مضرات و مزایای چوب mdf

پانزده یا بسیت سال پیش در دکوراسیون آشپزخانه ها اثری از mdf نبود تمام کابینت ها فلزی بودند و فلزی. ولی چند سالی میشود که کابینت های فلزی آن محبوبیت سابق را ندارند و یک رقیب جدب برای خود می بیننید مثل کابینت ام دی اف Mdf. ام دی اف به فیبرهای با دانسیته یا فشردگی و چگالی متوسط (Medium-density fibreboard) گفته میشود که از ترکیب خرده و براده چوب تولید میشود. به اینصورت که خرده های چوب ریز و رنده میشوند و با رزین و چسب مخصوص در فشار و گرمای زیاد به هم چسبانده میشوند و در سایزهای مختلف بصورت ورقه ای برش داده می شوند.

mdf
مزایای ام دی اف (MDF)
این ترکیب در برابر رطوبت هوا مقاوم است و آسیب زیادی نمی بیند و به همین علت کاربرد آن در محیط آشپزخانه که هنگام آشپزی رطوبتش بالا می رود، منطقی و مناسب به نظر می رسد. علاوه بر ساخت کابینت ، از این ترکیب در ساخت مبلمان، میز و صندلی، دکور و کف سازی اتاق ها نیز استفاده می شود. ام دی اف در برابر حرارت فوق العاده مقاوم و عایقی مناسب در برابر صدا است. هرچند در ساخت ام دی اف از برخی مواد شیمیایی استفاده می شود که مانند فرمالدیید ممکن است مقداری آلودگی هوا به همراه داشته باشد اما چون در ساخت آن از ضایعات دور ریختنی چوب استفاده می شود، به جلوگیری از قطع درختان و همچنین به پاکیزگی محیط زیست نیز کمک زیادی می کند. در اغلب کشورها، ساخت ام دی اف به این خاطر که نوعی بازیافت مواد دورریختنی را به دنبال دارد طرفداران زیادی دارد و مردم و دوستداران محیط زیست از این صنعت حمایت می کنند.

مضرات ام دی اف (MDF)
آنچه ام دی اف (mdf) را کمی برای سلامتی خطرناک می کند فرمالدئید به کار رفته در رزینی است که ذرات چوب را به یکدیگر می چسباند. از این رو سازمان های استاندارد و فعالان ایمنی و بهداشت کار، به سازندگان این ترکیبات توصیه می کنند از مقدار کمتری فرمالدیید در رزین ها استفاده کنند. فرمالدیید ماده ای به شکل گاز یا مایع و بدون رنگ همراه با بوی تند شبیه به بوی ادویه جات است. فرمالدیید خالص در ۵۰ درجه سانتی گراد آتش می گیرد و بخارات آن می تواند باعث انفجار شدیدی شود. فرمالدیید موجب اختلالات دستگاه تنفسی، بروز آسم، سرطان بینی و یا سرطان های دیگر در افرادی که با این ماده تماس دارند می شود. این ماده در صورتی که روی پوست دست و صورت بریزد موجب خوردگی و آسیب شدید به پوست می شود. هرچند مقدار فرمالدیید به کار رفته در ساخت ام دی اف به اندازه ای نیست که باعث نگرانی زیادی شود اما بخار شدن فرمالدئید به کار رفته در آن می تواند هوای خانه را آلوده کند و موجبات برخی از اختلالات تنفسی را به خصوص در کودکان فراهم آورد. مهندسین چوب، برای پوشاندن سطح ام دی اف از لایه هایی زیبا که عمدتاً از جنس وینیل هستند، استفاده می کنند.

م: نوبرانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *