امکانات هوشمند سازی فروشگاه

در مقاله قبلی توضیح داده شد که چرا بهتر است فروشگاه های بزرگ از هوشمند سازی کمک بگیرند. جواب این سوال واضح است. شاید در نگاه اول بحث کنترل ساده تر فروشگاه مورد نظر باشد. ولی راحتی و اطمینان در چک کردن اجزای مختلف فروشگاه بزرگ فقط یکی از دلایل هوشمند سازی است. بحث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز یکی از بزرگترین دلایل و انگیزه ها برای هوشمند سازی است. همانطور که شما در خانه هوشمند و هوشمند سازی آپارتمان های در حال سکونت انتظار دارید که کنترل تمام اجزای خانه هوشمند را در دست داشته باشید بحث صرفه جویی در مصرف انرژی خانه هوشمند نیز برایتان مهم است.

کنترل عبور و مرور:
دقیقا مشابه تکنولوژی بیسیم در خانه هوشمند و هوشمند سازی مسکونی بحث کنترل عبور و تردد در فروشگاه ها نیز حائز اهمیت است. اماکنی هستند در فروشگاه ها که فقط افراد مسئول و فنی حق تردد به آنجا را دارند مانند اتاق کنترل هوشمند که می بایست از طریق دوربین ها کنترل گردند. یا در زمان هایی که فروشگاه تعطیل است عبور و تردد غیر مجاز نیز می بایست کنترل گردد و در صورت مشاهده یا تشخیص خطر آلارم ها را فعال نماید.

همانطور که در خانه هوشمند از سنسورهای حرارتی و حرکتی برای تشخیص حضور افراد غیر مجاز در خانه استفاده میشد، در فروشگاه هم همینطور است. سنسورهای تشخیص حرکتی و حرارتی با فواصل منظم و استاندارد از یکدیگر وظیفه تامین امنیت را به عهده خواهند داشت. هر چند فروشگاه های بزرگ از دوربین های مدار بسته نیز برای بحث امنیت استفاده می کنند.

کنترل سیستم سرمایش محیطی:
معمولاً فروشگاه های بزرگ به مانند ساختمان های بزرگ مسکونی از چیلرها برای بحث سرمایش استفاده می کنند. شما می توانید چیلرها را هوشمند کنید به گونه ای که میزان هوادهی و سرمادهی در هر منطقه که از قبل تعریف کرده اید مشخص باشد. با تعیین و نوشتن سناریو سرمایشی در ساعاتی از روز که فروشگاه خلوت تر است می توانید توان خروجی چیلرها را کم کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری کنید. بحث کنترل سرمایش از طریق رله ها انجام می شود و بوسیله تابلو برق در فروشگاه صورت می گیرد. در مقایسه با خانه هوشمند که از کولر های آبی و اسپیلت ها استفاده می شود فقط می توان به این نکته اشاره کرد که بجای استفاده از رله از مبدل های IR به RF استفاده می شود. زیرا بحث رله گذاری در واحد های مسکونی علاوه بر تحمیل هزینه های بیشتر موجب خرابی بستر سنتی سیم کشی نیز می شود و در کل در خانه هوشمند مقرون به صرفه نیستند.

منبع: سیتاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *