نکات مهم در خرید کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یکی از بهترین راهکارها برای تغییر دکوراسیون منزل است. زمانی که از ظاهر منزل‌تان خسته می‌شوید، با استفاده از یک کاغذ دیوای جذاب می‌توانید به سادگی نمای خانه را تغییر دهید و آن را به مکان بهتری برای زندگی کردن تبدیل کنید. با توجه به سطح خستگی شما از ظاهر منزل و میزان بودجه‌ی در نظر گرفته شده، می‌توان بخشی از دیوارها یا کل خانه را کاغذ دیواری کرد. اما فاکتورهایی که در انتخاب و اجرای کاغذ دیواری دخیل هستند، می‌توانند شما را در انتخاب سردرگم کنند. اما احتمالا خواندن این مطلب بتواند تا حدودی از نگرانی شما کم کند و دید بهتری از انواع کاغذ دیواری و اجرای آن به شما بدهد.

نکات مهم در خرید کاغذ دیواری

جنس کاغذ دیواری
کاغذهای دیواری از نظر جنس، به چند دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

کاغذ دیواری کاغذی: متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع کاغذ دیواری است که در مقایسه با گزینه‌های دیگر، ارزان‌ترین قیمت را دارد. این نوع دیوارپوش قابل شست‌وشو نیست و در صورت لکه‌دار شدن، نمی‌توان آن را به روز اول بازگرداند. از معایب کاغذ دیواری کاغذی، آسیب‌پذیری زیاد آن در برابر حوادث است. مثلا اگر در حین جابجا کردن یک صندلی، پایه‌ی تیز آن به دیوار برخورد کند، احتمال پاره شدن روکش دیوار وجود دارد.
کاغذ دیواری پارچه‌ای (الیاف): این نوع دارای روکشی از جنس پارچه است و معمولا در فضاهای رسمی از قبیل لابی‌ هتل یا سالن‌های کنفرانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از پارچه‌های باکیفیت و البته رایج از قبیل لینن (Linen) یا مخمل از مشخصه‌های اصلی این نوع کاغذ دیواری است. برخی از کاغذهای دیواری پارچه‌ای قابل رنگ‌آمیزی هستند و در صورت تمایل، می‌توانید بخشی از آن را به رنگ دلخواه‌تان درآورید.
کاغذ دیواری وینیل (Vynil): این نوع کاغذ دیواری، مقاوم‌ترین نوع در بین انواع مطرح شده‌است. کاغذ دیواری وینیل از مواد مصنوعی ساخته می‌شود و پایه‌ی ساخت آن، ماده‌ی پی وی سی (PVC) است. مزیت اصلی کاغذ دیواری وینیل در استحکام بسیار زیاد آن است و از آنجایی که بر پایه‌ی پلاستیک ساخته شده، به راحتی قابل شستشو است. به همین دلیل در فضاهایی مثل آشپزخانه و بعضا در حمام که تماس بیشتری با آب دارند از این کاغذ دیواری استفاده می‌شود.
مزیت اصلی کاغذ دیواری وینیل در استحکام بسیار زیاد آن است و از آنجایی که بر پایه‌ی پلاستیک ساخته شده، به راحتی قابل شستشو است.
مواد دیگری از قبیل شیشه، ماسه و حتی الیاف طبیعی مثل گیاهان و بامبو هم می‌توانند در ساخت کاغذ دیواری استفاده شوند که در مقایسه با انواع دیگر، تنوع و تقاضای کمتری دارند و جزو موارد خاص محسوب می‌شوند.

طرح‌های قابل انتخاب کاغذ دیواری
همانند هر کالای مدرن دیگر، کاغذ دیواری‌ها هم بسیار متنوع هستند و طرح‌های زیادی دارند. این دیوارپوش از نظر طرح به دو گروه ساده و طرح‌دار تقسیم‌بندی می‌شود. منظور از کاغذ دیواری ساده، آن‌هایی هستند که به صورت تک‌رنگ تولید می‌شوند و نمایی مثل دیوار نقاشی شده را به وجود می‌آورند. اما کاغذهای دیواری طرح‌دار با طرح‌های جذاب هم وجود دارند که می‌توانند فضایی به مراتب جذاب‌تر و زیباتر را در خانه‌ی شما خلق کنند. نمونه‌هایی با طرح گل، اشکال هندسی، راه‌راه رنگی، تصاویر اسپرت و … در بازار زیاد هستند و می‌توانید با توجه به چیزی که در ذهن دارید، نسبت به انتخاب کاغذ دیواری اقدام کنید. اما باید این نکته را گوشه‌ی ذهن داشته باشید که هر طرح و نقشی برای یک استفاده‌ی خاص طراحی می‌شود. در راهنمای زیر که از سایت Home Depot استخراج شده‌است، می‌توانید راهنمای کاملی از کاربرد هر طرح و رنگ را مشاهده کنید.

رنگ‌های تیره
کوچک‌تر نشان دادن اتاق‌های بزرگ / انتقال حس آرامش و راحتی
گل‌دار / الگوهای تکراری
مخفی کردن نواقص دیوار / امکان هایلایت کردن فضاهای کوچک
الگوهای بزرگ
ایجاد یک محیط دنج و راحت / اضافه کردن زیبایی بصری برای تکمیل دکوراسیون / کمک به کاهش ترس افراد ساکن از بزرگی اتاق
رنگ‌های روشن
بزرگ‌تر نشان دادن اتاق‌های کوچک / ایجاد فضا برای جلوه‌گری مجسمه‌ها و تابلوهای آویخته شده به دیوار / ایجاد حس گرمی در فضا
الگوهای کوچک
ایجاد حس فضای بزرگ / جلب توجهات به رنگ‌‌های استفاده شده در فضا / ایدئال برای فضاهای کوچک
راه‌راه
بلندتر نشان دادن دیوارها در راه‌راه عمودی / بزرگ‌تر نشان دادن اتاق‌های کوچک در راه‌راه افقی / مناسب برای فضاهای کوچک یا دارای سقف کوتاه

تعدادی از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی کاغذ دیواری، امکان ارسال نمونه به محل را دارند و به شما اجازه می‌دهند بخشی از کاغذ دیواری‌های مختلف را شخصا روی دیوار خانه‌تان تست کنید. با این روش، می‌توانید حس بهتری از طرح نهایی کار داشته‌باشید و تقریبا بدانید در پایان کار، اتاق‌تان چه شکلی خواهد شد. استفاده از سمپل در دنیای کاغذ دیواری، مشابه سمپل در دنیای عطر است و اگر از یک فروشنده تقاضای سمپل بکنید، تقاضای نابجایی نکرده‌اید!

چگونگی خرید کاغذ دیواری
معیار اندازه‌گیری در خرید و نصب کاغذ دیواری، متر مربع است. به این صورت که قبل از خرید کاغذ دیواری باید ابتدا طول و عرض دیوار مورد نظرتان را متر کنید و از ضرب آنها در یکدیگر به مساحت زیر پوشش برسید. مثلا اگر یک دیوار ۶ متر در ۳ متر دارید، باید حداقل ۱۸ مترمربع کاغذ دیواری برای آن تهیه کنید. گفتیم حداقل؛ چون این متراژ کاغذ دیواری تنها خود دیوار را می‌پوشاند و در صورت بروز اتفاق غیر منتظره یا مشاهده‌ی پستی / بلندی در دیوار تمام محاسبات به هم خواهد ریخت. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا همواره جانب احتیاط را رعایت کنید و کمی بیشتر از مقدار محاسبه شده کاغذ دیواری بخرید.

مقدار کاغذ دیواری مورد نیاز، رابطه‌ی مستقیمی با طرح انتخابی شما دارد. اگر طرحی با الگوهای بزرگ انتخاب کنید، هماهنگ کردن الگوها در کنار یکدیگر با ضایعات زیادی همراه خواهد بود.
مقدار کاغذ دیواری مورد نیاز، رابطه‌ی مستقیمی با طرحی که انتخاب می‌کنید هم دارد. اگر یک طرح با الگوهای بزرگ انتخاب کنید، برای هماهنگ کردن الگوهای تکراری در کنار یکدیگر نیاز است تا مقداری پرتی صرف این کار شود. اما در الگوهای کوچک یا در طرح راه‌راه، این کار با کمترین میزان پرتی و ضایعات کاغذ انجام می‌شود. کاغذهای دیواری به صورت رول فروخته می‌شوند و هر رول در متراژ معینی عرضه می‌شود. با توجه به محاسباتی که انجام داده‌اید و با در نظر گرفتن میزان پرتی، می‌توانید به تعداد رول مورد نیاز برسید. به این صورت که عدد محاسبه شده را بر متراژ قابل پوشش توسط هر رول تقسیم می‌کنید تا تعداد رول مورد نیاز شما به دست بیاید.

نحوه‌ی نصب کاغذ دیواری
برای نصب کاغذ دیواری روی دیوار، چند روش وجود دارد که در تمام این روش‌ها از چسب استفاده می‌شود. برخی از کاغذ دیواری‌ها خودشان چسب دارند و شبیه به استیکر هستند. برای نصب کاغذهای دیواری‌ چسب‌دار تنها کافی است که آنها را از کاغذ پشتی جدا کنید و روی دیوار بچسبانید. انواع دیگر با استفاده از چسب‌های آماده یا چسب قابل حل در آب روی دیوار اعمال می‌شوند. توجه داشته‌باشید که توان متخصص و تجربه‌ی او در انجام این کار، روی زیبایی و جذابیت خروجی کار کاملا تاثیرگذار است. توصیه می‌شود که حتما این کار را به فردی حرفه‌ای بسپارید و در مورد نواقص احتمالی با همدیگر به توافق برسید.

دقت داشته‌باشید که صافی و یک‌دستی دیوار برای نصب کاغذ دیواری ضروری است. اگر متخصص نیاز می‌بیند که دیوار نیاز به بتونه‌کاری و زیرسازی دارد، حتما به حرف او گوش دهید؛ زیرا هیچ‌کس برای دیوار ناهمواری که رویش کار شده، ارزشی قائل نیست. در پایان باید بدانید که کاغذ دیواری جدید را نمی‌توان روی کاغذ قبلی نصب کرد و باید حتما کاغذ دیواری قدیمی از دیوار جدا شود. امکان کاغذ دیواری کردن روی کاشی و سرامیک هم وجود ندارد.

منبع: وبسایت کبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *