معرفی و نقش بلکا در ساختمان

در این مطلب قصد داریم تا در مورد پوشش سلولزی بلکا و نقش بلکا در ساختمان و ویژگی های آن صحبت کنیم. همراه ما در این مطلب از وبسایت خدمات ساختمانی پایتخت باشید تا در این زمینه صحبت کنیم.

پیدایش بلکا
امروزه حدود ۷۶ سال از تولید مواد شیمیایی رنگ ها می گذرد. ولی همچنان عیوب فراوانی در رنگ های شیمیایی و نفتی وجود دارد. یکی از مهم ترین مواد به کار رفته در رنگ های شیمیایی اکسید سرب می باشد. که در مورد این ماده تحقیقاتی صورت گرفت که در ادامه تحقیقات  به سرطان زایی این مواد پی برده اند. این ماده مضرات بسیار زیادی برای کارگران و استاد کاران دارد،و حتی برای کسانی که در معرض استشناق این گونه رنگ های شیمایی قرار می گیرند مضر خواهد بود.

بلکا در بازسازی ساختمان
بنابر دلایل فوق، دانش ایرانی به این فکر افتاد که لااقل برای رنگ آمیزی ساختمان ها و اماکن و سایر محل ها از تفکر قدیمی مبتنی بر استفاده از مواد طبیعی بهره ببرد. که این نوع خلاقیت و کشف را به بازار مصرف ارائه نماید. با در نظر گرفتن تاریخ پیدایش بلکا به عنوان پوشش سلولزی به این نتیجه میرسیم که بلکا در بازسازی ساختمان ،صنعتی است که با مرور زمان جایگزین مناسبی برای رنگ های ساختمانی (رنگ روغنی ،رنگ پلاستیک،اکرلیک،…) شده و در عین زیبایی و سلامت، بهداشت و صرفه جویی در مصرف مواد نفتی را به دنبال خواهد داشت.

بلکا چیست؟

بلکا مواد سلولزی می باشد که حاصل ترکیب مواد سلولز پنبه،کاغذ، چسب پودری و سنگ های خورد شده تزئینی می باشد. اگر بخواهیم واضح تر این مساله را بیان کنیم، بلکا اسم شرکت می باشد که انواع مختلفی با طرح و رنگ متفاوت ارائه می دهد. بلکا پوششی است که مثل رنگ های روغنی و اکریلیک نمیتوانیم کامل آن ها را بشوییم ، ولی در صورت لک شدن میتوانیم با کف شامپو و ابر سطح مورد نظر را تمیز کنیم.

کاربرد بلکا

بلکا را با اضافه کردن چسب رزین برای سقف حمام و مکان های که رطوبت دارد میتوانیم استفاده کنیم. ولی توصیه ما به شما این است که اگه ضروری نیست از آن استفاده نکنید. چون بعد از مدتی در اثر رطوبت حالت چسبندگی خود را از دست می دهد. سرعت انجام و اجرای آن هم بالا میباشد و وقت گیر و زمان بر نیست. اگر اجرای بلکا توسط استاد کار زبر دست و ماهر انجام شود، روزانه ۸۰ متر مربع می تواند انجام دهد.

معرفی و نقش بلکا در ساختمان
ویژگی های بلکا :

عایق بودن حرارتی: الیاف هایی که در بلکا به کار رفته است خاصیت عایق بودن به آن می دهد که این عایق حرارتی چندین سال است که پذیرفته شده است. دیوار پوشیده شده از آن در زمستان به عنوان عایق عمل می کند و از به هدر دادن انرژی گرمایی فضای خانه جلوگیری می کند.

عایق برودت و سرما: از آنجایی که خورشید به دیوار ساختمان و خانه می تابد، بلکا به عایق عمل کرده و در واقع سد بین فضای خانه و دیوار میشود که این در سرد بودن منزل در تابستون بسیار حائز اهمیت میابشد. البته این خودش در جلوگیری از مصرف انرژی کمک می کند.

عایق  رفلکس صوتی : یکی از آلودگی اساسی، آلودگی صوتی می باشد که بسیار مضر است. در واقع در روان و اعصاب انسان ها تاثیر می گذارد. از این رو باید این نوع آلودگی را برای آرامش خود به حداقل برسانیم ، پوشش بلکا به عنوان عایق در مقابل صدا عمل می کند و رفلکس صدا را به حداقل میرساند.

عدم نیاز به زیر سازی: از آنجاییکه بلکاها پوششی نسبتا با ضخامت می باشد، برای سطوحی از گچ و سیمان و کاشی… به راحتی قابل اجرا خواهد بود، به همین دلیل نیازی به زیرسازی ندارد. که این خود هزینه را در بازسازی و نقاشی ساختمان به حداقل می رساند، از آن برای مکان های عمومی بهتر و به صرف می باشد.

بلکا دوست دار محیط زیست: همان طور که در بخش عایق صوتی ذکر شد صوت های ناهنجار یکی از آلاینده های محیط زیست می باشد.از طرف دیگر عدم استفاده از مواد نفتی و مواد فرار در ساختار بلکا که چه در زمان اجرا و چه در موقع تولید ، پسابی در این زمینه تولید نمی کند که باعث عدم حساسیت ما انسان ها شود. از سوی دیگر مواد نفتی به کار رفته در رنگ ها، در آن وجود ندارد و این خود از لحاظ بهداشت و آلودگی نیز حائز اهمیت می باشد.

خاصیت انتی استاتیک:بدلیل ساختار فیبری گرد و غبار و مولکول های سوخته که در اثر هوا به وجود می آید، آن را به خود جذب نمی کند.

مزایای بلکا
ادامه ویژگی های بلکا
نداشتن بو و مواد فرار در هنگام اجرا  بلکا و استفاده از آن
قابلیت شستشو و ترمیم
مقاومت در برابر آتش و شلعه ور نشدن
مقاومت در برابر ضربه
قابلیت بازتاب مستقیم نور
قابلیت ترمیم سریع
عدم ترک خوردگی
 

آماده سازی پوشش بلکا برای اجرا
۱- بلکا را به مقدار کافی در یک سطل بریزید

۲-  به اندازه ی بلکا به آن آب اضافه کنید که خمیر سفت شود.

۳- پس از مخلوط کردن مواد با یکدیگر ، ۳۰-۲۰ دقیقه مواد رها کنید ، بعد از آن قابل اجرا می باشد.

منبع: نقاشی ساختمان رویال

این نوشته در بلکا ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *