انجام رفع نم و رطوبت دیوار و سقف

نفوذ  آب و رطوبت به داخل ساختمان موجب آسیب جدی به  دیوار و سقف ساختمان می شود. نم و رطوبت دیوار می تواند خطر تخریب شدن دیوار را به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید با استفاده از روش هایی مانع ورود آب و رطوبت به داخل ساختمان شد. در صورت مشاهده هر گونه نم و رطوبت در دیوار و سقف بایست با متخصص با تجربه برای رفع نم دیوار هماهنگ کرد. سهل انگاری در این قضیه خطرات جدی برای ساختمان به همراه دارد و موجب سلب آسایش ساکنین می شود.

یکی از دلایل نم و رطوبت در دیوار مربوط به محیط مرطوب و فضای رطوبتی داخل منزل می شود. در برخی از موارد عدم رعایت مسائل جزئی می تواند رطوبت محیط را افزایش دهد و موجب پوسته شدن و نم دیوارها بشود برای مثال:

خشک کردن لباس در داخل خانه: سیستم خشک کردن لباس ها باید به گونه ای باشد که لباس خیس مدت زیادی در محیط باقی نماند.
بسته بودن منافذ و پنجره ها : باز کردن پنجره ها به مدت روزانه ۱۵ دقیقه می تواند رطوبت اضافی محیط را از بین ببرد.
شستشوی غیر صحیح دیوار: بسیاری از افراد با استفاده از آب زیاد اقدام به شستشوی دیوار می کنند. شستشوی مداوم و استفاده از شوینده های قوی موجب نم دیوار و از بین رفتن رنگ دیوار خواهد شد. برای شستشوی دیوارها باید بدون استفاده از آب، تنها با پارچه مرطوب اقدام به رفع گرد و غبار از روی دیوار کرد.

انجام رفع نم و رطوبت دیوار و سقف
رفع نم دیوار و لکه های آب
در صورتی که رطوبت منزل در حد طبیعی باشد و تهویه مناسب انجام شود نباید نم و لکه آب بر روی دیوار دیده شود. در صورتی که دیوار حالت عادی ندارد و لکه های آب بر روی آن دیده می شود، یک مشکل جدی وجود دارد. این امر می تواند ناشی از وجود نشتی در پشت دیوار باشد. برای جلوگیری از آسیب های بیشتر، هر چه سریعتر  کمک بخواهید تا به سرعت و با هزینه کم تر مشکل برطرف شود. در چنین مواردی برای رفع نم دیوار ابتدا باید علت نم و منشا رطوبت را پیدا کرد. به طور کلی نم و رطوبت چند علت دارد که در اینجا بررسی می کنیم.

علت اصلی نم و نشتی در دیوار و سقف

رفع نم دیوار ناشی از ترکیدگی لوله های آب
ترکیدگی لوله های آب اصلی ترین علت نم دیوار و حتی سقف است. ترکیدگی لوله می تواند مربوط به ساختمان مجاور و یا ساختمان شما باشد. ترکیدگی لوله های آب به شدت آسیب رسان است و به سرعت موجب تخریب دیوار خواهد شد. لذا این مشکل را جدی بگیرید و با متخصص کاربلد هماهنگ کنید. ترکیدگی لوله می تواند شدید و یا جزئی باشد. در ترکیدگی های ضعیف، نشتی آب در حد بسیار کمی است و اغلب نادیده گرفته می شود. این اشتباهی است که با گذشت زمان، مخارج زیادی را برایتان ایجاد می کند. کارشناس متخصص برای تشخیص ترکیدگی لوله و اطمینان از وجود یا نبود نشتی، از دستگاه مخصوص استفاده می کند. دستگاه نشت یاب وسیله ای است که محل ترکیدگی لوله را مشخص می کند.

رفع نم دیوار ناشی از آب باران
اگر لوله ترکیده منشا نشتی آب نبود علت را باید در جای دیگری جستجو کرد. بارش های گاه و بیگاه می تواند علت اصلی نفوذ آب باران به ساختمان باشد. علت یابی در این مورد کمی دشوارتر است و با پیدا کردن محل دقیق نفوذ آب باران می توان اقدام به تعمیر و رفع نم دیوار و سقف کرد. گاهی نیاز به نوسازی ایزوگام سقف ضروری است.

اشکال در تاسیسات و لوله کشی ساختمان
اشکال در سیستم لوله کشی ساختمان می تواند علت وجود نم در دیوار باشد. این مشکل اغلب در ساختمان های نوساز اتفاق می افتد. اشتباه در سیستم لوله کشی فاضلاب، نصب غیر اصولی روشویی، اشکال در سیستم تخلیه فاضلاب وان حمام یا توالت، سیستم تخلیه فاضلاب لباسشویی و ظرفشویی، همچنین لوله های آب  پکیج و شوفاژ می توانند موجب نشتی شوند. به طور کلی همه سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب، در صورت نصب و اجرای غیر اصولی در آینده و به مرور زمان موجب نم در دیوار و سقف خواهند شد.

اشکال در عایق کاری ساختمان و نم
وجود اشکال و خرابی در ایزوگام سقف ساختمان، عایق توالت، قیرگونی حمام و عایق بندی آشپزخانه علت ایجاد نم و رطوبت در بسیاری از ساختمان ها می باشد. در این موارد بازسازی و نوسازی عایق بندی و قیرگونی، مشکل را برای همیشه برطرف می کند. قبل از هر اقدامی از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید تا علت اصلی و محل دقیق نشتی مشخص شود.

منبع: هوم سرویز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *