اجرای کفپوش حیاط منزل

انتخاب کفپوش حیاط منزل و فضای سبز منزل یکی از مهمترین گزینه ها در طراحی دکوراسیون حیاط منزل به شمار می رود.هر فضایی نیاز به کفپوش مناسب دارد و فضاهای بیرونی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مسیر ها، صفه ها، پاسیو ها، چمن ها، پوشش های گیاهی و … بستر هایی برای کف هستند که بر روی آن ها راه می رویم، اشیا قرار می دهیم و یا حتی می نشینیم. ساده ترین و ارزان ترین مصالح کف برای فضاهای بیرونی خاک است که در واقع بستر اصلی ملک است. متاسفانه این مصالح آلوده هستند، به خصوص وقتی در اثر خیس شدن گل آلود می شوند. تنها مزیت خاک، ارزانی فوق العاده ی آن است که فکر نمی کنم دلیل خوبی برای انتخاب آن به عنوان کفپوش محوطه تان باشد.

کفپوش حیاط
گزینه های زیادی برای کفپوش حیاط و فضای سبز وجود دارد که سه عامل کارایی، زیبایی و پایداری در انتخاب آن ها بسیار مهم اند.

مصالح سست برای فضاهای غیر رسمی. مصالح سست بی قاعده مثل خرده سنگ و شن برای مسیر های غیر رسمی و معمولی حیاط یا محل های استراحت مناسب اند. این مصالح ارزان تر اند و نیاز به نیروی متخصص ندارند. فقط به دلیل قابل حرکت بودن شان، باید در نگهداری آن ها دقت کنید.

مصالح سخت برای نواحی رسمی تر. از طرف دیگر، مصالح سختی همچون سنگ فرش، آجر، کاشی، بتن و تخته چوب برای کاربری های متمدنانه تری مثل پاسیوها، صفه ها و ورودی ها مناسب اند. این مصالح تردد های زیاد را تحمل می کنند و تمیز کردن شان آسان است.

جذابیت بصری. ما به دنبال چیزی بیش از کارایی هستیم. اولین چیزی که ما در یک محوطه بیرونی یا حیاط به آن توجه می کنیم، جذابیت بصری یا زیبایی است. از مصالح و پرداخت هایی که در طراحی داخلی منزل تان استفاده کرده اید در کنار تأثیرات محیط طبیعی بهره ببرید.

کفپوش آجری

کفپوش آجری حیاط به محض بکار گیری، فضایی گرم و خواستنی در دکوراسیون حیاط خانه ایجاد می کند. چه از آجرهای واقعی استفاده کنید و چه از آجرهای مصنوعی، نتیجه آن، چینشی مرتب و تمیز خواهد بود که شرایط را برای داشتن یک بعداز ظهر کاملا رمانتیک و دوست داشتنی در محیط خارجی خانه فراهم می کند. در این مطلب با مدل هایی بسیار زیبا همراه با چینشی متنوع و جدید از کفپوش های آجری در حیاط منزل آشنا خواهیم شد که می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای موزاییک ای ساده و از مد افتاده و حتی کفپوش های گران قیمت چوبی باشند. کفپوش های آجری به واسطه رنگی شبیه به کفپوش های چوبی، قادر هستند همان حس گرم را در محیط خارجی خانه ایجاد کنند.

کفپوش های آجری در حیاط هایی که فضای سبز زیادی در اطراف خود دارند بهترین ترکیب را خواهند داشت. اگر در حیاط منزلتان باغچه هایی پر از گیاهان سرسبز و گل های رنگارنگ دارید شک نکنید آجر برای پوشش کف حیاط بهترین انتخاب خواهد بود. حیاط پوشانده شده با آجر بهترین ترکیب را از لحاظ زیبایی با مبلمانی به سبک کلاسیک دارند. بنابراین اگر قصد استفاده از میز و صندلی راحتی برای فضای خارجی خانه را دارید و از طرفی از کفپوش های آجری استفاده می کنید، انتخاب مبلمانی با طرح های دایروی، گرد و منحنی شکل زیباترین دکوراسیون را در حیاط خانه شما بوجود خواهد آورد.

از آنجایی که آجرهای کف حیاط از قطعه های کوچکی تشکیل شده اند برای پوشش حیاط ها و بطور کلی محیط های خارجی کوچک بسیار مناسب هستند. همچنین اگر در منزلتان حیاط خلوت کوچکی موجود است یا قصد تزیین بالکن و پشت بام خانه را دارید آجرها بازهم نسبت به سایر مدل های کفپوش ارجحیت پیدا می کنند. آجر بهترین گزینه برای حیاط ها و محیط های خارجی کوچک است. با آجرها در یک فضای کم می توانید با چینش های متفاوت، بی نهایت ترکیب زیبا در دکوراسیون حیاط خلوت کوچک خود ایجاد کنید.

سنگ در طراحی محوطه

سنگ، پایدار، خالص و بسیار شکل پذیر است. ما پیش از این ۱۰ سنگ فرش پرطرفدار باغ و حیاط را به شما معرفی کرده ایم. جایی که سبکی طبیعی مورد نظر است، قطعه های بی نظم سنگ فرش بهترین گزینه اند. در تراس های غذاخوری رسمی نیز اشکال هندسی سنگی راه حل مطلوبی هستند. در هنگام انتخاب سنگ مناسب برای پروژه تان، در کنار رنگ، بافت سطح را نیز در نظر بگیرید. سطوح خیلی هموار ممکن است خطر لغزندگی داشته باشند، در صورتی که سطوح خیلی ناهموار نیز ممکن است راه رفتن را سخت کنند.

ثبات و امنیت از نگرانی های اصلی هستند، پس دقت کنید سنگ های زیر پا بر روی پایه ای فشرده قرار گیرند و اندکی از حجم آن ها در زمین فرو رود تا از جا به جایی و کج شدن آن ها جلوگیری شود. سنگ های مسیر را نیز به اندازه ی کافی بزرگ و با فواصل منطقی انتخاب کنید تا راه رفتن را مختل نکنند. رنگ سنگ باید با فضای بیرونی منزل تان و عناصر طبیعی و غیر گیاهی دیگر در حیاط تان هماهنگ باشد. طیف رنگی وسیعی از تقریبا سیاه گرفته تا خاکستری و سفید و قهوه ای ها در سنگ ها وجود دارد.

کاشی در حیاط و فضای سبز

کاشی نیز مانند آجر در طیف گسترده ای از سبک ها، از اشکال ظریف معاصر گرفته تا سبک مدیترانه ای کهن موجود است. کاشی به دلیل باریک بودن و عدم توانایی در تحمل وزن زیاد بر روی خود، همواره به یک شالوده ی محکم وصل می شود. از سطوح صاف و یکدست اجتناب کنید، زیرا در هنگام خیس شدن بسیار لغزنده و خطرناک می شوند.

بتن کفپوش فضای بیرونی

بتن یک سرمایه گذاری بلند مدت هوشمندانه است. سنگ فرش های بتنی، مصالحی ایده آل برای طراحی محوطه خانه شما هستند. این ماده به دلیل نیمه مایع بودنش در شروع کار، هر شکلی می تواند به خود بگیرد. اگر پیاده روی های خاکستری ساده ی قدیمی را دوست ندارید، بتن برای ایجاد طرح های برجسته می تواند به رنگ و بافتی شبیه به سنگ در آید، سنگ ریزه بر آن پاشیده شود یا رنگ دانه در آن به کار رود. یکی از مشکلات بتن سنتی، نفوذناپذیر بودن آن است که به جای نفوذ آب در خاک، آب بر روی آن جاری می شود.

کفپوش موزاییک

موزائیک یکی از این محصولات است که با وجود انواع کفپوش جدید در بازار هنوز جایگاه خود را حفظ کرده، هنوز هم موزائیک بهترین کفپوش برای حیاط خانه است و حتی با تولید مدل های متنوع و طرح های جدید آن بسیاری به استفاده از موزائیک به عنوان کفپوش داخلی هم علاقه دارند. موزائیک کاربردهای متفاوتی در ساختمان دارد، کفپوش اتاق ها، کفپوش حیاط، پوشش بام، پوشش سقف کاذب، پله و نما در سطوح قائم از موارد مصرف آن است.
معمولا برای کفپوش اتاق ها از موزائیک های معمولی استفاده می شود؛ چرا که مقاومت خاصی مورد انتظار نیست و فقط باید مقاومت در برابر فشار مراحل تولید را داشته باشد؛ زیرا معمولا به وسیله پارکت یا موکت روی آن پوشیده می شود، اما در مورد موزائیک های مصرفی در حیاط علاوه بر مقاومت سایشی و فشار باید در برابر تغییرات دما هم مقاوم باشند و تا کنون هم جایگزینی در ایران برای موزائیک های حیاطی مورد استفاده قرار نگرفته است.
موزائیک هایی هم که در نما کاربرد دارند در ابعاد کوچک و سبک هستند و باید با چسبندگی مناسبی روی نما قرار گیرند، مقاومت این موزائیک ها باید به حدی باشد که در برابر عوامل جوی گوناگون دوام بیاورند. موزائیک در واقع نوعی بتن متراکم است که از طریق فشار پرسی یا از طریق لرزش به دست می آید و مواد تشکیل دهنده آن ماسه، سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و آب است.
به طور کلی موزائیک دو سطح دارد، لایه رویی که نقش و طرح موزائیک را نشان می دهد و لایه زیرین که ضخامت بیشتری نسبت به لایه رویی دارد و نقش اصلی اش تحمل فشار وارده بر موزائیک است. موزائیک به دو روش تولید می شود، یکی روش پرسی است که با دستگاه پرس تراکم در آن ایجاد می کند و این فشار بسته به ابعاد و نوع سنگ دانه های به کار رفته متغیر است و حتما نیاز به ساب خوردن دارند. روش دیگر، روش ویبره ای است که در این مورد فشاری وجود ندارد و تراکم به کمک دستگاه لرزاننده ایجاد می شود و به خاطر سطح صافی که ایجاد می شود نیازی به ساب خوردن ندارند؛ اما نوعی از موزائیک های ویبره ای هستند که در آنها سنگ های تزئینی به کار می رود و عمل سایش هم روی آنها انجام می شود.

م: mentodecor.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *