دیوار بلوکی در بازسازی منازل

برای آنکه بلوک ها از دال ها و پانل ها تمییز داده شوند ارتفاع آنها نباید از طول یا ۶ برابر ضخامت تجاوز کند . بلوک ها را می توان از خاک رس  بتن پیش ساخته  و بتن اسفنجی  تولید کرد.

دیوارهای بلوکی سفالی
این بلوک ها به صورت تو خالی  و به روش تزریقی ساخته می شوند. سفال های تو خالی را برای ساختن دیوارهای سبک که  فقط برای تقسیم فضا ها و جلوگیری از عوامل جوی به کار می روند ، مورد استفاده قرار می دهند . از این بلوک ها  اغلب در ساختمان های اسکلتی بتن آرمه  یا فلزی که غالبا دیوارها ، باری به غیر از وزن خود را تحمل نمی کنند ، استفاده می کنند.
دیوارهای ساخته شده با این بلوک ها نسبت به دیوارهایی که با آجر های توپر معمولی ساخته می شوند از نظر جلوگیری از انتقال صوت و حرارت به مراتب مناسبترند و معمولا در بازسازی بنا و در تقسیم بندی فضا قابل استفاده هستند.
این بلوک ها در برابر آسیب های ناشی از آتش سوزی مقاومت خوبی دارند ولی از نظر عایق بندی حرارتی ضعیف هستند.  سطوح آنها شیار دار است تا  با اندود دیوار درگیری داشته باشند.

دیوارهای بتنی از بتن سبک
با اضافه نمودن تفاله کوره ذوب آهن و یا مواد آلومینیمی و نظایر آن به بتن می توان بتن سبک را تهیه نمود . متخلخل بودن ان موجب می گردد که وزن سبک داشته باشد . وزن مخصوص آنها معمولا نصف  وزن مخصوص آجر است  در حالی که مقاومتی  بیش از آن دارد .
دیواری که با  بلوک بتنی سبک ساخته می شود نسبت به آجر معمولی ، عایق تر و سبک تر است و همچنین نسبت به آجر معمولی از نظر هزینه مقرون به صرفه تر  خواهد بود.

دیوار بلوکی

دیوارهای بلوک سیمانی
یکی از شیوه های نیمه صنعتی که می توان گفت با شرایط عمومی کشور مطابقت دارد و تا حدودی نیز در گذشته متداول بوده ، استفاده از بلوک های سیمانی در ساختمان سازی و باز سازی آن می باشد.
بلوک های سیمانی ساده باید کاملا سالم و بدون عیب بوده و سطوح آن طوری باشد که هنگام اندود کاری ، چسبندگی و گیر کافی با اندود ایجاد کند.
بلوک های سیمانی نما باید علاوه بر مشخصات فوق ، دارای نمای صاف و یا نقش و فرم مورد نظر باشد .
تاب فشاری بلوک های سیمانی غیر بار بر در هنگام به کاربردن نباید از ۴۰ کیلو گرم بر سانتی متر باشد و این مقدار برای بلوک های باربر نباید از ۶۰ کیلو گرم بر سانتی متر مربع کمتر باشد.
این بلوک ها به سه دسته تقسیم می شوند:

نوع A
این بلوک ها در موارد عمومی و از جمله در زیر عایق رطوبتی زیر زمین به کار می رود . مصالح دانه ای متراکمی مانند شن شکسته و آجر خرد شده برای ساخت این بلوک مناسب است .

نوع B
این بلوک کاربرد عمومی ساختمانی دارد . برای دیوارهای باربر ، بلوک های بتنی سبکی محسوب می شوند. مصالح دانه ای مناسب این بلوک عبارتند از سربار اسفنجی ، پوکه صنعتی ، کلینکر یا سربار ذوب آهن ، بتن اسفنجی و ورمیکولیت منبسط.

نوع C
شبیه نوع دوم است اما برای دیوارهای غیر باربر به کار می رود.

بلوک های بتن اسفنجی
برای ساخت بتن مورد نیاز این بلوک ها ، هوا یا گاز را در داخل مخلوط  بتن وارد می کنند تا پس از سخت شدن مخلوط ، بلوک اسفنجی یکنواخت ایجاد شود. برای این منظور معمولا مقدار مشخصی  از پودر ریز آلومینیم به داخل مخلوط وارد می شود تا با آهک اضافی سیمان ترکیب شود و هیدروژن به سرعت جانشین هوا می شود و حالت اسفنجی به وجود می آورد.

بلوک های سبک  لیکا
این بلوک ها در تمامی کاربرد هایی که سبک سازی و عایق سازی در مصالح ساختمانی مد نظر باشد می توان از بتن و بلوک لیکا ( سازهای و غیر سا زه ای ) استفاده نمود .
بلوک سبک لیکا از مهم ترین فراورده های لیکا در ایران است .این بلوک ها از مخلوط سبکدانه لیکا با سیمان و آب به دست می آیند.
بلوک های سبک لیکا در انواع مختلف دیوارهای جانبی ، تیغه ای و سقفی تولید می شوند و دارای کاربرد های گسترده ای در انواع ذیئارهای پوشش خارجی ، جداکننده ، نما ، دو جداره ، عایق ، ضد آتش ، باربر و نیز سقف های سبک بتنی می باشند .

مزایای بلوک های سبک لیکا :
از مزایای زیاد  بلوک سبک لیکا می توان  به وزن کم ، عایق حرارتی بودن ، مقاومت بالا در برابر آتش ، عایق صوتی ، شکل مناسب ، شکل پذیری با انواع ملات و اندود  اشاره نمود .

پرلیت 
پرلیت سبکدانه ای از جنس سیلیس می باشد که در دمای ۳۲۰۰درجه سنتز شده و در پی انبساط و تخلخل زیاد ، وزن حجمی اش  به حدود ۱۵۰ کلیو بر متر مکعب کاهش می یابد . این سبکدانه به عنوان یکی از ۱۰ ماده عایق شناخته شده  است . پرلیت به عنوان یک ریزدانه  فوق سبک مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای بلوک های سبک و فوق سبک پرلیتی :
از مزایای این بلوک ها مانند بلوک های لیکا می توان به وزن سبک و فوق العاده سبک ، عایق صوتی و حرارتی بودن ، ضد اشتعال بودن ، قابلیت اتصال با انواع ملات ، ریزش و پرت کم و مقاومت بالای آنها اشاره نمود.

بلوک های گچی
بلوک گچی فراورده ای ساختمانی است که از گچ ساختمانی ( سولفات کلسیم نیمه هیدراته ) و آب تولید می شود . در بلوک گچی ممکن است از الیاف ، پرکننده  ها ، سنگدانه ها یا افزودنی های غیر زیان آور استفاده شود.کاربرد عمده بلوک های گچی در ساخت تیغه های غیر باربر یا پوشش مستقل دیوار و محافظت ستون ها ، چاه آسانسور و بخصوص به عنوان جداکننده فضا در عملیات بازسازی آپارتمان و منازل و ساختمان های مسکونی واداری و تجاری  می باشد .

بلوک های گچی در انواع توپر و سوراخدار و در اندازه های گوناگون تولید می شود . وزن مخصوص ظاهری آنها به سه دسته با  چگالی کم ، متوسط و زیاد رده بندی شده است .حداقل ضخامت بلوک های گچی ۵ سانتی متر است  . بلوک های گچی به صورت نر و ماده ساخته میشود تا در هنگام کاربرد ، در یکدیگر چفت شده و این امر در کیفیت بازسازی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت . از محاسن بلوک های گچی وزن مناسب ، خواص مطلوب آکوستیکی ، ایجاد سطوح صاف ، ضخامت کم و در نتیجه افزایش فضای مفید ، سرعت نصب بالا و اقتصادی و ارزان بودن را می توان نام برد.

نصب کاشی و سرویس بهداشتی بر روی آنها امکانپذیر است . در برابر گرما و سرما  و صدا عایق مناسبی هستند . و پس از نصب ، دیوار با  مختصری پرداخت آماده رنگ کاری خواهد بود . بلوک های گچی در عین استحکام با اره برش می خورد با مته سوراخ می شود و میخ در آنها فرو میرود . قارچ در آنها موثر نیست و حشرات در آن لانه نمی کنند لذا از این نظر از نظر بهداشتی مناسب هستند. روی بلوک های گچی سیم کشی ، کابل و لوله گذاری برق  براحتی صورت می گیرد . در ضمن نصب چهار چوب های در و پنجره روی آنها وجود دارد./ بازسازی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *