نقاشی پلاستیک ساختمان

رنگ پلاستیک را همه به خوبی می‌شناسند. سال‌ها است که دیوارهای خانه با این نوع از رنگ نقاشی می‌شوند و این رنگ همچنان از محبوبیت زیادی برخوردار است. از آن‌جا که رنگ‌ پلاستیک مات است و قیمت مناسبی دارد، همیشه یکی از اولین انتخاب‌ها برای رنگ‌آمیزی خانه به حساب می‌آمد. نقاشی رنگ پلاستیک همواره ظاهر شیک و کلاسیکی به دیوارهای خانه می‌دهد. رنگ‌های پلاستیکی نسبت به گذشته تغییرات زیادی هم داشته‌اند و به سمت باکیفیت‌تر و بهتر شدن پیش رفته‌اند. اگر می‌خواهید شناخت بهتری از نقاشی رنگ پلاستیک پیدا کنید و از مزایای آن با خبر شوید، با ما همراه باشید.

معرفی نقاشی رنگ پلاستیک
رنگ‌های پلاستیک یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین رنگ‌های ساختمانی هستند. ماده‌ی اصلی این رنگ‌ها لاتکس (Latex) است. این رنگ‌ها جزو دسته‌‌ی رنگ‌های پایه‌ی آب هستند و به همین خاطر، آلودگی‌های زیست‌محیطی رنگ‌های روغنی را ندارند. این رنگ‌ها به دو دسته‌ی تمام پلاستیک و نیم پلاستیک تقسیم می‌شوند و حلال هر دوی آن‌ها آب است. معمولا گفته می‌شود که نوع تمام پلاستیک این نوع رنگ‌ها قابلیت شست‌وشوی کامل دارد؛ اما این ادعا بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و شست‌وشوی کامل این نوع رنگ‌ها امکان‌پذیر نیست. تمام انواع رنگ پلاستیک نسبت به شستشو حساس هستند و در صورت تماس با آب، از روی دیوار بلند می‌شوند. پس اگر فکر می‌کنید که ممکن است دیوارهای‌تان زود کثیف شوند و به شست‌وشو نیاز داشته باشند، برای رنگ‌آمیزی سراغ رنگ‌های اکریلیک و روغنی بروید.

نقاشی رنگ پلاستیک چه مزایایی دارد؟
نقاشی رنگ پلاستیک دارای مزایایی است که سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین آنها اشاره کنیم.

این رنگ قیمت مناسبی دارد؛ چیزی که باعث می‌شود تا هزینه‌ی رنگ‌آمیزی خانه به مقدار قابل‌توجهی کم شود. به این ترتیب اگر بعد از چند سال از رنگ قدیمی خانه خسته شدید، خیلی راحت و با هزینه‌ای معقول می‌توانید آن را تغییر دهید. اگر هم دیوارهای خانه کثیف و لکه‌دار شدند، می‌توانید آنها را دوباره با رنگ‌های پلاستیک بپوشانید.
مات بودن این نوع رنگ باعث می‌شود که عیب و ایرادهای موجود در گچ‌کاری پوشانده شود و برخلاف رنگ‌های روغنی براق، به خوبی این نواقص را بپوشاند.
رنگ‌های پلاستیک به سرعت خشک می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کنند که برای زیباتر شدن دیوارها و بدون نگرانی از بابت خشک شدن رنگ، یکی دو بار دیگر عمل رنگ‌امیزی را تکرار کنید. این رنگ‌ها بوی چندانی هم ندارند و در حین نقاشی ساختمان شما را اذیت نخواهند کرد.
قابلیت پوشش‌دهی رنگ پلاستیک بسیار بالا است و کمک می‌کند تا ناهمواری‌های کوچک موجود روی سطح برطرف شود و سطح صافی به وجود بیاید. این ویژگی مخصوصا برای بخش‌هایی که بتونه کرده و بعدا با سنباده صاف کرده‌اید، بسیار تاثیرگذار است و به خوبی آن قسمت‌ها را می‌پوشاند.

نقاشی پلاستیک ساختمان
کجاها بهتر است از رنگ پلاستیک استفاده کنیم؟
یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که از نقاشی رنگ پلاستیک استفاده می‌شود، سقف اتاق‌ها است. از آن‌جایی که سقف‌ها دیرتر کثیف می‌شوند و کمتر آسیبی تهدیدشان می‌کند، معمولا سقف را با رنگ پلاستیک نقاشی می‌کنند تا هزینه‌های رنگ‌آمیزی کم شود. علاوه بر این از رنگ‌های پلاستیک برای آستر زدن هم استفاده می‌کنند تا لایه‌ی رنگ نهایی زیباتر روی دیوار بنشیند.

رنگ پلاستیک نسبت به رنگ‌های روغنی و اکریلیک ماندگاری کمتری دارد و باید زودتر از این رنگ‌ها تجدید شود. این رنگ به دلیل مقاومت کم و ساختاری که بر پایه‌ی انحلال در آب ساخته شده، نیازمند این است که هر چندسال یک‌بار تجدید شود. این رنگ نسبت به سایر رنگ‌ها زودتر کثیف می‌شود و به دلیل عدم امکان شستشو، نمی‌توان روی آن دستمال کنید. پس اگر خانه‌ای شلوغ و پر رفت و آمد دارید یا بچه‌های بازیگوشی در محیط منزل‌تان بازی می‌کنند، ترجیحا سراغ انتخاب نقاشی رنگ پلاستیک نروید.

رنگ پلاستیک قبل از استفاده باید با آب رقیق شود.
رنگ‌آمیزی با رنگ‌های پلاستیک به واسطه‌ی دلایلی که پیش‌تر در رابطه با آن‌ها صحبت کردیم، کار کم‌دردسری است. تنها کافی است که حجم مناسبی از رنگ را با آب ترکیب کنید و به دیوار بزنید. معمولا از ترکیب رنگ به آب ۹ به ۱ در نقاشی رنگ پلاستیک استفاده می‌کنند تا غلظت ایدآلی به دست بیاید. برای ترکیب کردن رنگ و آب دقت داشته باشید که رنگ نه خیلی غلیظ شود و نه خیلی رقیق؛ چرا که غلظت زیاد رنگ باعث بد و بی‌کیفت شدن رنگ‌آمیزی می‌شود. از طرف دیگر اگر رنگ بیش از حد رقیق شود، باید چندین بار عمل رنگ‌آمیزی را تکرار کنید تا به حالت ایدآل‌تان برسید. اگر در اجرای رنگ چندان حرفه‌ای نباشید و از قلم مو برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید، معمولا رد موهای قلم مو روی دیوار باقی می‌ماند؛ به همین دلیل استفاده از پیستوله رنگ‌پاش یا غلتک مناسب‌تر است.

معمولا از ترکیب رنگ به آب ۹ به ۱ در نقاشی رنگ پلاستیک استفاده می‌کنند تا غلظت ایدآلی به دست بیاید.

جمع‌بندی
معمولا بسیاری از افراد نقاشی رنگ پلاستیک را خودشان انجام می‌دهند و اگر نتیجه ایدآل نبود، به دلیل ارزان بودن رنگ دوباره نقاشی دیوارها را تکرار می‌کنند. این کار هم وقت زیادی هدر می‌دهد و این پتانسیل را دارد تا هزینه‌ی نسبتا زیادی را روی دست‌تان بگذارد. شاید در نقاشی فضای کوچک، این دو فاکتور آن‌قدرها به چشم نیایند.

منبع: وبسایت کبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *