نقاشی کردن دیوار و سقف خانه

نقاشی ساختمان مهمترین بخش در بازسازی محسوب می شود، زیرا تحت هر شرایطی کوچک یا بزرگ اسم بازسازی ساختمان که می آید نقاشی از بایدهاست. به همین دلیل انتخاب رنگ و جنس آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در کشور ما که از قدیم خانه تکانی عید از بایدهای سالانه مردم بوده، خیلی ها نقاشی و رنگ آمیزی خانه را نیز جزو خانه تکانی عید هر ساله انجام می‌دهند. برای خیلی ها بازسازی منزل در رنگ آمیزی خانه خلاصه می‌شود که البته شاید تغییر چندانی در ظاهر خانه ایجاد نکند ولی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هم فضای منزلتان را تمیز و نو میکند هم با هزینه پایین قابل انجام است.

امروزه هم تنوع رنگ بسیار زیاد شده است و هم روشها و متریال‌های اجرایی بسیار متنوع، رایج ترین آنها، رنگ های روغنی و پلاستیک و اکلیریک است که بوسیله قلمو، غلتک و پیستوله اجرا می‌شود.

نقاشی دیوار ساختمان
رنگ روغنی:
پایه‌ی رنگ روغنی، از رزین الکید است. رزین الکید از رزین های چرب محسوب می¬شود، به همین دلیل به این نوع رنگ، رنگ روغنی می گویند. در بازار دو نوع رنگ روغنی مات و براق وجود دارد. البته رنگ روغنی مات هم تا حدودی خاصیت براق بودن در آن مشهود می‌باشد. از قدیم این رنگ طرفدار زیادی داشته به دلیل اینکه قابل شست و شو بوده ولی امروزه بخاطر معایبش و جایگزین شدن رنگ¬های جدید برای مصارف خانگی خیلی طرفدار ندارد. یکی از عیب-های رنگ روغنی نشان دادن عیب¬های گچ¬کاری و بتونه کاری زیرکار است رنگ روغن در بازسازی خانه به دلیل اینکه نور را منعکس میکند و تمام پستی بلندی های کوچک و بزرگ دیوار را نشان می‌دهد. عیب دیگر این رنگ تغییر رنگش در دراز مدت است که رو به زردی می‌رود. عیب دیگری که زمان بازسازی ساختمان را بالا می¬برد، سرعت خشک شدن آن است که حدودا ۲۴ساعت طول میکشد تا کامل خشک شود. از دیگر مشکلات این نوع رنگ ها این است که بوی زیادی دارند. یکی دیگر از ایرادهای رنگ روغن این است که اگر بعد از مدتی بخواهید دیوارها را با کاغذ دیواری پوشش دهید، چسب روی این رنگ دوام زیادی ندارد و کاغذ از دیوار جدا میشود. البته این هم راه¬های مخصوص خودش را دارد ولی کار را سخت¬تر میکند. با همه این تفاسیر، این رنگ به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل جوی برای نقاشی دیوارهای خارجی و چوب و آهن و… مناسب است.

رنگ پلاستیک:
پایه‌ی رنگ پلاستیک، از لاتکس است و حلالش آب است. در بازار رنگ پلاستیک و رنگ نیمه پلاستیک موجود است. رنگهای پلاستیک در مقابل آب مقاومند ولی قابل شست و شو نیستند، هرچند که در تبلیغات به رنگهای قابل شست و شو معروفند. این رنگ¬ها کیفیت خیلی بالایی ندارند و به همان نسبت دارای قیمت پایین¬تری نیز هستند، بیشتر برای سقف مناسب هستند، رنگ‌های پلاستیک در بازسازی ساختمان، خیلی زود خشک می‌شوند و کاملا بدون بو هستند، این رنگ ها، به دلیل غلظت بالای آنها، نیاز به زیر سازی( بتونه کاری) ندارند مگر در مواردی که خیلی پستی بلندی دیوار زیاد باشد. یکی از نکات جالب در مورد این رنگ این است که می‌توان در هنگام اجرا طرح¬های زیبایی بر روی آن انداخت.( بوسیله غلتک و حتی قلمو)

رنگ اکریلیک:
رنگ اکریلیک در واقع فواید رنگ روغن و پلاستیک را جمع کرده است، هم مثل رنگ روغنی قابل شست و شواست هم مثل رنگ پلاستیک بر پایه آب است و در یک ساعت خشک میشود. رنگ اکلریلیک دارای تنوع رنگی زیادی است، دوامش از هر دو نوع رنگ بالا بیشتر است و بهترین گزینه برای بازسازی منزل بشمار بشمار میرود.
یک نکته ای که در نقاشی منزلتان همیشه بخاطر داشته باشید اینست که سعی کنید حتی اگر افراد حرفه ای این کار را برایتان انجام میدهند، رنگ را به روش سنتی در محل ترکیب نکنند زیرا وقتی ان کار را انجام میدهید اولا هیچ وقت دقیقا نمیتوانید رنگ مورد نظرتان را دربیاورید( مخصوصا در مواردی که رنگ¬های خاص مد نظر هستند) و حتی اگر رنگ به رنگ مورد نظر هم برسید اگر دیوار آسیب دید و بخواهید لکه گیری کنید نمیتوانید عین رنگ قبلی را تهیه کنید، ولی با روشهای جدیدی که در رنگسازی بوجود آمده این کار را خیلی راحت کرده زیرا براحتی میتوانید از روی آلبوم های موجود رنگ مورد نظرتان را بدون محدودیت انتخاب کنید و در نهایت کد رنگ را نگه دارید و هر زمانی که نیاز پیدا کردید با دادن کد رنگ به رنگ فروشی ها میتوانید رنگ مورد نظرتان را تهیه کنید.
خیلی از شما رد ایجاد شده توسط قلم نقاشی مورد پسندتان نیست، برای جلو گیری از این اتفاق نقاشی توسط غلتک یا پیستوله میتواند روش خوبی باشد، زیرا هم بافت زیباتری ایجاد میکند هم سرعت بالاتری را نسبت به نقاشی با قلم دارند، که همین سرعت بالای اجرای دلیل مهمی در بازسازی ساختمان بشمار میرود. ولی باید این نکته را در نظر بگیرید در نهایت برای یک سری کارهای ظریف باید از قلمو استفاده کنید.

م: haftshahrbazsazi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *