دانستنی های پارکت چوبی

پارکت یکی از راه‌حل‌های خوب برای پوشش کف آپارتمان است. پارکت‌ها در ابتدا تنها از چوب ساخته می‌شدند و به مرور، مواد دیگری هم در ساختار آنها به کار رفت و با نام تجاری لمینت (Laminate) مطرح شدند؛ اما بهترین کیفیت پارکت را هنوز همان پارکت‌های چوبی ارائه می‌دهند. همان‌طور که از اسم پارکت چوبی برمی‌آید، جنس‌اش از چوب است و برای ساخت آن از چوب درخت‌هایی مثل راش، بلوط، گردو و افرا استفاده می‌شود. خوبی پارکت در این است که از چوب طبیعی و بدون دخالت دادن مواد مصنوعی ساخته می‌شود و به همین دلیل، محبوب اوریجینال پسندها است؛ اما به همین نسبت، کالای گران‌قیمتی هم هست و اجرای یک کفپوش زیبا از جنس پارکت چوبی، هزینه‌ی تقریبا زیادی روی دست‌تان خواهد گذاشت.

با اجرای پارکت چوبی، سال‌ها خیال‌تان از بابت کیفیت و ماندگاری راحت خواهد بود. این کفپوش در برابر انواع حوادث مقاوم است و در صورت خش برداشتن می‌توانید به سادگی آن را ترمیم کنید.

مزایا و معایب پارکت چوبی چیست؟
یکی از عیوب پارکت چوبی، مقاوم نبودن آن در برابر آب است و عیب دیگر آن، هزینه‌ی زیادی است که هنگام اجرا و نصب روی دست شما می‌گذارد. اگر بخواهیم تنها به قیمت تمام شده‌ی این کفپوش نگاه کنیم و محاسن بی‌شماری را که به همراه می‌آورد نادیده بگیریم، ممکن است اجرای چنین کفپوشی برای منزل اصلا توجیه اقتصادی نداشته‌باشد. اما حقیقت این است که با اجرای پارکت چوبی، سال‌ها خیال‌تان از بابت کیفیت و ماندگاری راحت خواهد بود. این کفپوش در برابر انواع حوادث مقاوم است و در صورت خش برداشتن می‌توانید به سادگی آن را ترمیم کنید. طبق تحقیقات پزشکی، ثابت شده که استفاده از پارکت چوبی برای کفپوش منازل مسکونی، فضایی بهداشتی را زیر پای ساکنین فراهم می‌کند و از انتقال انواع میکروب و باکتری از طریق کف جلوگیری می‌کند. نکته‌ی آخری که باید به آن اشاره کرد، عایق حرارت بودن این کفپوش در فصل‌های سرد و گرم سال است. زمانی که از پارکت چوبی در منزل‌تان استفاده کنید، در فصول سرد سال می‌توانید فضای گرمی را زیر پاهایتان داشته‌باشید و در فصل‌های گرم هم زیر پایتان خنک خواهد ماند. یعنی با استفاده از این کفپوش، در میزان مصرف انرژی برای گرم و سرد کردن منزل هم صرفه‌جویی خواهید کرد.

 دانستنی های پارکت چوبی

پارکت چوبی به چه شکل نصب می‌شود؟
پارکت چوبی روش نصب ساده‌ای دارد و در صورت تراز بودن کف اتاق، می‌توان در زمانی کوتاه تمام کف اتاق را پارکت کرد. این کفپوش اعلا به شکل قطعات چوبی مجزا فروخته می‌شود و به هر قطعه یک تایل (Tile) می‌گویند. تایل‌های پارکت، در دو شکل کلی مستطیلی و مربعی هستند که بسته به نوع‌شان به روش چسبی، کلیکی و میخ‌کاری نصب می‌شوند. راحت‌ترین روش، استفاده از مکانیزم ساده‌ای است که در دنیای پارکت‌ها، از اصطلاح کلیک (Click) شدن برای این مکانیزم استفاده می‌شود. از آنجایی که ممکن است بر اثر اصطکاک بین پارکت چوبی و کف اتاق سروصدا ایجاد شود، از یک لایه عایق در زیر پارکت استفاده می‌کنند تا در درازمدت، شاهد بروز صدای ناخوشایندها در ساختمان نباشید. در زمان نصب پارکت چوبی، فاصله‌ای بین تایل‌ها و دیوار در نظر گرفته می‌شود تا در صورت انبساط، ظاهر زیبای کفپوش از بین نرود و در یک نقطه به شکل ورم بیرون نزند. پس از نصب پارکت، حاشیه‌های دیوار با استفاده از قرنیز پوشانده می‌شود تا فاصله‌های عنوان شده پر شوند.

در زمان نصب پارکت چوبی، فاصله‌ای بین تایل‌ها و دیوار در نظر گرفته می‌شود تا در صورت انبساط، ظاهر زیبای کفپوش از بین نرود و در یک نقطه به شکل ورم بیرون نزند.

چطور باید از پارکت چوبی نگهداری کرد؟
پارکت‌های چوبی به دلیل استفاده از چوب، نسبت به رطوبت مقاوم نیستند و باید از به رسیدن آب به آنها جلوگیری کرد. در صورت آب خوردن به پارکت و ماندن آب به مدت طولانی روی آن، پارکت شما تبله خواهد کرد و زیبایی‌اش را از دست خواهد داد. امروزه در ساخت پارکت چوبی از مواد خاصی استفاده می‌کنند تا آنها را در برابر خوردگی و موریانه‌ها مقاوم کنند؛ با این وجود، نمی‌توان از فرسوده شدن پارکت‌های چوبی در اثر گذر زمان جلوگیری کرد. پارکت‌های چوبی با گذر زمان ممکن است خط و خش بردارند یا اینکه ساییده شوند و آسیب ببینند. اما خبر خوب در مورد پارکت چوبی این است که می‌توانید با استفاده از سنباده‌ی چوب، یک لایه از سطح آسیب دیده‌ی چوب را بردارید و با استفاده از لاک یا روغن، زیبایی و جلای اولیه را به کفپوش زیبای خانه بازگردانید. با این کار، پارکت شما به تنظیمات کارخانه باز خواهد گشت و جلای سابق را به دست خواهد آورد.

چطور باید متراژ پارکت مورد نیاز را حساب کنیم؟
با وجود اینکه ممکن است در زمان خرید پارکت طول، عرض و ضخامت هر تایل بر اساس میلی‌متر و سانتی‌متر و متر به شما ارائه شود، واحد اندازه‌گیری پارکت متر مربع است. برای محاسبه‌ی مقدار پارکت مورد نیاز، ابتدا طول و عرض اتاق مورد نظر را اندازه بگیرید و سپس با ضرب کردن این دو عدد در یکدیگر، به متراژ مورد نظر بر حسب واحد متر مربع برسید و بر اساس عدد به دست آمده، نسبت به خرید پارکت اقدام کنید. به عنوان مثال اگر یک اتاق به طول ۴ متر و عرض ۳ متر دارید، باید ۱۲ متر مربع پارکت تهیه کنید. پارکت‌ها در بسته‌‌ی چندتایی فروخته می‌شوند و برای هر بسته، سطح قابل پوشش بر حسب متر مربع بیان می‌شود. حالا شما باید مساحت اتاق را بر سطح قابل پوشش هر بسته تقسیم کنید تا متوجه شوید به چند بسته پارکت نیاز دارید. به عنوان مثال، اگر سطح پوشش یک بسته ۱٫۸ متر باشد، برای اتاق ۱۲ متری مورد نظر باید ۶٫۶ تایل تهیه شود. معمولا در خرید پارکت، جانب احتیاط را رعایت می‌کنند و به دلیل پرتی‌های رایج در نصب و اجرا، عدد به دست آمده را به بالا گرد می‌کنند. بنابراین شما باید ۷ بسته از پارکت مورد نظر را برای پوشاندن اتاق موردنظر تهیه کنید.

برای اینکه متوجه شوید چند بسته پارکت نیاز دارید، باید مساحت اتاق را بر سطح قابل پوشش هر بسته تقسیم کنید.

پارکت چوبی در چه شکل‌هایی فروخته می‌شود؟
پارکت‌ها در اشکال مختلفی تولید می‌شوند که رایج‌ترین شکل آن، بسته‌ای از تایل‌های مستطیلی بلند است. در این حالت، ورقه‌های پارکت چوبی در بسته‌های ۸ تا ۱۰ عددی فروخته می‌شوند. معمولا روش استفاده از پارکت‌های مستطیلی به این صورت است که پس از برش خوردن در اندازه‌ی دلخواه، در یکدیگر قفل می‌شوند و کف سالن را می‌پوشانند. نوع دیگری از پارکت‌ هم وجود دارد که به اسم پارکت سه‌ بعدی معروف است. در پارکت سه بعدی، قطعه‌های کوچک و برش‌خورده‌ی چوب در کنار هم قرار می‌گیرند و یک تایل مربعی را شکل می‌دهند. روش نصب پارکت سه بعدی به دلیل ابعاد و سایز، بسیار شبیه به نصب سرامیک است و از نظر زیبایی، چندین برابر از پارکت چوبی ساده زیباتر است. استفاده از پارکت سه بعدی می‌تواند نمای زیباتری به اتاق شما بدهد؛ اما به همان نسبت، هزینه‌ی بیشتری را هم روی دست‌تان خواهد گذاشت.

حرف آخر
چوب یکی از طبیعی‌ترین متریال‌هایی است که می‌توان در خانه استفاده کرد. به‌کارگیری پارکت چوبی به عنوان کفپوش می‌تواند دید زیبایی‌شناسانه‌ی شما را به کسانی که به خانه‌‌تان می‌آیند، نمایش دهد. علاوه بر ذوق‌زده شدن مهمانان از زیبایی خانه، خودتان هم از اینکه یک خانه‌ی اصیل و زیبا ساخته‌اید و پارکتی بدون تاریخ انقضا استفاده کرده‌اید لذت خواهید برد. یک پارکت خوب می‌تواند کیفیت زندگی شما را هم بهتر کند و حس بهتری از زندگی را به شما بدهد. پارکت چوبی می‌تواند خانه‌ی شما را به یک خانه‌ی شیک و مدرن تبدیل کند و حسابی به آن روح بدهد.

منبع: وبسایت کبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *