دیوارهای سنگی درنمای ساختمان

دیوارهای سنگی
سنگ به موادی گفته می شود که بطور طبیعی از اجتماع یک یا چند کانی  تشکیل شده باشد .

در زمین ۳ گروه اصلی سنگ وجود دارد:
سنگهای آذرین که محصول انجماد مواد مذاب درونی زمین بوده و در داخل یا سطح پوسته زمین سرد و تبدیل به سنگ شده اند.

سنگهای رسوبی ممکن است از فرسایش و هوازدگی سنگ های قبلی و رسوب آنها در جای مناسب به وجود می ایند.

سنگ های دگرگونی در صورتی تشکیل می شوند که ترکیب شیمیایی یا ساختار یک سنگ در حالت جامد در درون زمین و تحت تاثیر گرما ، فشار و واکنش های شیمیایی خاص تغییر کند.

سنگ یکی از ابتدایی ترین مصالح ساختمانی است و باید اذعان کرد گرچه سنگ به علت سنگینی و مشکلات حمل و نقل تا حدی جای خود را به مصالحی نظیر آجر داده اما همچنان اهمیت خود را در امور ساختمانی و سازه های سنگین و سخت مانند پل ها ، تونل ها ، بهمن گیر ها ، دیوارهای حائل و غیره حفظ کرده است .

برای شکل دادن  و قواره کردن سنگ باید از ابزارهای ساده مانند پتک ، چکش ، قلم ، تیشه و ابزار های برش و ساب برقی استفاده نمود.

دیوارچینی با سنگ های طبیعی
سنگ های رگه دار باید طوری قرار گیرند که فشار عمود بر رگه های سنگ باشد در غیر این صورت اگر راه رگه های سنگ در جهت تاثیر بار باشد خطر شکستن سنگ پیش می آید حتی ممکن است که آب باران از کوچکترین ترک ها نیز نفوذ کرده و هنگام یخبندان سنگ را متلاشی سازد.

بدتر از همه هنگامی است که سطح اتکای سنگ در نما دیده شود ، در این حالت نیر سنگ ، ترک خورده و قشر های سنگ از یکدیگر جدا می شوند و در اثر نفوذ آب و یخبندان سنگ ورقه ورقه شده و متلاشی می گردد.

طول سنگ نباید کمتر از ارتفاع آن باشد و در ضمن نباید درازتر از ۵ برابر ارتفاع سنگ باشد.

در مورد بند ها نباید بیش از سه بند در یک نقطه تلاقی کنند. بندهای عمودی از نظر ارتفاع نباید از ارتفاع دو رج سنگ چینی تجاوز نماید./ نمای ساختمان

مشخصات و خصوصیات سنگ های کاربردی در دیوارچینی

بافت سنگ    بافت سنگ طبیعی باید بدون شیار ،  ترک و رگه های سست باشد. هیچگونه پوسیدگی و خلل  و فرج نداشته باشد و یک دست باشد .

جذب آب   سنگ ساختمانی نباید بیش از ۵درصد آب جذب کند به علاوه نباید در آب حل شود.

پاکیزگی   سنگ ساختمانی نباید آلودگی مانند گل ولای به همراه داشته باشد.

مقاومت فشاری    مقاومت فشاری گسیختگی سنگ ها برای کلیه عملیات بنایی نباید کمتر از ۱۵۰کیلو گرم بر سانتی متر مربع باشد .

c3997142576e6f4d163ead570965368d_L

سنگ های مصرفی معمول در دیوارچینی

سنگ های رودخانه ای:
گوشه های تیز و لبه دار این گونه سنگ ها در جریان حرکت و غلتیدن در مسیر رودخانه و برخوردشان  با یکدیگر و بر اثر عمل فرسایش آب  بر روی آنها ساییده شده و سطح آنها به صورت تقریبا صیقلی در آمده است.

سنگ قلوه رود خانه ای :
این سنگ ، سنگی رودخانه ای است که حداقل قطر آن از ۵سانتیمتر بیشتر باشد ، کوچکترین اندازه سنگ قلوه که در دیوار سازی سنگی مورد استفاده قرار می گیرد ۱۵سانتی متر است .قلوه سنگ های با قطر کوچکتر را می توان به عنوان پرکننده در میان دیوار مصرف کرد .

سنک کوهی :
این سنگ ها بیشتر لبه تیزند و مستقیما از معدن سنگ و رگه کوه استخراج می شوند حجم بزرگ این سنگ ها را با استفاده از چکش ضربه ای هوای متراکم استخراج می کنند و اصطلاحا سنگ قله می نامند.

سنگ لاشه :
این سنگ ها در حین عملیات استخراج یا در طی مراحل مختلف  قواره کردن سنگ ها به دست می آیند سنگ های لاشه شکل خاصی ندارند و دارای سر یا سطح مشخصی نیستند.

سنگ  قواره :
اگر گوشه های تیز و برنده سنگ لاشه را با چکش یا پتک بگیرند ، سنگ بدست آمده را سنگ قواره می نامند .

سنگ بادبر یا رگه ای یا مالون :
سنگ بادبر یا مالون سنگی است که هنگام استخراج از معدن آنرا به کمک پتک به صورت تقریبی مکعب مستطیل در می آورند و سپس در کارگاه سطح نمای آن را حدودا به صورت چهارگوش شکل می دهند .

حداقل عرض و ارتفاع سنگ بادبر به ترتیب ۲۰ و ۱۵ سانتی متر و اندازه بار سنگ ( برجستگی نمای سنگ ) حداکثر ۴ سانتی متر است .

سنگ سر تراش یا کلنگی :
اگر به منظور داشتن درزهای ظریف تر در نمای دیوار ، سطوح قائم و سطوح افقی سنگ بادبر را در مجاورت نما ، و با کمک کلنگ مخصوص ، دست تراش کنند آنرا سنگ سر تراش می گویند .

سنگ بادکوبه ای :
این سنگ ، سنگ سر تراشی است که بنا به سفارش ، دور تا دور سطح نمای انرا به عرض ۲تا ۳ سانت با قلم ، تراش می دهند (چفت ) و بقیه سطح نمای سنگ را که می تواند برجسته تر از قسمت تراش شده دور سنگ باشد ، تیشه داری می کنند .

عمدهترینسنگهای متداول  در بازسازی و نوسازی  در ایران
از متداول ترین سنگهای ساختمانی جهت پوشش دیوار ، کفپوش ، و نمای ساختمان متوان سنگهای تراورتن ، گرانیت ، مرمریت ، سنگ چینی ، سنگ مرمر ،  ماسه سنگ ، شیست  را نام برد که بر اساس اینکه از کدام معدن استخراج شده باشد و چگونگی فراوری  دارای رنگها و کیفیات متفاوتی بوده و به تبع آن از قیمتهای گوناگونی نیز برخوردار می باشد./ سنک کاری

بعنوان نمونه  سنگ تراورتن از معادن استان و شهرستانهای زیادی در ایران استخراج میشود که هر کدام دارای رنگ و کیفیت و قیمت مخصوص به خود می باشد.

مانند تراورتن طلایی آذر شهر ،  تراورتن عباس آباد ، تراورتن قرمز موجدار آذرشهر ، تراورتن کرم کاشات ، تراورتن حاجی آباد ، تراورتن آتشکوه ، تراورتن ابیانه و …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *