درباره انواع رنگ نقاشی ساختمان

رنگ نقاشی ساختمان  یکی از قدیمی ترین مشاغلی است که قبل از کاغذ دیواری رواج و رونق بسیاری داشته است و هنوز هم مورد استقبال بسیاری از افراد می باشد. در این مقاله نکت قصد داریم به معرفی انواع رنگ و نقاشی ساختمان، مقایسه آن با کاغذ دیواری و تفاوت در قیمت رنگ ها بپردازیم.

انواع رنگ برای نقاشی ساختمان
رنگ ساختمان در واقع پوششی مناسب برای گچ می باشد که باعث زیبایی و جلوه دیوارهای خانه و یا محیط کار ما می شود که در چهار نوع مختلف نقش پوشش را ایفا می کند:

رنگ روغنی
رنگ پلاستیکی
رنگ آکریلیک
رنگ مولتی کالر
که در زیر به معرفی هر آن‌ها می پردازیم.

رنگ روغنی در نقاشی ساختمان
رنگ روغنی یکی از پرکاربرد ترین و با کیفیت ترین نوع از رنگ های ساختمان محسوب می شود و در سه نوع رنگ روغنی مات، براث و نیمه براق تولید می شوند که اصولا به دلیل رعایت استاندارها و همچنین مقاوت بیشتر در برابر گرد و دوده و قابلیت شست و شو بودن دیوار ها در نقاشی ساختمان از آن استفاه می شود. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که رنگ های روغنی که در نقاشی ساختمان از آن ها استفاده می کنند دارای سرب می باشند و تا سال ها این مواد مضر از بین نخواهند رفت به همین دلیل کارخانه رنگ سحر به تولید رنگ های بدون سرب روغنی در کشور پرداخته است. نکته دیگری که باید به آن اشاره نمود، رنگ های روغنی که جزء دسته مات هستند غیر قابل شست و شو می باشند و همچنین به طور کلی رنگ های روغنی به خوبی معایب دیوار را پوشش نمیدهند و حتما باید قبل از شروع رنگ کاری، زیر سازی مناسب دیوارها را انجام  شود.

درباره انواع رنگ نقاشی ساختمان

رنگ پلاستیکی در نقاشی ساختمان
رنگ های پلاستیکی به جهت اجرا و خشک شدن سریع آن ها، بدون بو بودن این نوع رنگ ها، قابلیت پوشانندگی بالا حائز اهمیت می باشد اما تفاوتی که با رنگ روغنی دارد در غیر قابل شست و شو بودن صد در صد این نوع رنگ می باشد که اکثر ایرانیان از رنگ پلاستیکی برای رنگاری سقف ساختمان و داخل کمد دیواری از آن استفاده می کنند؛ رنگ پلاستیکی به دو دسته نیم پلاستیکی و تمام پلاستیکی تقسیم می شود که برخی از فروشندگان نوع تمام پلاستیک آن را قابل شست و شو اعلام می کنند که طبق تجربیات این حرف صحیح نمی باشد!

رنگ آکریلیکی در نقاشی ساختمان
رنگ های آکریلیکی در سه نوع براق، مات و نیمه براق در بازار موجود می باشند؛ این نوع از رنگ نسبت به رنگ های پلاستیکی درصد شست و شو بیشتری دارند اما به طور صد در صد قابل شست و شو نیستند. از جمله مزایای رنگ های آکریلیک می توان به مقاوت آن در برابر رطوبت، بوی کمتر، اجرای سریع آن و همچنین به پوشش دهی بالا و دوام بالای آن اشاره کرد. غیر از رنگ آکریلیک، به رنگ ضد زنگ آکریلیک که برای سطح های فلزی و رنگ آستری آکریلیک که به عنوان لایه زیرین رنگ آکریلیک از آن استفاده می شود، می توان نام برد.

رنگ مولتی کالر در نقاشی ساختمان
مولتی کالر درواقع رنگی است که دارای یک رنگ زمینه می باشد و چند رنگ دیگر مانند رگه هایی داخل آن رنگ زمینه وجود دارد؛ از رنگ مولتی کالر به سبب مقاوت بسیار بالای آن در برابر آلودگی می توان در رنگ کاری مکان های پر رفت و آمد نظیر مکان های عمومی استفاده کرد. این نوع از رنگ ساختمان قابلیت شست و شو کامل و صد در صد را ندارد اما همانطور که گفته شده به دلیل بافت رنگ و قابلیت بالا در جذب آلودگی ها، نسبت به رنگ های دیگر کمتر نیاز به شست و شو دارد. از مزایای دیگر رنگ مولتی کالر می توان به تنوع زیاد آن، بدون بو بودن، ترمیم راحت،، پوسته نشدن رنگ و همچنین اجرای سریع آن، مخصوصا برای مکان هایی که خالی کردن فضای آن ها دشوار است، نام برد. اما با توجه به مزایای زیادی که این نوع از پوشش رنگ دارد باید به این نکته بسیار توجه کرد که قبل از استفاده از رنگ مولتی کالر باید با یکی از رنگ های روغنی، پلاستیکی و یا آکریلیک دیوار را زیر سازی کرد و همچنین پس از مدتی برای اینکه دوباره بخواهیم از رنگ های پلاستیکی و … استفاده کنیم به دلیل ناهمواری های موجود در رنگ مولتی کالر باید هزینه زیادی به جهت آماده سازی دیوار ها پرداخت کنیم.

مقایسه قیمت انواع رنگ ساختمان
همانطور که در بحث قبلی به آن اشاره شد هر یک از رنگ های ساختمان دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که همین ویژگی ها سبب ایجاد تفاوت در قیمت پایانی رنگ ها شده است. اما به طور کلی می توان گفت رنگ ساختمان روغنی و نیمه روغنی، آکرلیک و همچنین مولتی کالر نسبت به رنگ های پلاستیکی به دلیل ویژگی های بهتر و بیشتر از قیمت بالاتری برخوردار می باشند.

برندهای برتر رنگ ساختمان
زمانی که تصمیم به تغییر رنگ و نقاشی ساختمان خود دارید، پس از انتخاب رنگ و محیطی که می خواهید آن را نقاشی کنید این سوال به ذهن شما می رسد که کدام برند رنگ ساختمان از کیفیت بیشتری برخوردار است؟

برای این کار شما می توانید به فروشگاه های لوازم ساختمانی معتبر مراجعه کنید و از فروشندگان کمک بخواهید و یا از تجربیات نقاشان کاردان ساختمان کمک بگیرید. اما ما هم در این قسمت به برخی از رنگ های ساختمانی با کیفت اشاره می کنیم; از جمله رنگ سحر، رنگ هاویلوکس، رنگ هادی، رنگ پیکو و رنگ ساختمان پارس که در فروشگاه های معتبر موجود می باشند.

توجه کنید که شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات در زمینه کاغذ دیواری و مقایسه کاغذ دیواری و رنگ نیز، روی آن کلیک کنید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

منبع: نکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *