آشنایی با bms و ویژگی ها

با گذر زمان و تغییر ادوار روند زندگی مردم دنیا به کلی عوض شده است. در گذشته این امکان وجود نداشت که صاحبخانه در منزل نباشد ولی از خانه خود با خبر باشد. اما امروزه که در عصر دیجیتال هستیم بشر به این مهم دست یافته و این امکان را فراهم کرده که اگر صاحبخانه در منزل نبود بتواند هر قسمتی را که میخواهد ببیند و کنترل کند.  BMS مخفف Building management system است، یعنی مدیریت هوشمند ساختمان. با استفاده از این تکنولوژی میتوان تمام قسمت های مهم خانه را کنترل کرد. BMS شامل سرویس های مکانیکی، حفاظتی و الکتریکی ساختمان می باشد. این خدمات به جزء شامل سیستم سرمایش وگرمایش، سیستم تهویه مطبوع، کنترل سیستم روشنایی، کنترل دوربین های مدار بسته، اطفای حریق، برق اظطراری ساختمان و آسانسور و همچنین کنترل تردد ساکنین می باشد. با استفاده از BMS میتوان گفت مصرف انرژی در ساختمان حدودا ۳۰ درصد کاهش می یابد.

bms

خانه هوشمند و تفاوت آن با BMS
خانه هوشمند در واقع همان BMS است ولی در ابعاد کوچک تر. در حقیقت تفاوت آنها در مساحت پروژه خلاصه می شود. به طور مثال اگر واحدی ۲۰۰ متر مربع مساحت داشته باشد تنها یک سیستم برای کنترل تمامی فضاهای واحد کافی است و میشود با سیستم smart home تمام این مساحت را کنترل کرد و دیگر نیازی به سیستم BMS برای این واحد نیست. ولی اگر در همین خانه ۲۰۰ متری چند سیستم را بخواهیم با یکدیگر هماهنگ کنیم از BMS استفاده می شود. سیستم هایی مانند کنترل تردد و کنترل شیرهای گاز با یکدیگر تداخل دارند. فرض کنید گاز در ساختمان نشت کرده و سیستم کنترلر مرکزی این نشت گاز را به آژیر اعلام خطر اعلام می کند، حال اگر فردی از ساکنین آپارتمان بدون اطلاع قبلی وارد خانه شود سیستم روشنایی هوشمند فرمان روشن شدن چراغ ها را صادر می کند که اگر گاز نشت پیدا کرده در آپارتمان زیاد باشد احتمال انفجار هست. بنابراین برای کنترل و ایجاد هماهنگی بین این سیستم ها از BMS استفاده می کنند. سیستمی کامل که به شما اجازه می دهد اختیار آپارتمان خود را به دست بگیرید و فقط از طریق گوشی موبایل خود آپارتمان را به لحاظ میزان مصرف انرژی مدیریت کنید. ویژگی BMS ایجاد ارتباط منطقی و سیسماتیک بین تمام اجزاء است. اجزائی مانند سیستم اعلام و اطفاء حریق و کنترل تردد ساکنین یا سیستم اعلام سرقت با کنترل روشنایی. در سیستم اعلام سرقت اگر فردی ناشناس وارد آپارتمان شود سیستم وی را به عنوان سارق شناسایی کرده و ضمن اینکه به واحد های امنیتی از پیش تعریف شده اطلاع می دهد آژیر خطر را نیز به صدا در می آورد. حال سیستم دوم به صورت خودکار وارد عمل شده و کل چراغ ها را خاموش می کند. همچنین سیستم کنترل تردد نیز درب های اصلی را قفل می کند تا سارق یا سارقین نتوانند از منزل خارج شوند. میبینید این سیستم نیاز به هماهنگی و کنترلر هوشمندی دارد که فراتر از خانه هوشمند است.

نکته ای که در خانه های هوشمند نسبت به BMS قابل ذکر است این است که خانه هوشمند با هزینه بسیار پایین تری طراحی و اجرا می شود ضمن اینکه بیشتر امکانات BMS را به شما می دهد. همین تفاوت در هزینه اجرا و بهره برداری خانه هوشمند را تبدیل به سیستم محبوب امروزی کرده است. نکته دیگر که در BMS وجود دارد ولی در خانه هوشمند نیست نیازمند بودن سیستم به طراحی نقشه برق می باشد. در خانه های هوشمند نیازی به طراحی مجدد نقشه برق نیست و شما می توانید بدون اینکه سطح دیوارها را تخریب کنید آپارتمان را هوشمند سازی کنید. این مهم به وسیله استفاده از کلیدهای هوشمند انجام می شود. در خانه های هوشمند از کلیدهای دیجیتالی تمام لمسی استفاده می شود که با همان سیم کشی قبلی کار می کنند. استفاده از کلیدهای هوشمند مزیت خانه هوشمند است و همچنین سرعت اجرا را بسیار بالا می برد. تا جایی که شما ۱ روزه خانه خود را تبدیل به خانمه هوشمند می کنید و از مزایای آن استفاده می کنید.

BMS چیست؟ یعنی سیستم هوشمند سازی ساختمان. به طور کلی هوشمند کردن ساختمان برای هر فردی دلیل مشخصی دارد. میتواند دوری شخص مورد نظر به خانه یا محل کارش باشد. می تواند مسافرت های طولانی دلیل هوشمند سازی ساختمان باشد. به هر صورت باید در نظر گرفت که BMS چه امکاناتی را در اختیار کارفرما قرار می دهد. اینکه شما بتوانید خانه خود را کنترل کنید خوب است ولی باید به این نکته توجه کنید که BMS امکانات بیشتری را نیز به شما می دهد که نباید از آنها غافل باشید. یکی از آن امکانات این است که شما می توانید بدون نیاز به انجام و ارسال دستورات تکراری از طریق سناریو نویسی سیستم و خانه خود را راهبری و مدیریت و کنترل نمایید. سناریو نویسی مستلزم اینست که شما دقیقاً بدانید که از BMS چه می خواهید؟ از هوشمند کردن خانه خود چه هدفی را دنبال می کنید. گاهی اوقات ممکن است شما بخواهید اتاق فرزند خود را کنترل کنید. یکی از سناریو های محبوب سناریو اتاق کودک است. به این صورت که شما برای اتاق فرزندتان سناریویی را تعریف می کنید که به عنوان مثال در ساعت ۹ شب همه اجزای برقی اتاق فرزندتان را خاموش کند و فقط چراغ آباژور اتاق روشن بماند. با این سناریو به کودک بدون بحث کردن میفهمانید که الان وقت خواب است. سناریو نویسی در خانه هوشمند مزیت این سیستم محبوب می باشد.

منبع: سیتاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *