اصطلاح روف گاردن یا بام سبز

حتما فضاهای سرسبزی را که در بالاترین طبقه‌ی آپارتمان‌های لوکس کار می‌شود دیده‌اید؛ فضاهایی که با استفاده از درختان زیبا، سنگ‌فرش، آلاچیق و موارد این‌چنینی تزئین می‌شوند و باغ یا باغچه را از زمین به آسمان می‌برند. این پدیده‌ی زیبا و البته لاکچری، روف گاردن (Roof Garden) یا باغ سقفی نام دارد که در قرائت‌های جدید، بام سبز (Green Roof) هم نامیده می‌شود. البته صحیح‌تر آن است که از اصطلاح Rooftop Garden استفاده کنیم؛ اما حالا که در جامعه به این اسم معروف شده، دیگر نمی‌توان کاریش کرد! می‌خواهیم کمی در مورد روف گاردن و مشخصات آن با هم صحبت کنیم.

مزایای روف گاردن برای ساختمان و ساکنان
وجود روف گاردن در بالای یک ساختمان مسکونی، علاوه بر افزایش زیبایی می‌تواند به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند. روف گاردن باعث می‌شود در فصل سرما، یک لایه‌ی اضافه در بالای سقف ایجاد شود و از خروج گرمای ساختمان جلوگیری کند. در فصل گرم سال هم به دلیل تبخیر سطحی آب بالای سقف در خنک کردن ساختمان ایفای نقش می‌کند. روف گاردن چهره‌ی شهر را هم زیباتر می‌کند و با تولید اکسیژن، در تصفیه‌ی هوای شهر موثر است. استفاده از روف گاردن باعث می‌شود تا دوام و ماندگاری عایق بام شما افزایش پیدا کند و نیاز به تعویض یا ترمیم دوره‌ای عایق پشت بام از بین برود. در نهایت، وجود یک بام سبز زیبا در بالای ساختمان، ارزش ملک شما را چندبرابر خواهد کرد.

در کنار این موارد که بیشتر جنبه‌ی بهینه کردن محیط را دارند و در استفاده از انرژی تاثیر می‌گذارند، یک منفعت دیگر هم در استفاده از روف گاردن وجود دارد: وجود روف گاردن باعث می‌شود تا ساکنان ساختمان، فضایی زیبا و عالی برای گذران وقت داشته‌باشند و بتوانند دورهمی‌ها را در محیطی شیک و دلپذیر برگزار کنند و واقعا چه چیزی بهتر از یک فضای زیبا برای وقت گذرانی کنار کسانی که دوست‌شان دارید می‌تواند حال شما را خوب کند؟

وجود روف گاردن در بالای یک ساختمان مسکونی، علاوه بر افزایش زیبایی می‌تواند به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند.

اصطلاح روف گاردن یا بام سبز
تفاوت بین روف گاردن و بام سبز
با وجود اینکه روف گـاردن و بام سبز از نظر مفهوم کلی با یکدیگر مشترک هستند، در برخی از تعاریف با هم فرق دارند و نمی‌توان از اصطلاح بام سبز به جای روف گاردن استفاده کرد. با این حال، هنوز برخی افراد اعتقاد دارند که این دو اصطلاح، گویش‌های متفاوت از یک مفهوم واحد هستند و نباید بین آنها فرق قائل شد.

ولی ما به این شکل فکر نمی‌کنیم. ما معتقد هستیم که در بام سبز، از روش‌هایی استفاده می‌شود که منجر به حفاظت بهتر و بیشتر از منابع زمین می‌شوند. به عنوان مثال، در بام سبز از پنل‌های خورشیدی برای تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. فاکتور دیگری که معمولا در بام‌های سبز وجود دارد، کانال‌های آبی برای مهار کردن آب‌های سطحی است. اگر بام خانه‌ی شما سبز باشد، باید بتواند آب ناشی از بارش باران یا برف را در مکانی جمع‌آوری و برای کابردهایی مثل آبیاری گیاهان موجود در بام از این آب استفاده کند. از این آب می‌توان به عنوان منبع آب اضطراری ساختمان استفاده کرد یا در مصارفی مثل آب سرویس بهداشتی از آنها استفاده کرد. مواردی از این دست لزوما در روف گاردن وجود ندارند. در واقع می‌توان گفت هر بام سبز یک روف گـاردن است؛ اما هر روف گاردن لزوما یک بام سبز به حساب نمی‌آید.

روش‌های سرسبز کردن بام
در روف گاردن، از گیاهان برای سرسبز کردن محیط پشت بام استفاده می‌کنند؛ اما نمی‌توان از هر گیاهی برای این کار استفاده کرد. گیاهانی که در روف گاردن به کار می‌روند، باید قابلیت سازگاری زیادی با محیط داشته‌باشند و در برابر عواملی مثل یخ‌زدگی، دمای زیاد، باد، طوفان، کم آبی و بی‌آبی مقاومت کنند. در واقع، باید طوری باشند که هزینه‌های رایج برای نگهداری از آنها در حداقل‌ترین حالت ممکن باشد. برای این کار، بهتر است از گیاهان بومی منطقه‌ی سکونت خودتان استفاده کنید و کمتر سراغ گیاهان و درخت‌های شیک وارداتی از مناطق دیگر بروید. سعی کنید گیاهانی با برگ‌های کوچک و از جنس ضخیم انتخاب کنید؛ چراکه در برابر حوادث طبیعی کمتر آسیب می‌بینند. اگر اصرار دارید از درختان بزرگ و پهن‌برگ استفاده کنید، حتما باید برای محافظت از آنها به فکر بادگیر باشید./ محوطه سازی

گیاهانی که در روف گاردن به کار می‌روند، باید قابلیت سازگاری زیادی با محیط داشته‌باشند و در برابر عواملی مثل یخ‌زدگی، دمای زیاد، باد، طوفان، کم آبی و بی‌آبی مقاومت کنند.
معمولا در وسط روف گاردن از چمن طبیعی استفاده می‌شود و در حاشیه‌ها، درخت یا درختچه‌های کوچک را به کار می‌گیرند. استفاده از شمشاد بهترین گزینه جهت تزیین حاشیه‌ی یک روف گاردن است. زیرسازی و آماده کردن کف پشت‌بام برای کاشت گیاهان یکی از کارهای حیاتی برای اجرای روی گاردن است. مراحل عایق‌کاری با لایه‌ی ژئو ممبران، زهکشی، استفاده از سینی‌های جلوگیری از هدررفت آب، استفاده از عایق ژئو تکستایل و در نهایت استفاده از ترکیب خاک مناسب از کارهایی هستند که برای اجرای هر کدام به یک متخصص نیاز است.

تزئین و دکوراسیون روف گاردن
برای تزئین کردن فضایی به واسطه‌ی راه‌اندازی روف گـاردن در پشت بام ایجاد می‌شود، راه‌های گوناگونی وجود دارد. معمولا وجود آلاچیق، یکی از بایدها در طراحی هر روف گاردن است و اساسا روف گاردنی که آلاچیق نداشته‌باشد، روف گاردن نیست. وجود یک آلاچیق خوب و باصفا در پشت بام خانه می‌تواند ساکنان را به دورهم جمع شدن در این فضای جذاب ترغیب کند و امکان لذت بردن از چشم‌انداز شهری را افزایش دهد.

در کنار یک آلاچیق، می‌توان از سازه‌هایی مثل پرگولا (Pergola)، آب‌ نما، آتش‌دان، مبلمان فضای باز و مواردی از این دست هم استفاده کرد. کارهایی از این دست، آن‌قدر زیاد هستند که عملا نمی‌توان تمام آنها را در یک لیست این‌چنینی گنجاند. استفاده‌ی هر چه بیشتر از تزئینات در روف گـاردن علاوه بر اینکه محیط جدید را زیباتر می‌کند، هزینه‌ها را به شکل زیادی افزایش می‌دهد.

استفاده از پرگولا همراه با نورپردازی زیبا
استفاده از نیمکت یکی از آن کارهای خوبی است که می‌تواند ارزش یک روف گاردن را چندبرابر کند. یک نیمکت چوبی خوب می‌تواند حس راحتی و آرامش را در فضای سرسبز پشت بام به شما انتقال دهد و خستگی را از تن‌تان در کند. استفاده از نیمکت‌های چوبی که از چوب مقاوم ترمووود (Thermowood) ساخته می‌شوند، یکی از بهترین راهکارها برای نیمکت کردن روف گاردن است. البته می‌توانید از نیمکت‌های فلزی با روکش پارچه‌ یا چرم هم برای انجام این کار استفاده کنید. برای کفپوش روف گاردن می‌توان از سنگ یا موزاییک استفاده کرد. گاهی هم بنا به خواسته مشتری، از سنگ‌ریزه برای تزئئین برخی از بخش‌ها استفاده می‌شود. به تازگی از کفپوش‌های ترمووود هم برای این کار استفاده می‌شود؛ کفپوش ترمووود در عین زیبایی، نسبت به آفتاب و باران کاملا مقاوم است و می‌تواند سال‌ها بدون تغییر در ظاهر و کیفیت برایتان کار کند.
نورپردازی یکی دیگر از مباحثی است که در طراحی روف گـاردن نقش دارد. وجود نورهای مناسب خصوصا در طول شب می‌توان زیبایی و شکوه یک روف گاردن را بیشتر کند. برای نورپردازی روف گاردن معمولا از نورهای مخفی و چراغ‌های باغی/ پارکی استفاده می‌شود.

استفاده از نیمکت‌های چوبی که از چوب مقاوم ترمووود (Thermowood) ساخته می‌شوند، یکی از بهترین راهکارها برای نیمکت کردن روف گاردن است. البته می‌توانید از نیمکت‌های فلزی با روکش پارچه‌ یا چرم هم برای انجام این کار استفاده کنید.

سخن پایانی
استفاده از روف گاردن باعث شد تا برای فضایی مثل پشت بام منزل مسکونی، یک کاربرد عالی پیدا شود. رواج روف گاردن باعث شد برای پشت بام غالبا بی‌استفاده‌ی ساختمان‌ها، یک کاربری شیک و مجلسی پیدا شود. از طرف دیگر، مردم هم متوجه شدند که پشت بام ساختمان تنها فضای قرارگرفتن کولر آبی نیست و می‌توان استفاده‌های بهتری از آن کرد. با راه‌اندازی روف گاردن، هم از این فضا به شکل شایسته‌ای استفاده می‌کنید و هم ارزش کلی ساختمان را در خرید و فروش افزایش می‌دهید. اگر آپارتمان شما چنین پتانسیلی دارد، در راه‌اندازی یک بام سبز خوب هیچ شکی به دل‌تان راه ندهید. می‌توانید ساخت و راه‌اندازی روف گاردن ساختمان را به ما بسپارید تا به سرعت، کارشناسان لازم را به شما معرفی کنیم.

منبع: وبسایت کبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *