معماری بروتالیست در اروپا

امروزه سبک معماری زبره کاری یا معماری بروتالیست با گذشت بیش از نیم قرن همچنان در دید مردم و حتی طراحان سبکی ناخوشایند و شکست خورده شناخته می شود. کسانی که با این سبک معماری آشنایی دارند در دوسته قرار می گیرند، یا عاشق آن هستند یا از آن متنفرند. در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد سبک بروتالیست یا زبره کاری در معماری صحبت کنیم که کمتر در گوشه کنار به آن پرداخته  می شود./ بازسازی ساختمان

بروتالیست

زبره کاری سبکی از معماری محسوب می شود که در آن سازه ها با بتن صیقل نخورده و زبر و دیگر عناصر کاربردی مانند گچ، سنگ و سنگ آهن ساخته می شوند و عاری از هر گونه زینت کاری می باشند. ساختمان ها و بناهایی که به این سبک طراحی می شوند نمایی چهار گوش، قالب دار و خشن را از طریق مصالح ساختمانی بکار رفته و شکلشان به نمایش می گذارد. در طراحی های معماری بروتالیست، بیننده با دیدن نمای خارجی ساختمان می تواند به کارکرد و دلیل وجودی آن ساختمان پی ببرد. برای مثال ساختمان شهرداری شهر بوستون از چنین سبکی استفاده می کند که بخش های برجسته و بیرون زده از ساختمان، اشاره واضحی به ماهیت اتاق های پشت دیوارش مانند دفتر شهردار یا نماینده شهردار دارد.

به عقیده مخالفان این سبک، بناهای بروتالیست بدلیل داشتن نمایی یکپارچه عمدتا نشانی از جرم و جنایت و ترس را از خود بروز می دهند. این عده معماری بروتالیست را دلیل ایجاد بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی و بزه کاری در سطح شهر می دانند و چنین ساختمان هایی را مریض، توهین کننده، گیج کننده، بیهوده و ضد اجتماع برمی شمارند. برای مثال در شکل زیر ساختمانی را مشاهده می کنید که در سال ۱۹۷۴ در لندن به همین سبک ساخته شد و زمانی بیش از ۳۰۰۰ نفر را در خود جای میداد؛ این ساختمان در سال ۲۰۱۴ با خاک یکسان شد.

م: otag.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *