختمان شود. در این مطلب در مورد انواع کاغذ دیواری ساختمان و همچنین ویژگی ها و برتری هایی که کاغذ دیواری نسبت به نقاشی دارد را بررسی می کنیم.

کاغذ دیواری چیست ؟

کاغذ دیواری نوعی ماده اولیه جهت پوشش و تزئینی کردن دیوارهای داخلی منازل مسکونی، تجاری و سایر ساختمان ها است. یکی از وجوه مهم دکوراسیون داخلی در منازل محسوب می شود. تکنیک های چاپ کاغذدیواری شامل چاپ، کلیشه ای، مسطح، سیلیک اسکرین و دورانی می باشد. برای چسباندن کاغذهای دیواری از چسب مخصوص استفاده می شود.

کاغذ دیواری

امروزه کاغذ دیواری مشتری بسیاری پیدا کرده و هر روز بیشتر می شود. از آنجایی که طرح شیکی به منزل می بخشد اما عمده ترین مشکلی که کاغذ دیواری دارد اینست که اگر بعد از مدتی بخواهید تغییری در دکوراسیون بدهید کندن کاغذ دیواری سخت و هزینه بر می باشد. چرا که بعد از کندن، به زیرسازی کامل دیوار و دو دست چپ و راست بتونه ماستیک نیاز دارد.

کاغذ دیواری براساس پوشش

کاغذ دیواری از دو بخش زیرلایه و نمای دکوراتیو یا سطح رویی کاغذ دیواری تشکیل شده است. کاغذدیواری از نظر جنس «زیرلایه» انواع مختلفی دارد که با توضیح مختصر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

کاغذی: در این نوع کاغذ دیواری از کاغذ به عنوان زیرلایه و به حساب آستری استفاده شده است. برای افزایش استحکام و مقاومت در برابر رطوبت روی آن با موادی پوشش داده شده است که این خود در مقابل رطوبت و آب مقاومت کافی ندارد.

پارچه: در این نوع کاغذ  دیواری از پارچه هایی مثل «کرباس نازک» یا «کتان» برای زیرلایه استفاده شده است

غیر بافت شده: زیرلایه این نوع کاغذ دیواری، ورقه هایی است که توسط ماشین آلات کاغذ سازی از ترکیب رشته های بلند خمیر سلولز و الیاف پارچه با نوعی چسب ساخته می شود. در واقع ترکیب چند نوع مواد می باشد، سپس برای استحکام و تثبیت رنگ به آن رنگدانه و «اکریلات» اضافه می کنند. این نوع زیرلایه وقتی خیس می شود، تغییر ابعاد نمی دهد ولی در صورت مداومت حالت خود را دست می دهند. بنابراین برای نصب این نوع کاغذهای دیواری می توان چسب را به جای کاغذ روی دیوار زد. این کار سرعت و سهولت نصب را نیز بالا می برد.

با پوشش وینیل: این نوع کاغذ دیواریها زیرلایه کاغذی دارد و روی سطح نمای آن پوششی از اکریلیک قابل شستشو اسپری شده است. این نوع کاغذ دیواری در بازسازی ساختمان قابلیت تمیزکاری و قابلیت کندن از سطح دیوار را دارد و نسبت به کاغذ معمولی یا بدون پوشش از مقاومت بالاتری در برابر رطوبت از خود نشان می دهد.

معرفی انواع کاغذ دیواری ساختمان
ادامه انواع کاغذ دیواری

پارچه ی با روکش وینیل اکریلیک: این نوع دیوارپوش زیرلایه پارچه ای دارد. با وینیل یا اریلیک مایع پوشیده شده و یا اسپری شده می باشد. طرح مورد نظر روی این پوشش چاپ شده است. این نوع پوشش قابلیت تنفس دارد و هوا را از خود عبور می دهد. این نوع کاغذ بیشتر شبیه بلکا می باشد .

کاغذ با روکش وینیل سخت و جامد: در این نوع کاغذ دیواری ، لایه دکوراتیور به شکل یک لایه جامد از «وینیل» روی یک زیرلایه کاغذی لمینت و پرس می شود. این نوع کاغذ دیواری استحکام و دوام بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و همچنین قابلیت کنده شدن از دیوار و شست و شو را دارد که حسن بیشتری نسبت به موارد فوق دارد.

کاغذ با روکش وینیل سخت و جامد و طرح برجسته: این نوع کاغذ دیواری هم از لمینت کردن ورقه ای از وینیل جامد روی زیرلایه کاغذی ساخته می شود و به وسیله حرارت نقش و نگارهای برجسته ای را روی آن ایجاد می کنند. تمیز کردن این نوع کاغذ دیواری به علت برجستگی نقش ها کمی مشکل است و باید در حد ممکن مراقب باشیم که کثیف نشوند.

پوشش دیواری با الیاف مخصوص: زیرلایه این نوع پوشش کاغذ یا لاتکس اکریلیک می باشد. در سطح نمای آن الیاف مصنوعی استفاده می شود و نمای پارچه ای مانند به سطح می دهد. مقاومت و استحکام آن از پوشش های دیواری با الیاف طبیعی بیشتر است.

پوشش دیواری آکوستیک یا با عیق صوتی: این نوع پوشش، پوششی دکوراتیو با قابلیت جذب صوت و کاهش رفلکس صدا در محیط است. بیشتر در مکان هایی مثل استودیوها، سالن های کنفرانس، کتابخانه ها، لابی ساختمان ها استفاده می شود. این کاغذ دیواری تا حدی از تبادل و رفلکس صدا جلوگیری می کند.

بازسازی و کندن کاغذ دیواری:

در صورتی که می خواهید تغییر دکوراسیون بدهید و کاغذ دیوارهای قدیمی را کنار بگذارید، بهتر است به نکاتی که خدمت شما عرض خواهیم کرد توجه نمایید. کاغذ دیواری ها همانطوری که گفتیم از انواع مختلفی تولید می گردند که روش جدا کردن هر کدام با دیگری متفاوت است. گاهی اتفاق می افتد که دو یا سه بار کاغذ دیواری را بر روی یکدیگر چسبانده شده اند. لذا در هنگام جداسازی کاغذ دیواری موارد ذیل را رعایت کنید، تا بعد از کندن کاغذ ها جهت بازسازی گچ دیوار ها و زیرسازی ،هزینه و زمان زیادی را متحمل نشوید.

کندن کاغذ دیواری براساس جنس آن ها

۱- در صورتی که می دانید چه نوع کاغذ دیواری و رنگی به کار رفته است، عالی است. در غیر این صورت شاید بتوانید با جداسازی یک قسمت از کاغذ، بررسی های لازم را قبل از کندن کاغذ ها مشخص نماید.

۲- برای کاغذ دیوار های استاندارد و یا معمولی که فاقد پوشش ضد آب بوده و نیاز به کار خاص ندارند، می توانید  آنها را با آب خیس و به راحتی از دیوار جدا کنید.

۳- کاغذ دیواری قابل شستشو که سطح آن وینیل یا اکریلیک پوشیده شده، تا ضد آب و یا مقاوم در برابر آب باشد. به همین دلیل آب به سختی در آن نفوذ می کند. برای اینکه این نوع کاغذ ها از دیوار کنده شود می توانید با رعایت کلیه مسائل ایمنی آن ها را با الکل بشویید و پاک کنید. روش آسان تر این است که سطح کاغذ را سنباده زبر بزنید. سپس بگذارید الکل به خوبی در آن نفوذ کند تا کاغذ کنده شود.

۴- کاغذ های وینیل پشت کاغذی، این نوع کاغذ ها همانطور که بالا گفتیم نازک هستند و با روکش وینیل پوشانده شده است و این وینیل کندن را مشکل می کند. به هر حال باید بتوانید لایه وینیل را پوسته پوسته کنید و کاغذ نفود پذیر پشت را با آب بکنید و از دیوار جدا نمایید.

۵- کاغذ های پارچه ای یا پلاستیک پارچه ای، این نوع کاغذ ها محکم بوده و نیاز به هیچ ماده ای نمی باشد. بنابراین می توانید با کشیدن کاغذ آن را از دیوار جدا کنید.

۶- کاغذ دیواری رنگ شده را باید پیش از کندن با سمباده زبر بخراشید. اگر کاغذ چند دست رنگ خورده باشد، تراشیدن با کاردک و لیسه مفید خواهد بود.

۷- چند لایه کاغذ دیواری: در صورتی که بیش از یک لایه کاغذ دیواری وجود دارد، هر بار یک لایه را بکنید. مگر اینکه شانس بیاورید و هر جند لایه با هم کنده شوند. بسته به نوع هر لایه (قابل شستشو ، دارای روکش وینیل …) مانند شیوه یشنهادی برای کاغذ دیواری رنگ شده عمل کنید.

۸- کندن کاغذ دیواری به صورت خشک: کندن کاغذ دیواری به صورت خشک ،سخت و مشکلاتی به وجود می آورد. گاهی ممکن است مجبور شوید قسمت های از کاغذ را که با کاردک و لیسه تراشیده نشده سنباده بزنید. علاوه بر آن قسمت های آسیب دیده را نیز بتونه ماستیک روغنی بزنید. از این رو برای کنده شدن آسان تر، بهتر است کاغذ دیواری را با آب خیس کنید و سپس آن را به راحتی از دیوار جدا نمایید.

نکته ایمنی برای کندن کاغذی دیواری : توجه کنید که در صورتی که کاغذ را خیس میکنید کلید و پریز برق را با چسب بپوشنید و برق را از کنتور قطع کنید.

منبع: نقاشی ساختمان رویال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *