انتخاب کاغذ دیواری مناسب با سلیقه

امروزه انتخاب کاغذ دیواری یکی از مهمترین نکات در بازسازی خانه‌  است. تنوع در طرح، رنگ، جنس و بافت باعث شده است کاغذ دیواری امروزه به مهمترین انتخاب ها در بازسازی خانه و آپارتمان ها تبدیل شده است. انتخاب طرح و رنگ کاغذ بسیار برای منزل بسیار مهم است زیرا اگر دقت نکنیم به راحتی میتواند در مدت کوتاهی خسته کننده شود و این حس را ایجاد کند که کلا کاغذ دیواری متریال خسته کننده و ضعیفی است. در انتخاب رنگ کاغذ دیواری اول از همه به حسی که دوست داریم از محل سکونتمان داشته باشیم توجه کنیم، اینکه دوست داریم فضای گرم و صمیمی داشته باشیم یا فضایی ساده و خنثی و یا فضایی کلاسیک و تجملاتی.

کاغذ دیواری گرم
ایجاد فضایی گرم و دلنشین در انتخاب کاغذ دیواری در بازسازی ساختمان :
برای ایجاد این نوع فضا، از کاغذهایی با رنگ گرم مثل قرمز، نارنجی، زرد و یا کاغذ هایی با طرح شاد در بازسازی خانه استفاده می شود. در چنین خانه هایی معمولا مبلمان رنگی است، گل و گیاه زیاد دیده میشود. کسانی که این سبک را می پسندند معمولا وسایل دکوری زیادی در خانه دارند و معمولا وسایل چوبی را به رنگ طبیعی می‌پسندند.

کاغذ دیواری گرم
ایجاد فضای ساده و خنثی ( مدرن ) در انتخاب کاغذ دیواری در بازسازی ساختمان :
معمولا در بازسازی فضاهای مدرن از کاغذ تک رنگ با بافت ساده یا تک رنگ بافتدار استفاده میشود. در این فضاها معمولا از رنگ های سفید یا طوسی استفاده می‎‌شود یا نهایتا یک دیوار را با رنگ تند و یا تک آبجکت رنگی استفاده می‌کنند در این فضاها معمولا ترکیب رنگ زیادی دیده نمی‌شود و اصولا تغییر دکوراسیون خیلی راحت تر امکانپذیر است.

کاغذ دیواری ساده و مدرن
ایجاد فضای کلاسیک در انتخاب کاغذ دیواری در بازسازی ساختمان :
در بازسازی فضاهای کلاسیک از کاغذ دیواری‌ های گلدار با بافت پارچه ای استفاده می‌شود. در این فضاها رنگهای کرم قهوه ای و طلایی کاربرد زیادی دارند. همچنین فرش‌های طرح سنتی ،مبلمان طرح استیل در این فضاها پرکاربرد است. استفاده از این نوع در بازسازی خانه، بهتر است در خانه های با متراژهای بالا استفاده شود، زیرا در آپارتمان های با متراژ پایین، فضا را شلوغ و خسته کننده می‌نماید.

کاغذ دیواری کلاسیک
چند نکته در مورد کاغذ دیواری در بازسازی ساختمان :
بهتر است در فضاهای کوچک از کاغذ دیواری با رنگ روشن و کم طرح ، استفاده کنید. اگر دوست دارید به فضا رنگ های با کنتراست بالا یا گرم را استفاده نمایید بهتر است این رنگ را در وسایل ( کوسن ها، وسایل دکواتیو، گلدانها، فرش، پرده و…) استفاده کنید.
در بازسازی های با ارتفاع پایین( کمتر از ۵/۲ متر) میتوانید با استفاده از کاغذ های با راه راه عمودی خطای دید ایجاد کنید و ارتفاع را بیشتر جلوه دهید و برعکس در بازسازی ساختمان‌های با ارتفاع بالا ( بیشتر از ۳ متر) با استفاده از کاغذ راه راه افقی از نظر بصری ارتفاع را کمتر کنید، هرچند که دیوارهای بلند فضای خانه را مجلل تر میکنند ولی با کم کردن ارتفاع از نظر بصری، فضای گرم و صمیمی¬تری ایجاد می کنید. ولی در همه دیوارها از کاغذ دیواری راه راه استفاده نکنید زیرا فضا را کسل کننده، میکند.
بهتر است در راهرو ها از کاغذ  تیره استفاده شود، چون راهرو ها فضاهای ارتباطی بین دو فضای اصلی هستند و با تیره کردن دیوارهای راهرو تمرکز را به سمت فضای اصلی جلب میکنید و هیجان رسیدن به آن فضا را بالا میبریم.
در دیوار زیر و بالای پنجره، دیوار بالای در و کلا دیوارهایی که در ارتفاع خرد شده اند( ارتفاع کمتر از ارتفاع کل دیوارها) از کاغذ ساده استفاده کنید.

دیوار پشت تلویزیون یا دیواری که تابلو رویش نصب میشود از کاغذ دیواری بدون طرح استفاده شود. چون وقتی از کاغذ طرح دار در این فضاها استفاده می-کنید غیر اینکه فضا را شلوغ می¬کنید تمرکز را از تابلو یا تلویزیون برداشته اید.

نصب کاغذ دیواری
همیشه زیباترین و با ارزش ترین کاغذ دیواری را برای دیواری اصلی در نظر بگیرید. (منظور از دیوار اصلی دیواری که قرار نیست چیزی رویش نصب شود).
توجه داشته باشید روی لبه ها امکان بلند شدن کاغذ دیواری وجود دارد بهترین روش برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از نبشی چوبی است.
یکی از نکات مهم اینکه نصب و زیرسازی بسیار مهم است، دیوار زیر کاغذ دیواری باید تمیز و یکدست باشد روی دیوار هایی که رنگهای بافتدار دارد کاغذ نصب نمیشود،روی دیواری که تازه رنگ شده به دلیل رطوبت دیوار چسبندگی چسب کاغذ دیواری کم شده و کاغذ دیواری خیلی زود بلند میشود، روی دیوارهایی که جای میخ وجود دارد یا به هر دلیلی ترکت تا تورفتگی و خلل و فرج وجود دارد را ماستیک میکشند تا سطحی یک دست بوجود بیاورند. اینها همه جهت بهتر شدن نتیجه کار و عمر بیشتر کاغذ است.
اگر دیواری دارید که کاغذ دیواری بر روی آن نصب شده بود و می¬خواهید کاغذ دیواری¬ را عوض کنید، حتما باید زیرسازی آن را درست کنید، زیرا امکان دارد بعضی جاها چسب کاغذ دیواری قبلی روی دیوار مانده باشد و سطح دیوار صاف نباشد.

م: haftshahrbazsazi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *