چگونگی درزگیری کابینت

خیلی وقت‌ها ممکن است پس از اتمام کار نصب کابینت‌ها، متوجه شکافی بین کابینت و دیوار شوید یا پس از مدتی، درزگیر ضدآبی که اطراف سینک ظرف‌شویی بوده از بین رفته باشد. درزهای این چنینی نه تنها می‌توانند زیبایی و نمای آشپزخانه را به هم بزنند، بلکه در مثال سینک ظرف‌شویی دردسرهای بیشتری را هم ایجاد می‌کنند. در این مواقع باید کابینت‌ها را درزگیری کرد تا شکاف ایجاد شده به خوبی پوشانده شود و مشکل جدی‌تری پیش نیاید. در این مطلب قصد داریم روش درزگیری کابینت را برایتان توضیح دهیم تا اگر زمانی به این مشکل برخورد کردید، خودتان به راحتی از پس این کار بر بیایید.

مراحل درزگیری کابینت
درزگیری کابینت‌ها و پوشاندن شکاف‌ها کار چندان دشواری نیست و می‌توانید خیلی راحت با تهیه‌ی ابزارهای مورد نیاز، خودتان برای انجام دادن آن دست به کار شوید. ممکن است شکاف کوچکی در فضای بین کابینت و دیوار داشته و کاملا پر نشده باشد یا قسمت‌هایی که پیش‌تر درزگیری شده بودند، به مرور زمان آسیب ببینند و کنده شوند. برای پوشاندن این شکاف‌ها و درزها می‌توان عمل درزگیری را انجام داد. درزگیری کابینت برای حفره‌ها و درزهایی بین ۵ تا ۳۰ میلی‌متر ایدآل است و به خوبی انجام می‌شود. برای این کار باید چندین مرحله را با دقت اجرا کنید تا درزگیری به بهترین شکل انجام شود:

دقت داشته باشید که درزگیری کابینت برای حفره‌ها و درزهایی بین ۵ تا ۳۰ میلی‌متر ایدآل است.

چگونگی درزگیری کابینت

۱- گرد و خاک، آلودگی‌ها و رطوبت روی سطح کابینت و دیوار را به خوبی پاک کنید. با این کار خیال‌تان راحت می‌شود که پس از درزگیری کابینت دوباره مشکلی پیش نمی‌آید یا بخش درزگیری شده ترک نمی‌خورد. دقت داشته باشید که وجود خاک روی سطوح باعث می‌شود چسب نتواند به خوبی به دیوار و کابینت بچسبد و پس از گذشتن زمانی اندک کنده می‌شود. بد نیست پیش از شروع درزگیری کابینت دو طرف شکاف را با چسب نواری کاغذی بپوشانید تا چسب درزگیری رو این مناطق نریزد و نتیجه‌ی کار کثیف نشود.
۲- نوک چسب مخصوص درزگیری که به اسم چسب سیلیکون هم معروف است را با قیچی یا چاقو به اندازه‌ی مناسب ببرید. این چسب در ابتدا بوی بسیار تندی دارد که ممکن است کمی اذیت‌تان کند؛ اما پس از گذشت یک مدت کوتاه به بوی آن عادت خواهید کرد. معمولا نوک چسب را باریک‌تر از درزی که قرار است پر شود می‌برند تا با این کار، چسب از شکاف بیرون نزند و سطح مورد نظر زشت نشود. بهتر است برای درزگیری کابینت از تفنگ یا پمپ درزگیری استفاده کنید و تیوپ چسب را داخل این دستگاه‌ها قرار دهید تا عمل درزگیری با دقت و ظرافت بیشتری انجام شود. درزگیری شکاف کابینت به کمک این چسب مخصوص درزگیری معمولا یک‌دست‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود. اگه از دستگاه تفنگ درزگیری استفاده نمی‌کنید، باید دقت و حوصله‌ی بیشتری به خرج دهید و دقت کنید تا چسب درزگیری را در یک خط صاف روی شکاف بریزید. بهتر است رنگ چسب درزگیری متناسب با رنگ کابینت یا دیوار باشد. پس هنگام خرید چسب حتما رنگ کابینت و دیوارتان را در نظر داشته باشید.

بهتر است رنگ چسب درزگیری متناسب با رنگ کابینت یا دیوار باشد.

چگونگی درزگیری کابینت

چسب سیلیکونی بوی بسیار تندی دارد
۳- وقتی تیوپ چسب را داخل تفنگ درزگیری گذاشتید، نوک چسب را روی نقطه‌ی شروع شکاف بگذارید. تفنگ درزگیری را با زاویه‌ای مناسب نسبت به سطح بگیرید و سپس ماشه‌ی تفنگ درزگیری را به آرامی فشار دهید تا چسب داخل شکاف را پر کند. همان‌طور که ماشه‌ی تفنگ را فشار می‌دهید و چسب روی شکاف می‌ریزد، آرام آرام نوک چسب را در امتداد مسیر شکاف حرکت دهید تا تمام فضای مورد نظرتان با چسب درزگیری پر شود. این کار را تا حدود ۵۰ سانتی‌متر انجام دهید. بعد از آن اسفنج یا پارچه‌ی مرطوبی بردارید تا سطح اضافه‌ی چسب را پاک کنید. فقط حواس‌تان باشد که چسب درزگیری کابینت از داخل شکاف پاک نشود و فقط سطح را صاف کنید. اگر چسب داخل شکاف برداشته شد، داخل درز را تمیز کنید و دوباره آن بخش را درزگیری کنید. این کار را تا کامل شدن درزگیری کابینت ادامه دهید.

۴- باید انتظار جمع شدن چسب پس از خشک شدن را داشته باشید و خودتان را برای این احتمال آماده کنید که حجم چسب بعد از سفت شدن کم شود. در قسمت‌هایی که حجم چسب کم شده و خوب درز را پر نکرده، مقداری چسب اضافه کنید و بعد دوباره با اسفنج سطح آن را صاف کنید.

۵- حالا اجازه دهید تا چسب درزگیری کابینت خشک شود. خشک شدن کامل چسب درزگیری حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم دارد. پس از خشک شدن کامل می‌توانید چسب‌های کاغذی که دو طرف درز چسبانده بودید را بردارید و کار درزگیری کابینت را خاتمه دهید.

تفنگ چسب سیلیکونی یکی از ابزارهای لازم برای درزگیری کابینت است.
اگر از درزگیرها برای آب‌بندی اطراف سینک ظرف‌شویی استفاده می‌کنید، حتما باید از عایق شدن کامل سینک اطمینان حاصل کنید. معمولا خشک شدن کامل این درزگیرها زمان بیشتری نیاز دارد. این مساله را به خاطر داشته باشید که چسب‌های سیلیکونی هیچ رنگی به خودشان نمی‌گیرند؛ یعنی اگر برای پر کردن شکافی از این نوع چسب‌ها استفاده کنید، نمی‌توانید رویش رنگ بزنید. در صورتی که تصمیم گرفتید روی چسب سیلیکونی را رنگ بزنید، باید منتظر ورآمدن رنگ در آینده‌ای نزدیک باشید.

به خاطر داشته باشید که چسب‌های سیلیکونی هیچ رنگی به خودشان نمی‌گیرند و قابل نقاشی کردن نیستند.

حرف پایانی
پر کردن درزهای کابینت که زیبایی آشپزخانه را کم می‌کنند، اصلا کار دشواری نیست و تنها به کمی وقت، دقت و حوصله نیاز دارد. باید نوع مرغوب چسب سیلیکونی را انتخاب کنید تا پس از درزگیری کابینت مشکلی به وجود نیاید و باعث دردسر بیشتری نشود. تنها کافی است چسب درزگیری با رنگ مناسب بخرید و اگر توانستید، یک تفنگ درزگیری هم تهیه کنید تا ظرافت و زیبایی کار بیشتر شود.

منبع: سایت کبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *