معرفی کامل رنگ پلاستیک ساختمان

برای نقاشی ساختمان می توانید از رنگ های متنوعی با ویژگی مختلف استفاده نمود. یکی از این رنگ ها ، رنگ پلاستیک ساختمان است که علاوه بر ویژگی های مهمی چون قیمت پایین تر و سریع تر بودن می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این مطلب در مورد این ویژگی ها و انواع مختلف رنگ ها صحبت می کنیم.

انواع رنگ پلاستیک ساختمان
رنگ پلاستیک به دو نوع مختلف رنگ نیمه پلاستیک و تمام پلاستیک تقسیم می شود، که هر کدام با توجه به شرایط دیوار وسقف مورد استفاده قرار می گیرند. این رنگ های پلاستیک در نقاشی ساختمان هر کدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. در اصول رنگ آمیزی مواد و ابزار هایی احتیاج است و افراد در رقیق کردن رنگ های پلاستیکی اکثرا مشکل دارند، که این موارد را با توجه به تجربه کاری در زمینه نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان در تهران و کرج طی چندین سال سابقه برای شما عرض خواهم کرد .

معرفی کامل رنگ پلاستیک ساختمان
رنگ نیمه پلاستیک

رنگ های نیمه پلاستیک بر پایه رزین پلی و ینیل استات تولید می گردند. این نوع رنگ ها را می توان بر روی سطوح گچی از جمله سقف منازل استفاده نمود. حلال رنگ های نیمه پلاستیک آب بوده که پس از زدن رنگ بر روی سقف آب موجود دور رنگ تبخیر شده و لایه رنگ، اثر یکدست و خوبی بر جای میگذارد. چسبندگی مناسب این نوع رنگ ها بر کلیه سطوح سرامیکی از قبیل سیمان،گچ و آجر مناسب بوده و استفاده از آن آسان و به دلیل ارزان بودن، خشک شدن سریع و مقاومت خوب در برابر عوامل جوی، نور خورشید و محیط از دیگر مزایای رنگ های نیمه لاستیک می باشد.

ویژگی های رنگ های نیمه پلاستیکی ساختمان

رنگ های نیمه پلاستیک را میتوان در درجه حرارت ار ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد استفاده نمود. زمان خشک شدن سطح ۲۰دقیقه و زمان خشک شدن کامل آن ۱۲ ساعت بوده و حداکثر درشتی ذرات رنگ ۲۰ میکرون می باشد. در هنگام نقاشی با رنگ های نیمه پلاستیک برای رنگ آمیزی خانه در صورتی که پس از۶ ساعت دمای هوا تغییر کند، از ادامه کار رنگ آمیزی خودداری نموده و یا با تغییرنوع رنگ یا مشخصات دیگر جایگزین آن نمایید.

رنگ های نیمه پلاستیک به دلیل پایین بودن کیفیت اکثرا در رنگ آمیزی سقف ها و مکان های که از دسترس دور است به این خاطر که نیاز به شستشو ندارد استفاده می شود.این نوع رنگ ها درجه یک، دو، سه  ساخته و ترکیب می شوند و بفروش میرسد.

اصول آماده سازی مایه رنگ نیمه پلاستیک سفید برفی

رنگ نیمه پلاستیک را به اندازه ای که میبایستی سطح سقف پوشش دهد در سطح جداگانه ای از ظرف رنگ ریخته و بنابر دستورالعملی که بر روی ظرف رنگ نوشته شده مقدار آب لازم را به آن اضافه می کنیم. پس از اضافه نمودن آب ، رنگ را به وسیله دست یا در صورت در اختیار داشتن مخلوط کن، رنگ را با آب مخلوط می نماییم.

پس از طی این مرحله رنگ  پلاستیک را باید از صافی که به صورت جوراب یا صافی پارچه ای نازک می باشد عبور داده و مقداری لاجورد به آن اضافه نموده و مجددا آن را مخلوط کرده تا رنگ یکدستی به وجود آید. توجه داشته باید که پودر لاجوردی را مستقیما به رنگ نریزید، بلکه در یک ظرف جدا لاجورد را در آب حل کنید بعد به رنگ اضافه کنید، در غیر این صورت پودر لاجوردی حل نشده و در موقع رنگ آمیزی منازل تان بر روی دیوار یا سقف نشون خواهد داد.پس از طی مراحل فوق ، می توانید از رنگ ساختمان آماده شده  برای رنگ آمیزی سقف منزل تان آماده می باشد.

اصول آستر زنی سقف ها با رنگ نیمه پلاستیک سفید

ابتدا باید برای داشتن نقاشی ساختمان با کیفیت و زیبا، سطح زیر کار از هر گونه چربی و یا رطوبت عاری باشد. در صورت وجود هر نوع آلودگی روی سطح، استفاده از روش های مناسب نظیر فشار باد، شستشو با شوینده ها و یا تینر توصیه می شود.پس از اینکه کار کاملا به صورت تخت و صیقلی آماده شد، می توان از روش های نظیر سمباده زنی جهت بالا بردن زبری سطح تا حصول چسبندگی مناسب برای بهتر زدن رنگ پلاستیک استفاده کرد.

رنگ آماده شده را با توجه به شرایط به وسیله قلم مو و یا غلتک روی سقف بزنید. برای رنگ آمیزی لایه بعدی ، زمان انتطار متناسب را باید رعایت کرد.در صورتی که رنگ های نیمه پلاستیک بر روی سقف های که در فضای باز هستند نقاشی می شود و یا تراکم رطوبت محیط به بیش از ۵۰% میرسد، از رنگ آمیزی خودداری گردد تا شرایط محیط و درجه حرارت به میزان قابل قبول تغییر نمایید.

چگونه با رنگ پلاستیک ساختمان میتوانیم موج حاصل از گچکاری که بر روی سقف به وجود آمده از بین ببریم؟

با توجه به تجربه کاری در این حوزه و استناد از مقالات به ثبت رسیده خارجی ، بهترین کار این است که ابتدا رنگ آمیزی را در جهت تابش نور، یعنی منبع اصلی نور اتاق ، مانند پنجره ها و دست بعدی رنگ را که عمود بر جهت این نور است زد.در ادامه استفاده از رنگ لاجوردی به آن اضافه کنید که حالت یکدست داشته باشد ، در مورد آبی بودن رنگ نگران نباشید که خصلت رنگ پلاستیک پس از خشک شدن، روشنی و سفید شدن می باشد.

رنگ تمام پلاستیک

رنگ تمام پلاستیک که عموما برای سهولت در گفتار کلمه تمام را به کار نمیبرند، از رنگ پلاستیک استفاده می کنند . ما هم اینجا به جای تمام پلاستیک ، از پلاستیک استفاده میکنیم. در واقع رنگ پلاستیک باید از لاتکسی تهیه شود و قابلیت شستشو و کشیدن کهنه مرطوب داشته باشد. ولی از آنجایی که رنگ پلاستیک ساختمان کاملا سطحی فلات و غیر روان تولید می کند، مناسب برای شستشو نبوده و اکثرا از کیفیت پایین تری از این رنگ استفاده می شود.

از رنگ های پلاستیک که در کیفیت های مختلفی توسط کارخانجات تولید می شود که کیفیت بعضی از آن ها قابل قبول نبوده و در بازار هر نوع رنگی بخصوص در مورد رنگ پلاستیک برای نقاشی ساختمان در تهران یافت می شود. از رنگ پلاستیک بیشتر برای رنگ آمیزی سقف ها و مکان هایی که دور از دسترس است استفاده می شود.

رنگ پلاستیک

در رنگ آمیزی منازل به خصوص نقاشی منزل در تهران ، استفاده از رنگ های پلاستیک با توجه به نوع کار (زیرسازی ها) و انتخاب درجه رنگ دقت کافی به عمل آورید و سپس با توجه به نوع و انتخاب رنگ میتوان گفت که یک گالن یا یک سطل بزرگ و یا کوچک رنگ چه مقداری از فضا را رنگ آمیزی نمود.

معرفی کامل رنگ پلاستیک ساختماناصول زدن رویه رنگ های پلاستیک – اصول زدن رنگ در سطوح عمودی

میزان رنگ مورد نیاز: برای سطوح خوب به ازای هر ۶ متر مربع یک کیلو گرم و برای سطوح نامناسب و یا سطوحی که رنگ پلاستیک بیشتری جذب می کند، هر ۳ تا ۴ متر مربع یک کیلو گرم رنگ لازم است. فاصله زمانی بین هر دست رنگ بهتر است بیشتراز ۲ ساعت باشد. اگر رنگ به جایی مالیده شد برای پاک کردن آن می توانید از دستمال خیس استفاده کنید.(البته قبل از خشک شدن رنگ)

رنگ پلاستیک روی رنگ روغن

زیر کار رنگ بسیار مهم است . قبل از رنگ آمیزی هر سطح ابتدا تمیز شود. اگر زیر کار رنگ پلاستیک نامرغوب یا گچ مرده باشد، احتمال پوسته کردن هست، در این صورت باید روی سطح زیر کار برای رنگ زدن آماده شود و البته از همه مهم تر اگر سطح کار رنگ روغنی باشد باید روی آن سنباده زده شود تا سطح مناسبی به وجود آید.

یاد آوری: اگر سطح زیر کار توانایی جذب رنگ پلاستیک را داشته باشد رنگ هیچ وقت پوسته نمی کند.

رعایت نکات ایمنی

۱- قبل از رنگ آمیزی بهتر است دست های خود را با وازلین یا روغن چرب کنید و بعد از اتمام کار با آب گرم بشویید.

۲- استفاده از ماسک در صورتی که رنگ پلاستیک به وسیله فشار هوا پاشیده می شود لازم است.

۳- در مواقعی که کار در ارتفاع انجام می شود با استفاده از عینک ایمنی که نقش اساسی در محافظت چشم ها در مقابل پودر رنگ پاش دارد توصیه می شود.

۴- لباس کار مناسب و پوشش دست ها و بدن در هنگام کار با رنگ پلاستیک باید مورد توجه قرار گیرد. ( استفاده از لباس های کهنه)

منبع: نقاشی ساختمان رویال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *