پیش زمینه های خانه هوشمند

برای دست یافتن به خانه هوشمند چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. نکاتی که در گذشته باعث شده تا افرادی که از خانه هوشمند استفاده کرده اند راضی نباشند. ولی قبل از آن باید به این سوال پاسخ دهیم که اصولاً خانه هوشمند چیست و چه مزایا و معایبی دارد.

خانه هوشمند به خانه ای اطلاق می شود که شما بتوانید بدون در نظر گرفتن فاصله فیزیکی خود با منزلتان، آنرا کنترل کنید. قسمت هایی از خانه را در نظر بگیرید که نیاز دارید آنها را کنترل کنید. به عنوان مثال روشنایی منزل مانند کلیه چراغ ها، سیستم سرمایش مانند اسپیلت و داکت اسپیلت و حتی کولر گازی، پرده ها، صوت و تصویر مانند تلویزیون و آنتن مرکزی و ماهواره و … و آیفون تصویری از قسمتهایی هستند که نیاز است آنها را به صورت هوشمند کنترل کنید.

اصولاً زمانی که شما بدون نیاز در محل و از راه دور بتوانید المانی را کنترل کنید آنرا به صورت هوشمند کنترل می کنید. یکی از مزایای خانه هوشمند همین کنترل از راه دور است. شما تمام قسمت هایی که توضیح داده شد را می توانید از راه دور و از هر جای دنیا کنترل کنید.

هوشمند سازی ویلا

این سیستم چگونه کار می کند؟ بسیار ساده است. با پیشرفت علم الکترونیک و ادغام آن با علم دیجیتال این مهم حاصل شده است. این سیستم مجهز به یک کنترلر مرکزی است که از طریق اینترنت و بوسیله گوشی تلفن همراه شما دستورات را دریافت و به دیگر اجزا می رساند. در واقع هسته ی اصلی هوشمند سازی ساختمان همین کنترلر مرکزی است. در خانه هوشمند برای هر واحد یک دستگاه کنترلر مرکزی نیاز است. در واقع ارتباط میان شما و سایر قسمت ها را جهت در اختیار داشتن و اجرای فرامین شما همین دستگاه به عهده دارد. کافی است که یک لاین اینترنت را به آن متصل کنید و دیگر اجزا را جهت شناسایی به آن معرفی کنید. آنگاه کنترلر مرکزی وظیفه خود را مبنی بر اعمال دستورات شما انحام می دهد.

قطعه دوم که بسیار اهمیت دارد دستگاهی است به نام slave که دستورات را از کنترلر مرکزی می گیرد و به قسمت های مختلف می رساند. در واقع   slave  باید مورد دید قسمت های تحت کنترل و دستگاه کنترلر مرکزی باشد. به عنوان مثال در منازل بزرگ که گاهی اتاق ها از یکدیگر فاصله زیادی دارند به slave های بیشتری نیاز است تا دستورات به سرعت اجرا شوند. به طور کلی نقطه دید و چشم الکترونیکی سیستم همان slave است.

کنترل روشنایی از طریق کلیدهای لمسی اسمارت مایر
کلیدهای هوشمند نیز علاوه بر اینکه ظاهری بسیار شیک و لاکچری دارند، برای کنترل روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. کلیدهای هوشمند در واقع کار همان کلیدهای مکانیکی و سنتی را انجام می دهند. همانطور که شما چراغ ها را به وسیله کلیدهای سنتی که در تمام منازل هستند کنترل و روشن و خاموش می کنید به وسیله کلیدهای هوشمند نیز میتوانید این کار را انجام دهید زیرا این کلیدها لمسی هستند و با استفاده از این قابلیت می توانید آنها را کنترل کنید. ولی هوشمند بودن کلیدها و اینکه آنها دارای فیدبک ۲ طرفه هستند به شما این امکان را می دهد که از روی موبایل خود و از راه دور هم بتوانید آنها را کنترل کنید.

پرده ی هوشمند
موتور پرده همان وسیله ایست که میتوانید به کمک آن پرده ها را از حالت مکانیکی به الکترونیکی تبدیل کنید. در واقع به جای اینکه شما خودتان پرده ها را کنار بزنید یا حالت آنرا تغییر دهید موتور پرده این کار را انجام می دهد. موتور پرده موتور کوچکی است که بالای چوب پرده نصب می شود و از طریق گوشی تلفن همراه شما فرمان می گیرد. این قابلیت در خانه هوشمند بسیار به افرادی که در طول روز منزل نیستند کمک می کند تا نور خورشید را به درون منزل خود راه دهند. یا اینکه از طریق سناریو که حتماً آنرا توضیح خواهیم داد تنظیم کنند که پرده ها هر روز راس ساعتی مشخصی کنار بروند و آنها با نور آفتاب از خواب بیدار شوند.

کنترل دما
کنترل دمای منزل شما نیز امکان پذیر است. این قابلیت از خانه هوشمند در هر زمان به شما اجازه می دهد که سیستم سرمایش و گرمایش را تحت اختیار خود داشته باشید. به محض اینکه دستور دهید و گوشی هوشمند خود را لمس کنید کولر آبی، اسپیلت و دیگر اجزای سرمایشی منزل خود را روشن و یا خاموش نمایید. در فصل گرما که تمام روز را بیرون از منزل بوده اید و در هنگام بازگشت به فضایی با دمای مطبوع نیاز دارید می توانید قبل از ورود سرمایش خانه هوشمند را روشن کرده و تا رسیدنتان به منزل وارد دمای آسایش شوید. یادتان باشد که شما تمام این امور را از راه دور و بدون نیاز به حضور فیزیکی در منزل کنترل می کنید.

کنترل لوازم صوتی و تصویری
صوت و تصویر منزل شما نیز تحت فرمان شماست. هز زمان که بخواهید از طریق گوشی موبایل یا تبلت خود سیستم صوت و تصویر را روشن و خاموش می کنید. در واقع شما کنترل تمام سیستم صوت و تصویر را در گوشی موبایل خود دارید. از طریق همان سناریو نویسی می توانید به سیستم دستور دهید تا هر روز شما را با موزیک دلخواه شما از خواب بیدار کند. می توانید تنظیم کنید سیستم به صورت هوشمند و خودکار در تاریخ مشخصی روشن شود و کانال مورد نظر شما را نمایش دهد. از این طریق کنترل زمان را در اختیار دارید و دیگر هیچ گاه برنامه های مورد نظر خود را از دست نخواهید داد.

سناریو پذیری
سناریو پذیری این سیستم از دیگر مزایای خانه هوشمند است. سناریو به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که شما می خواهید هر روز یا در طی زمانبندی مشخصی انجام شود. دیگر نیاز نیست هر روز از طریق گوشی خود دستورات معمول و تکراری را اعمال نمایید. شما برای یکبار سناریو مورد نظر خود را به سیستم می دهید و پس از آن سیستم طبق زمان هایی که مورد نظر شماست همان برنامه را اجرا می کند. برای کنسل کردن یا متوقف کردن برنامه ها نیز شما کار سختی نخواهید داشت. فقط با فشردن یک کلیک بر روی گوشی تلفن همراه خود برنامه هایی که دیگر نیازی به اجرای آنها ندارید را کنسل کنید. سناریو پذیری نامحدود مزیت بزرگ این سیستم است. از محبوب ترین سناریو ها میتوان به سناریو صبح بخیر برای والدین و شب بخیر برای کودک نام برد. برنامه به این شکل است که سیستم هر روز با پخش موزیک تنظیم شده از سوی شما آغاز به کار می کند و بعد از ۳ دقیقه پرده های اتاقتان را کنار می زند و شما را بیدار می کند یا در مورد سناریو شب بخیر کودکان نیز راس ساعت مشخصی و به صورت اتوماتیک تمام چراغ ها و تلویزیون اتاق کودک خاموش می شود بجز چراغ خواب یا آباژورش. با این سناریو به کودک القا می شود که زمان خواب فرا رسیده است.

کنترل آیفون تصویری
کنترل آیفون تصویری نیز از جدیدترین امکانات خانه هوشمند است. شما زمانی که در منزل نیستید و کسی زنگ واحد آپارتمان شما را می زند، شما این امکان را دارید که ببینید چه کسی پشت درب است و مهم تر از همه اینکه میتوانید از طریق گوشی همراه خود آیفون را کنترل کنید. می توانید با افرادی که پشت درب هستند صحبت کنید و در صورت نیاز درب را باز کنید. همچنین شما می توانید ارتباط با سرایدار را از طریق گوشی همراه خود تحت کنترل داشته باشید و با سرایدار ارتباط داشته باشید. این امکان از جدید ترین امکانات خانه هوشمند است.

آیا می شود خانه های در حال سکونت را نیز هوشمند کرد؟
بله – در گذشته به دلیل اینکه می بایست سیم کشی منازل تغییر می کرد و از کلیدهای ۳ پل استفاده می شد کمتر کسی مایل به هوشمند سازی ساختمان خود بود. ولی امروز خانه هوشمند نیازی به تعویض سیم کشی ندارد و با همان سیم کشی سنتی که سالهاست در حال استفاده است، کار می کند. فقط به جای کلیدهای مکانیکی از کلیدهای هوشمند استفاده می شود. این قابلیت بزرگ باعث شده است که خانه هوشمند راه خود را در بین مردم باز کند. نکته دیگری که در این سیستم وجود دارد و لازم به ذکر است این است که سیستم به صورت بیسیم عمل می کند و شما می توانید هر زمان که تغییر آدرس داشتید و منزل خود را به آدرس دیگری منتقل کردید سیستم را نیز به آنجا منتقل کنید.

اگر اینترنت قطع شود چه اتفاقی میفتد؟
در هوشمند سازی هایی که در قدیم انجام میشد همه چیز از طریق اینترنت قابل دسترسی بود. به عنوان مثال اگز اینترنت قطع می شد شما حتی دسترسی به روشنایی ها را نیز از دست می دادید و تا زمان برقراری ارتباط مجدد نمی توانستید به چراغ ها و دیگر اجزای ساختمان فرمان دهید. ولی امروز خانه هوشمند این امکان را فراهم کرده است که بدون اینترنت سیستم به وضعیت قبلی برمی گردد و چراغ ها از طریق کلیدهای لمسی قابل کنترل است. پرده ها به صورت دستی کنار می روند و صوت و تصویر نیز به همان شکل سابق قابل دسترسی است. حتی در روستاهایی که امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد شما از طریق سیم کارت نیز می توانید خانه هوشمند را تجربه کنید. همین عدم وابستگی به شرایط اینترنت و قابل دسترس بودن تمام اجزا و قسمت ها در تمام شرایط یکی از برتری های خانه هوشمند امروزی است.

در چند روز می شود خانه هوشمند را بهره برداری کرد؟
اگر فقط بخواهیم مقایسه ساده ای داشته باشیم می بینیم که خانه هوشمند در گذشته به دلیل تغییر سیم کشی در منزل هم نیازمند تخریب رویه دیوارها بوده و هم به لحاظ زمانی چند روز وقت میبرد. حال آنکه خانه هوشمند بیسیم فقط در مدت ۱ روز قابل اجرا می باشد. فرقی نمیکند که آپارتمان شما چند متر است. شما یکروزه سیستم خانه خود را از حالت سنتی به هومند تغییر می دهید و از این به بعد راحتی و آرامش را با خانه هوشمند تجربه خواهید کرد؟

چقدر باید هزینه کرد؟
در گذشته می گفتند هر چه برای راحتی و آسایش خود هزینه کنید سرمایه گذاری کرده اید این مثال در خانه هوشمند نیز صدق می کند. شما با صرف اندکی هزینه بین ۲ الی ۴ میلیون تومان می توانید خانه هوشمند را تجربه کنید. البته این میزان هزینه برای یک واحد آپارتمان ۸۰ متری در تهران تخمین زده شده است. ضمن اینکه شما با هوشمند سازی آپارتمان خود ارزش ملک خود را بالاتر برده اید و در عین داشتن خانه ای مدرن، شیک و بروز هر زمان که تصمیم به فروش آپارتمان خود گرفتید میتوانید هم سریعتر و هم با قیمت بیشتری آنرا به فروش برسانید.

تمام این اتفاقات و استفاده از خانه هوشمند از طریق نرم افزار نصب شده بر روی گوشی تلفن همراه شما انجام می شود. معنی هوشمند سازی این است که شما از طریق وسیله ای که همیشه همراه شماست بتوانید سیستم را کنترل کنید. این نرم افزار علاوه بر اینکه محیطی بسیار ساده دارد و کار کردن با آسان است قابلیت فارسی نویسی را نیز دارد و شما میتوانید بدون نیاز به داشتن تخصص فنی سناریوهای مورد نظر خود را تنظیم و در سیستم ذخیره کنید. به همین سادگی شما به خانه هوشمند نزدیک شده اید. نرم افزار خانه هوشمند را باز کنید و شروع به کنترل خانه خود کنید. به هر فردی که صلاح می دانید امکان استفاده از سیستم هوشمند را بدهید و نرم افزار را روی گوشی افراد خانواده خود نصب کنید. شما می توانید به عنوان سرپرست خانواده محدودیت هایی را برای دیگر اعضای خانواده در کنترل خانه هوشمند در نظر بگیرید. به عنوان مثال به فرزندانتان فقط اجازه کنترل اتاق خودشان را بدهید و در عین حال خودتان نیز کنترل اتاق فرزندتان را به دست بگیرید. می توانید اجازه دهید تمام روشنایی ها را کنترل کنند و سیستم صوت و تصویر را فقط شما در اختیار داشته باشید.

خانه هوشمند در یک نگاه:

نصب سریع و کم هزینه

استفاده از تکنولوژی بیسیم

قابل استفاده برای تمام افراد خانواده

کنترل تمام قسمت های ضروری منزل

استفاده از کلیدهای هوشمند

قابلیت دسترسی و ایجاد محدودیت برای دیگران

همین حالا تصمیم بگیرید و خانه خود را هوشمند کنید. با این سیستم منزل خود را غیر قابل نفوذ برای سارقین کنید و در عین حال آرامش و راحتی را ضمن داشتن خانه ای شیک و زیبا تجربه کنید.

منبع: سیتاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *