مقایسه رنگ و کاغذ دیواری

وقتی صحبت از تغییر دکوراسیون به میان آید اولین چیزی که به آن فکر می کنیم پوشش دیوارهاست. برای تغییر دکوراسیون بافت و رنگ پوشش دیوارهای منازل بیشترین تاثیر را دارد. سوالی که در این میان به وجود می آید این است که چه نوع پوششی برای دیوار منازل مناسب تر است؟ در اغلب موارد از رنگ و کاغذ دیواری به عنوان دیوار پوش استفاده می شود و این دو نوع کاربرد بیشتری دارند.

استفاده از رنگ ها و کاغذهای دیواری هر کدام مزایا و معایب خاصی دارد که می بایست قبل از استفاده از آن آگاه شد. به طور کلی نمی توان یک توصیه واحد را برای همه منازل به کار برد بلکه با توجه به سلیقه و مزایای رنگ یا کاغذ دیواری یکی را بر دیگری می توان ترجیح داد. در این مطلب با ویژگی های رنگ و کاغذ دیواری بیشتر آشنا می شویم.

قیمت رنگ و کاغذ دیواری
برای رنگ آمیزی ساختمان قیمت رنگ و دستمزد نقاش را با توجه به بودجه می توان در نظر گرفت. قیمت رنگ با کمی تفاوت در کیفیت عرضه می شود و دستمزد نقاش نیز با توجه به دیوارهای دارای گچ بری و یا دیوارهای بدون گچ بری کمی تفاوت دارد.

کاغذ دیواری نیز در کیفیت های مختلفی با قیمت های متفاوت عرضه می شود که هزینه نصب جداگانه ای نیز دارد. با این حساب به نظر می رسد با توجه به بودجه می توان از رنگ و کاغذ دیواری در قیمت های مختلف استفاده کرد و تفاوت چندانی از لحاظ هزینه تمام شده وجود ندارد.

مقایسه رنگ و کاغذ دیواری

تنوع در رنگ و طرح

رنگ و کاغذ دیواری هر دو دارای رنگ ها و طرح های بسیار متنوعی هستند که انتخاب را ساده کرده است. رنگ های پلاستیک، روغنی، اکریلیک و پلی استر از تنوع رنگی خوبی برخوردارند و امکان اجرای طرح های گوناگون را با توجه به سلیقه مشتری دارا می باشند به طوری که در یک ساختمان می توان از چند طرح و رنگ برای پوشش دهی دیوارهای مختلف استفاده کرد.

صنعت ساخت و تولید کاغذ دیواری نیز پیشرفت چشمگیری داشته و امکان اجرای طرح های بسیار متنوعی را فراهم کرده است. اغلب شرکت ها آلبوم هایی از صدها طرح زیبای کاغذ دیواری را به خریداران عرضه می کنند که می تواند مشکل پسندان را نیز به خوبی راضی کند.

زمان و نحوه اجرای رنگ و کاغذ دیواری
در این مورد به طرز چشمگیری کاغذ دیواری ارجحیت دارد. اجرای کاغذ دیواری بسیار سریع تر از نقاشی و رنگ است به طوری که در یک فضای مشخص، انجام کاغذ دیواری ۱۰% زمان رنگ خواهد بود. برای بسیاری از خانواده ها زمان مولفه مهمی است و ترجیح می دهند زمان کمتری را برای این کار اختصاص دهند در صورتی که زمان کافی در اختیار دارید می توانید از رنگ و کاغذ دیواری هر دو استفاده کنید در کمبود زمان همیشه کاغذ دیواری حرف اول را می زند.

نحوه اجرای رنگ و کاغذ دیواری هم کاملا متفاوت است. در این مورد هم ارجحیت با کاغذ دیواری است. انجام کاغذ دیواری تمیز تر است و به اصطلاح ریخت و پاش کمتری نسبت به نقاشی و رنگ دارد. این موضوع در مورد ساختمان های مسکونی اهمیت بیشتری دارد.

برای نقاشی ساختمان باید روی همه وسایل را با نایلون پوشاند تا قطرات رنگ و گرد و خاک ناشی از سنباده زنی دیوار روی مبلمان و اثاثیه را کثیف نکند در حالی که برای کاغذ دیواری نیازی به پوشش لوازم نیست. . از طرفی بوی رنگ آزار دهنده است که می توان از رنگ های بدون بو استفاده کرد ولی هنوز مشکل پاک کردن لکه های رنگ از روی زمین باقی می ماند.

برای چسباندن کاغذ دیواری از چسب بی بو و حلال در آب استفاده می شود در نتیجه نصب کاغذ دیواری کاملا بدون بو انجام می شود این مورد را با بوی رنگ و بوی زننده تینر مقایسه کنید و تصمیم بگیرید.

نظافت و شستشوی دیوار

در شهرهای بزرگی مثل تهران معظل آلودگی هوا را باید جدی گرفت. بهتر است از رنگ و کاغذ دیواری هایی استفاده کنید که قابلیت شستشو را داشته باشند. بدیهی است که نمی توان به طور مرتب و در بازه های زمانی کوتاه اقدام به رنگ و یا کاغذ دیواری برای تمیزی و پوشش دیوارهای منازل کرد لذا قبل از اقدام به خرید و نصب کاغذ دیواری و یا نقاشی از کیفیت و قابل شست و شو بودن آن اطمینان حاصل کنید.

امروزه رنگ ها با کیفیت های متفاوتی به فروش می رسند از جمله رنگ های قابل شستشو که برای نظافت و تمیز کردن انتخاب خیلی کارآمدی هستند. رنگ های قابل شستشو را می توان به سادگی و با کمک شوینده های ملایم تمیز کرد بدون آنکه تغییری در ظاهر رنگ دیوار صورت پذیرد.

کاغذ دیواری ها هم از تنوع بالایی برخوردارند و با صرف هزینه بیشتر می توان از کاغذ دیواری های قابل شستشو استفاده کرد. این کاغذ دیواری ها را نیز می توان با شوینده های معمولی تمیز کرد و آسیبی به رنگ و یا طرح آن نخواهد رسید.

اگر هنوز در تصمیم گیری برای انتخاب رنگ یا کاغذ دیواری تردید دارید پیشنهاد می کنم ترکیبی از رنگ و کاغذ دیواری را برای تغییر دکوراسیون به کار برید تا در عین زیبایی، مدرن و امروزی هم باشد.

منبع: هوم سرویز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *