یادگیری نقاشی ساختمان

فرقی ندارد که چه ایده‌ای را برای تغییر دکوراسیون انتخاب می‌کنید؛ نقاشی ساختمان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل تغییر دکوراسیون در هر فضایی است. در دوران قاجار، نقاشی ساختمان و رنگ‌آمیزی فقط مخصوص طبقه‌ی اشراف بود؛ اما با پیشرفت علم و صنعت، نقاشی ساختمان در دنیای امروز یکی از ارزان‌ترین و بهترین روش‌ها برای تغییر دکوراسیون خانه است.

در فنگ شویی این‌طور بیان می‌شود که رنگ‌ها بر روح و رفتار ما تاثیر می‌گذارند و در صورتی‌که طی مدتی طولانی در بازتاب رنگ خاصی قرار بگیریم، روح ما به سمت انرژی آن رنگ کشیده می‌شود. این جمله، غلط یا درست، نشان از تاثیر بالای رنگ‌های محیط اطراف بر زندگی ما دارد. در نتیجه برای رنگ آمیزی باید دقت کنیم که مناسب ترین و بهترین رنگ را انتخاب کنیم؛ این کار اولین مرحله‌ی انتخاب در نقاشی ساختمان است. امروزه رنگ‌های کرم،  طوسی، یاسی و آبی خیلی روشن پرکاربردترین رنگ‌ها در نقاشی ساختمان هستند، اما نکته‌ی مهم در انتخاب رنگ‌ها این است: با وجود اینکه رنگ‌ها باید با درنظر گرفتن علایق شخصی و دکوراسیون منزل شما انتخاب شوند، باید ترکیبی از آنها را برای این کار انتخاب کنید تا در درازمدت، موجبات دل‌زدگی یا یکنواختی را برایتان فراهم نکنند.

پس از انتخاب رنگ، نوبت به انجام کار می‌رسد. کاملا واضح است که نقاشی ساختمانی که توسط یک‌ استادکار انجام شده، بسیار دقیق‌تر و ظریف‌تر از کاری است که شما انجام دهید. اما اگر علاقه دارید تا این کار را خودتان انجام دهید، می‎‌توانید با یادگیری نقاشی ساختمان خودتان این کار را انجام دهید.

یادگیری نقاشی ساختمان
الفبای یادگیری نقاشی ساختمان
قبل از یادگیری نقاشی ساختمان ابتدا باید خودتان را تجهیز کنید. خیلی اوقات ابزارهای کار از خود کار مهم‌تر هستند. وسایل کاربردی مورد نیاز مانند سنباده، قلم مو، غلطک، برس، حلال، چسب، لباس کار، نردبان، پارچه و کاردک جز مواردی هستند که در حین نقاشی حتما به آنها احتیاج پیدا خواهید کرد.

در خرید ابزار‌ها نهایت دقت را به خرج دهید؛ مثلا اگر سنباده‌ی اشتباهی را تهیه کنید، دیوار شما به هیچ عنوان یک‌دست نخواهید شد. در مورد قیمت‌ها هم این نکته را بدانید که تفاوت قیمت انواع مختلف یک محصول حتما دلیل خاصی دارد. برخی قلم مو‌ها رنگ را به اصطلاح «به خود نمی‌گیرند» و برخی دیگر سریعا دفرمه می‌شوند. برای خرید غلطک، ابعاد جایی که می‌خواهید نقاشی کنید را در نظر بگیرید و متناسب با آن اندازه غلطک را انتخاب کنید. این یکی از اصول پایه‌ای در یادگیری نقاشی ساختمان است.

انتخاب سنباده‌ی مناسب اهمیت زیادی دارد.
برای لباس کار می‌توانید از یکی از لباس‎های قدیمی‌تان استفاده کنید. ولی از قبل اطمینان حاصل کنید که دیگر به آن لباس احتیاجی ندارید؛ چون هر اندازه هم که نقاشی ساختمان را تمیز انجام دهید، بالاخره ردی از رنگ روی لباس شما به جا خواهد ماند.

برای جلوگیری از رنگی شدن قرنیزها در حین نقاشی، از چسب کاغذی برای پوشاندن آنها استفاده کنید.
قرنیزهای خانه، خصوصا وقتی که لبه‌های دیوار را رنگ می‌زنید، همیشه در معرض قطرات رنگ هستند و خیلی وقت‌ها پروسه‌ی نقاشی ساختمان ، قرنیز را به کلی رنگی‌ می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، از چسب کاغذی استفاده کنید. چسب کاغذی را روی لبه‌های قرنیز بکشید و با کاردک مطمئن شوید که چسب به خوبی به قرنیز چسبیده است. زمانی که یادگیری نقاشی ساختمان را به پایان رساندید و کار چند استادکار نقاشی را مشاهده کردید، متوجه می‌شوید که استفاده از چسب کاغذی چقدر اهمیت دارد.

در طی نقاشی ساختمان بزرگترین نگرانی در رابطه با اثاثیه‌ی خانه است. باید همه‌ی وسایلی که در محیط نقاشی قرار دارند را بپوشانید؛ اما اگر از پارچه‌های نخی یا روزنامه استفاده کنید، وسایل شما از دست قطرات رنگ در امان نخواهند بود. برای این‌کار از پارچه‌هایی از جنس کرباس کمک بگیرید؛ چراکه رنگ از آنها عبور نمی‌کند. نگران شیشه پنجره‌ها هم نباشید و نیاز نیست وقت‌تان را صرف پوشاندن آن‌ها کنید. پس از اتمام کار می‌توانید به راحتی و با استفاده از یک کاردک تیغ‌دار قطرات رنگ را از روی شیشه بتراشید.

پوشاندن لوازم خانه در حین نقاشی ساختمان از واجبات است!

مراحل نقاشی ساختمان
برای شروع نقاشی ساختمان باید اول دیواری که می‌خواهید رنگ بزنید را بتونه کنید تا سوراخ ‌ها و عیب‌های دیوار پوشیده شوند. لازم است بدانید که بتونه کاری یکی از مراحل سخت یادگیری نقاشی ساختمان است و باید حسابی برایش وقت گذاشت. معمولا از بتونه‌های روغنی و پلاستیک در نقاشی ساختمان استفاده می‌شود. بتونه‌ی معمولی یا پلاستیک از مخلوط کردن پودر مل با آب به دست می‌آید. بتونه‌ی روغنی هم از مخلوط کردن پودر مل با روغن الیف حاصل می‌شود که بسته به نوع رنگی که انتخاب کرده‌اید می‌توانید آنها را آماده کنید. برای بتونه کاری دیوار از کاردک و لیسه استفاده می‌شود. بعد از خشک شدن بتونه‌ها باید دیوار را سنباده‌ی خشک بکشید. سنباده‌ی اولیه باعث می‌شود تا پستی و بلندی‌های دیوار تا حدودی یک‌دست شوند.

پس از سنباده‌ی اولیه، نوبت به آستر زدن می‌رسد. آسترها که اکثرا بر پایه‌ی رنگ رزین هستند، باعث می‌شوند تا رنگ‌ اصلی بهتر روی دیوار بنشیند. همچنین برای یک‌دست کردن سطح دیوار و دوام بهتر رنگ بهتر است از آستر استفاده شود. از آنجایی که رنگ آستر قیمت ارزان‌تری از رنگ‌های اصلی دارد و استفاده از آن باعث کاهش میزان رنگ مورد نیاز می‌شود، می‌توان گفت آستر زدن در هزینه‌ی تمام شده هم موثر است. اگر دیوار موردنظر شما قبلا رنگ خورده بوده و قصد دارید رنگ آن را تغییر دهید، حتما باید از آستر استفاده کنید. زیرا آستر باعث کاهش سایه‌ی رنگ زیرین روی رنگ جدید می‌شود و از ترک خوردگی‌ها و لایه‌لایه شدن رنگ هم جلوگیری می‌کند. این را به عنوان یکی از ارزشمندترین نکاتی که در مراحل یادگیری نقاشی ساختمان می‌آموزید، به یاد داشته باشید.

آستر زدن باعث می‌شود رنگ بهتر روی دیوار بنشیند و در مصرف رنگ صرفه جویی شود.
پس از آستر زدن و خشک شدن آن، دوباره باید سطح دیوار را سنباده بزنید تا سطح صاف‌تری از حالت قبلی به دست بیاورید. به یاد داشته باشید که پس از هربار سنباده زدن، نیاز است تا دیوار به وسیله‌ی یک پارچه گردگیری شود تا غبار گچ و رنگ به جای مانده روی دیوار، روی لایه بعدی اثر نگذارد.

در کارهای به اصطلاح «درجه یک» که قیمت بالاتری نسبت به کارهای معمولی دارند، یک بار دیگر روی دیوار رنگ آستر کار می‌شود و مرحله‌ی قبل تکرار می‌شود تا دیوار به یک‌دست ترین حالت خود برسد. پس از رسیدن به تمیزی دلخواه، سنباده کاری برای یک مرحله‌ی دیگر هم انجام می‌شود.

تا به اینجای کار، مقدمات کار آماده شده و به مرحله‌ی اصلی نقاشی ساختمان یعنی رنگ‌آمیزی رسیده‌ایم. مهم‌ترین نکته برای رنگ‌آمیزی، غلظت رنگ است و این کاری است که در واقع همان فوت کوزه‌گری نقاشان ماهر است. اینکه رنگ را به وسیله‌ی آب یا تینر چقدر رقیق کنید، نکته‌ای است که تنها با تجربه و تکرار به دست می‌آید. کاهش غلظت رنگ تا جایی که به نمای آن آسیبی نزند، موجب کاهش اثر تارهای قلم مو و بیشتر شدن سرعت خشک شدن رنگ روی دیوار می‌شود. این را در نظر بگیرید که رنگ سفید یک برند می‌تواند با سفید برند دیگر متفاوت باشد؛ این مورد پس از اجرا کاملا روی دیوار مشخص خواهد بود. به همین دلیل استادکارهای نقاشی، رنگ‌ها را با هم مخلوط می‌کنند تا رنگ یک‌دست‌تری داشته باشند. برای یادگیری نقاشی ساختمان و استاد شدن در انواع رنگ، مقاله «رنگ محلول در آب یا رنگ محلول در روغن؟» را مطالعه کنید.

استفاده از چسب برای جداکردن سقف یکی از تکنیک‌های نقاشی ساختمان است.
در نقاشی ساختمان بهتر است که سخت را از آسان جدا کنید. معنی این جمله آن است که ابتدا، حاشیه‌ها و نقاط ظریف را با قلم مو و سپس مساحت‌های بزرگ‌تر را با غلطک رنگ بزنید.

به‌یاد داشته باشید که حتما سقف را مانند قرنیز از دیوار جدا کنید تا رنگ‌ها باهم مخلوط نشوند. در صورتی که از رنگ روغنی استفاده می‌کنید، از باز بودن پنجره‌‎ها مطمئن شوید؛ زیرا تینر موجود در رنگ روغنی بوی نامطبوعی دارد و بهتر است آن را استشمام نکنید.

پس از خشک شدن لایه‌ی اول رنگ اصلی، معمولا یک یا دوبار دیگر روی آن کار رنگ‌آمیزی انجام می‌شود تا رنگ کاملا یک‌دست شود.

عوامل موثر بر قیمت نقاشی ساختمان
در نقاشی ساختمان یک قانون نسبی وجود دارد که هر ساختمان ۳ برابر مساحت‌اش، دیوار برای رنگ‌آمیزی دارد و برای محاسبه‌ی قیمت (با درنظر گرفتن سایر عوامل) متراژ را در ۳ ضرب می‌کنند. از عواملی که موثر بر قیمت پروژه نقاشی ساختمان هستند، می‌توان به متراژ، تعداد اتاق‌ها، مقدار رنگ و آستر موردنیاز، بافت دیوار، رنگ قبلی دیوار و مقدار ظریف‌کاری‌های مورد نیاز دیوار اشاره کرد. حالا تقریبا می‌توان گفت که یادگیری نقاشی ساختمان در حد پایه را به پایان رسانده‌اید. وقت آن رسیده که خودتان دست به کار شوید و همه چیز را به صورت عملی امتحان کنید.

منبع: وبسایت کبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *