چگونگی دریافت جواز ساخت

اگر شما هم می خواهید خانه فرسوده و قدیمی خود را بکوبید و ساختمانی نو را جای آن بسازید، قبل از هر چیز نیاز به مجوز ساخت دارید. مجوز شروع فعالیت ساختمانی در تهران و دیگر شهرها را همانند دیگر مجوز های ساختمانی، فقط شهرداری ها می توانند صادر کنند. صدور مجوز ساخت در تهران مراحلی دارد که طی مراحل زیر به آنها خواهیم پرداخت.

۱ – تشکیل پرونده:
شما با در دست داشتن مدارک هویتی لازم و همچنین اصل سند ملک خود با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر تشکیل پرونده می دهید. این تشکیل پرونده صرفاً برای تخریب و نوسازی انجام می شود. مثلاً اگر شما بخواهید ملک خود را بازسازی کنید، نیاز به مجوز بازسازی ساختمان دارید.

جواز ساخت
۲ – دستور نقشه:
پس از اینکه تشکیل پرونده دادید از طرف دفتر خدمات الکترونیک و شهرداری برای بازدید اولیه از ملک و تعیین متراژ و ابعاد دقیق ملک، کارشناسی در محل حضور پیدا می کند. ملک شما به لحاظ عرض گذر، ابعاد و اینکه آیا خلافی در ساخت مرتکب شده اید یا نه بررسی می کند. پس از این بررسی ها و برداشت دقیق ابعاد و زوایا دستور نقشه برای شما صادر می شود. دستور نقشه با تایید مستقیم رئیس طرح تفصیلی صادر می گردد.

در دستور نقشه همانطور که از نامش پیداست به شما مجوز طراحی نقشه معماری داده می شود. طبق متراژ دقیق در دستور نقشه و تراکمی که به ملک شما تعلق خواهد گرفت می توانید نقشه ها را طراحی و به شهرداری ارائه دهید.

۳ – پرداخت فیش عوارض نوسازی:
پس از تایید نقشه معماری در شهرداری فیش عوارض نوسازی برای شما چاپ می شود که با پرداخت آن کار را به مرحله جدیدی می برید. پس از پرداخت شما مجوز خواهید داشت تا دیگر نقشه های ساختمانی را تکمیل کنید و به شهرداری ارائه دهید.

۴ – پیش نویس:
در این مرحله دیگر نقشه های ساختمانی را که طراحی کرده اید به شهرداری ارائه می کنید تا مورد بررسی قرار گیرند. نقشه هایی مانند نقشه سازه، نقشه تاسیسات برق، نقشه تاسیسات مکانیک و طراحی نما. پس از تایید تمام نقشه ها و معرفی مهندس ناظر و مجری عملاً کار شما در پیگیری اخذ جواز ساخت به پایان می رسد و شما می توانید جواز ساخت را دریافت کنید.

طراحی نما در پیش نویس امری است که به تازگی وارد شده است. شما می توانید با دادن تعهد ۱ الی ۳ ماهه به شهرداری، نقشه و طراحی نما را در این مدت ارائه کنید تا در کمسیون نما شهرداری بررسی و تایید شود.

م: sitakdesign.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *