معرفی کامل رنگ روغنی ساختمان

برای نقاشی کردن ساختمان می توان از رنگ های مختلف استفاده نمود. در این مطلب از سایت قصد تا در مورد نقاشی کردن با رنگ روغنی ساختمان بیشتر صحبت کنیم تا ضمن اطلاع از ویژگی های این رنگ از انواع متنوع این رنگ که می تواند برای نقاشی کردن ساختمان به کار بیاید آشنا شوید. پس همراه ما باشید.

رنگ روغنی ساختمان چیست؟

رنگ روغن برای ساختمان به رنگ های گفته می شود که، رنگدانه را در یک روغن خشک شونده که آستر گلیسیرین با اسیدهای لینولینک می باشد حل می کنند. این ترکیبات رنگ روغنی ساختمان که در نقاشی منزل کاربرد بیشتری دارد در اثر هوا اکسید شده و به ترکیبات سیر شده تبدیل می شوند و لایه ای سخت و مقاوم تشکیل داده که از نفوذ آب و رطوبت در رنگدانه جلوگیری می کند.

 

رنگ روغنی ساختمان

رنگ های ساختمان روغنی به وسیله تینر رقیق شده و رنگ های هوای خشک می باشند.از خصوصیات رنگ  روغنی ساختمان که بیشتر برای نقاشی و رنگ آمیزی خانه به کار میرود این است که بعد از ۴ تا ۶ ساعت به صورت سطحی خشک شده و حدودا پس از ۱۲ ساعت بطور نهایی خشک می شوند. اکثر پروژه های نقاشی ساختمان و آپارتمان ما در تهران می باشد که همیشه مشتری های عزیزمان این سوال را از ما میپرسند، که آیا رنگ روغن را با قلم مو می زنید یا غلتک؟ در جواب این سوال عرض کنم که رنگ روغن  ساختمان را به وسیله قلم مو ، غلتک و پیستوله میشه زد ، که هر کدام از اینا بسته شرایط استفاده می شود . به طور مثال نحوه نقاشی رنگ روغن داخل ساختمان با دیوار، داخل در ساختمان، نما و …. متفاوت است.

 

رنگ روغن دیوار ساختمان

برای رنگ آمیزی دیوار، از قلم مو و غلتک استفاده می شود ، در استفاده از غلتک برای نقاشی دیوار، ابتدا رنگ روغن دیوار یکدست شده و پس از خشک شدن رنگ روغنی دیوارخط غلتکی از خود به جای نمیگذارد، و از قلم مو برای برش رنگ بین سقف و دیوار و مکان های که غلتک نمیتواند رنگ آمیزی کند استفاده می شود.

انواع رنگ روغنی

رنگ  روغنی ساختمان در نوع براق و مات در بازار موجود می باشد. برای نقاشی ساختمان مدرن، رنگ های روغنی براق و مات از استحکام و بهداشت بیشتری نسبت به رنگ های دیگربرخوردار هستند. امروزه برای رنگ آمیزی با کیفیت بالا خصوصا نقاشی آپارتمان در تهران و کرج، از رنگ روغنی براق و مات بهره میبرند.همچنین لازم به ذکر است که برای رنگ آمیزی مصنوعات چوبی کمتر از رنگ روغنی براق و مات استفاده می شود.

رنگ روغنی براق

رنگ روغنی براق نسبت به انواع دیگر نظیر رنگ روغن مات از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و هچنین قیمت و هزینه بیشتری نسبت به رنگ مات خواهد داشت. رنگ های روغنی براق الکیدی بر پایه رزین های آلکیدی و با فرمولاسیون های موجود در صنایع رنگسازی و سازگار با آب و هوای مناطق مختلف تهیه و تولید می گردد. این نوع رنگ روغنی ساختمان، دارای زمان مشخص جهت خشک شدن بوده، دوام و چسبندگی مناسب و پایدار در برابر عوامل جوی از خود نشان می دهد. لذا جهت محیط های داخلی و خارجی برای رنگ آمیزی کلیه سطوح فلزی، چوبی، گچی، آجری و …از آن ها استفاده می شود.

معرفی کامل رنگ روغنی ساختمان
ویژگی های رنگ روغنی براق

رنگ های روغنی براق ۱۰۰ درصد قابل شستشو بوده و دارای زمان خشک شدن مناسب که بر روی ظروف نوشته شده است، می باشند. قدرت پوشش دهی عالی دارند، مقاوم در برابر سایش و اشعه های خورشید و همچنین نور ماورا بنفش می باشند. پوشش تئوری رنگ روغنی براق ۱۲-۱۰ متر مربع بر لیتر است. زمان خشک شدن رنگ های روغنی براق حداکثر ۱۶ ساعت می باشد ، که براقیت آن بعد از ۲۴ ساعت تحت زاویه ۶۰ درجه( حداقل ۸۰ ) است. روش زدن رنگ روغنی ساختمان با توجه به شرایط کار با قلم مو، غلتک و پیستوله است . همچنین باید گفت حلال رنگ های براق تینر وایت اسپریت می باشد.

تینر

وایت اسپریت (حلال سنگین) از تقطیر بنزین به دست می آید وبه عنوان حلال رنگ های نقاشی و ورنی ها استفاده میگردد. همچنین برای تمیز کردن الیاف گیاهی و حیوانی و یا سطح فلزات از برش های فرار(تقطیر شدن قبل از ۱۱۰درجه سانتیگراد) استفاده می شود که در رنگ روغنی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رنگ روغنی مات

در بین رنگ روغنی ساختمان ، رنگ مات محبوبیت خاصی دارد که بیشتر مشتریان از ما درخواست می کنند که ماتی رنگ را بیشتر کنیم و البته میزان مات بودن رنگ به سلیقه افراد بستگی دارد. به عنوان مثال مشتریانی که  برای نقاشی ساختمان در شمال تهران تماس می گیرند، از ما خواستار مات بودن بیشتر رنگ می شوند . رنگ روغنی مات بعد از خشک شدن حالت پوست تخم مرغی به خود گرفته و بسیار زیبا و با دوام می شود.

ویژگی های رنگ روغنی مات

در صورتی که مواد اولیه رنگ مات از مواد خوب تهیه شود، ماتی رنگ از نظر کیفیت بالا بوده و میزان بازتاب در زاویه ۶۰ درجه فقط ۵%  می باشد. قدرت پوشش دهی رنگ مات سفید در حدود ۱۲ متر مربع بر هر کیلو گرم رنگ است. زمان خشک عمقی رنگ روغنی مات حدود ۱۶ ساعت به طول می انجامد. ویسکوزیته این نوع رنگ روغنی ساختمان بالا و در حدود ۱۱۰ می باشد. برای رنگ روغنی دیوار عموما رنگ مات دوبرابر رنگ براق می باشد یعنی دو به یک رنگ مات و براق.

معرفی کامل رنگ روغنی ساختماننکاتی در مورد رقیق کردن رنگ مات

۱-در هنگام رقیق کردن رنگ مات، میبایستی با توجه به برچسب موجود  بر روی قوطی از تینر مناسب استفاده کرده، تینرهای با درصد چربی کم، فراریت بالایی دارند و برای اینکار مناسب نیستند؛و در هنگام رنگ آمیزی منازل بهترین حالت حدود ۲۰تا ۳۰ درصد تینر نسبت به وزن رنگ برای رقیق کردن توصیه می شود.

۲- در هنگام رقیق کردن رنگ روغنی مات نباید از تینر به مقدار زیاد استفاده کنیم. زیرا به دلیل درصد بالای پودرهای خشک سریعا ته نشین شده و باعث می شود کیفیت رنگ آسیب ببیند.اگر برای رقیق کردن، تینر بیشتری بریزیم موجب کاهش کیفیت و پوشش رنگ روغنی ساختمان می شود.

 

نکات ایمنی و شرایط نگهداری رنگ های روغنی

۱-رنگ روغنی براق و مات را در محیط خشک ، خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری نمایید. بعد از مصرف و اتمام کار، درب ظرف رنگ را محکم ببندید، و به تاریخ تولید و انقضا رنگ توجه کنید. در هنگامی که از رنگ  روغنی ساختمان استفاده می کنید، میبایستی از تهویه مناسب بهره برده و در صورت امکان پنجره و درب ها را باز بگذارید تا جریان کامل هوا در محیط برقرار باشد.

۲- در صورتی که سابقه بیماری یا آبریزش چشم، سردرد و یا سایر بیماری ها در استفاده از رنگ روغنی ساختمان براق و مات دارید ،از هوای تازه بیشتر و یا ماسک های تنفسی استفاده کنید و یا محل کار را ترک نمایید.از تماس رنگ با چشم جلوگیری کنید. در صورت بعلیده شدن رنگ فورا مریض را به مراکز درمانی ببرید.

منبع: نقاشی ساختمان رویال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *