بازسازی کابینت آشپزخانه خانه

در بازسازی ساختمان و بازسازی خانه، کابینت از بخش های مهم بازسازی محسوب می‌شود که نیاز به دقت زیادی برای انتخاب دارد، زیرا یکی از پر هزینه ترین قسمت های بازسازی ساختمان است و تغییر یا تعویض آن، کار سختی می‌باشد. یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد چیدمان خانه و سبک مورد پسندتان است که با دیدن نمونه های مشابه یا با مشاوره با یک کارشناس براحتی متوجه آن می‌شوید. بعد از پیدا کردن سبک مورد پسندتان میتوانید عکس های مرتبط با آن را در اینترنت پیدا کنید و با دیدگاه دقیق تری انتخاب نهایی خود را انجام دهید. سبک کلاسیک شامل کابینت های چوبی، ام دی اف روکش چوب و ممبران است، که معمولا درهای آنها قاب دار هستند در مقابل، کابینت مدرن ، کابینت های ام دی اف یا چوبی ساده است و بدون تزیینات هستند

 

کابینت کلاسیک یا کابینت مدرن ؟
در هنگام انتخاب و دیدن نمونه مشابه حتما به ابعاد آشپزخانه تان توجه داشته باشید. امکان دارد شما در عکس ها از آشپزخانه های کلاسیک با جزیره های بزرگ خوشتان بیاید و فکر کنید که با کم کردن تعداد کابینت و تزیینات میتوانید آشپزخانه مورد نظرتان را داشته باشید ولی بعد از اجرا اصلا از فضای ایجاد شده راضی نباشید. زیرا اصولا کابینت های کلاسیک با تزیینات جلوه پیدا میکند که همه اینها نیاز به یک فضای بزرگ دارد. در آشپزخانه های کوچک بهتر است طرح کابینت منزلتان را مدرن انتخاب کنید ولی لزوما این انتخاب به معنی این نیست که کابینتتان ساده و یکنواخت باشد. طراح شما میتواند با یک طراحی هوشمندانه و کاربردی جذابیت های موردنظرتان را ایجاد کند.

کابینت آشپزخانه

انواع متریال مورد استفاده برای کابینت

۱- کابینت چوبی
چوب اولین و شناخته شده ترین متریال که از قدیم مورد استفاده قرار میگرفته، ولی امروزه بخاطر هزینه بالا کابینت چوبی طبیعی، متریالهایی جایگزین آن در بازار شده است، که از نظر ظاهری بسیار شبیه به چوب هستند.

۲- کابینت ام دی اف
ام دی اف اولین جایگزین چوب بوده که طی فرآیندی، براده‎های چوب را بصورت خمیر در،می‌آوردند و فشرده میکنند و روی آن را روکش با طرحهای مختلف پرس میکنند. این متریال برای کابینت های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل تا قبل از آمدن متریال های بعدی (در زیر ذکر شده است)، جایگزین خوبی برای کابینت های چوبی طرح کلاسک وجود نداشته.

۳- کابینت ام دی اف روکش چوب برجسته
روش ساخت ام دی اف روکش چوب بدین گونه است که طرح مورد نظر را روی ام دی اف حک میکنند و در آخر روی آن را ورق نازکی از جنس چوب طبیعی (هر چوبی که مورد نظر شماست) پرس میکنند و در نهایت روی روکش را رنگ میکنند. یکی از مزیت های این روش قابلیت رنگ پزیری و تغییر رنگ و حتی اصلاح رنگ آن پس از ساخت است.

۴- کابینت ممبران
ممبران که اخیرا وارد بازار شده اشت، ساختاری مشابه ام دی اف روکش چوب دارد با این تفاوت که ام دی اف بدون روکش را بوسیله دستگاه CNC برش می‌‎دهند و طرح های کلاسیک رو آن در می‌آورند در آخر روکش ضد آب( PVC ) را روی آن پرس میکنند. این متریال امروزه خیلی پر کاربرد است، به دلیل اینکه هر طرحی که بر روی چوب قابلیت حکاکی دارد را، میتوانند با CNC روی ام دی اف بیاندازند.
مقایسه MDF روکش چوب با ممبران: ام دی اف روکش چوب از نظر ظاهری دقیقا مثل چوب است با این تفاوت داخلش ام دی اف است ولی ممبران از نظر بافت و روکش کاملا مصنوعی و متفاوت از چوب است. و مزیت اصلی ممبران ضد آب بودن آن است.

نحوه محاسبه متراژ و هزینه های کابینت
برای اینکه پیش زمینه فکری راجع به متراژ کابینت تان داشته باشید، یک توضیح مختصر راجع به نحوه محاسبه میدهیم:
۱متر کابینت = ۱متر از کابینت زمینی به ارتفاع ۹۰ سانتی متر و به عمق ۵۵ سانتی متر + ۱متر از کابینت دیواری به ارتفاع ۷۰ سانتی متر و به عرض ۳۰-۳۵ سانتی متر
در محاسبه هزینه هر متر کابینت به روش بالا، قیمت تمام شده، هزینه دستگیره تا سقف مورد نظر سازنده کابینت + یراق آلات تا سقف مورد نظر سازنده کابینت + صفحه روکار به جنس HPL نیز را در برمی‌گیرد. به این موضوع توجه داشته باشید برآورد متراژ و نحوه محاسبه هزینه کانتر و اپن آشپزخانه و کابینت های دکوراتیو و کابینت های کمدی که ماکروفر و فر و قهوه جوش و… بر روی آن نصب میشود، متفاوت است. در مقابل کابینت هایی که ماشین ظرف شویی، و ماشین لباس شویی روکار داخلش قرار میگیرد نیز روشهای متفاوتی برای برآورد دارد و مسلما کمتر است.
درانتخاب کابینت، انتخاب رنگ و طرح متناسب با ابعاد آشپزخانه و چیدمان خانه بسیار مهم است. ولی این نکته را فراموش نکنید که دستگیره و در بعضی موارد استفاده نکردن از آن تاثیر بسزایی در زیبایی کابینتتان دارد. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که، چطور از دستگیره استفاده نکنید؟ شما میتوانید از یراق لمسی استفاده کنید یا اگر جنس کابینت شما براق است، دستگیره مخفی بکار ببرید.
در کابینت های کلاسیک معمولا درهای قاب دار کار می شود و دستگیره ها معمولا به رنگ طلایی است، این کار جلوه زیباتری به کابینت ها میدهد.
در مقابل، درکابینت های مدرن، از دستگیره های ساده استیل که تنوع زیادی دارد، استفاده کنید. در فضاهای کوچک گاهی حتی استفاده از دستگیره، دست و پا گیر است. در این موارد میتوانید ترکیبی از دستگیره های توکار و لمسی را داشته باشید.

صفحه رویی کابینت از چه جنسی می‌باشد؟
برای صفحه رویی کابینت دو نوع صفحه روی کابینت در بازار ایران موجود است، یک نوع HPL ( High Presses Laminate ) است و نوع دیگر سنگ مصنوعی یا کورین ( Corian)

اچ پی ال –HPL چیست ؟
صفحات اپ پی ال موجود در بازار که برای صفحه رویی کایبنت در بازسازی ساختمان استفاده می‌شوند در واقع، ام دی اف با روکش HPL می‌باشد، که ضد خش و مقاوم در برابر آب است. این صفحه که عموما در خانه ها می‌بینید در ضخامت ۳ و ۵ سانتیمتر موجود است و قیمت این متریال بصورت ورقی محاسبه میشود نه متری.

سنگ مصنوعی – کورین ( Corian ) چیست؟
سنگ مصنوعی یا کورین از پلاستیک فشرده ساخته میشود. این صفحات تنوع رنگی بالایی دارند. صفحات کورین با ضخامت ۱۲ میلیمتر در بازار ایران موجود است. این محصول نسبت به HPL قیمت بسیار بالاتری دارد. ولی اگر بحث هزینه مطرح نباشد محاسن زیادی نسبت به اچ پی ال دارد.

مزایای سنگ کروین یا سنگ مصنوعی
– مقاومت بسیار بالا: مقاوت کورین در مقابل ضربه حتی از سنگ بالاتر از است.
– قابلیت اجرا یکدست و بدون درز: بر خلاف اچ پی ال، سما در کنج ها هیچ گونه درزی نمی‌بینید
– قابلیت فرم پذیری: می‌توانید فرم های منحنی پیچیده‌ای که شما نمی‌توانید با اچ پی ال تولید نمایید با کورین تولید نمایید.
– کاملا ضد آب: کورین کاملا ضر آب است به حدی که می‌توانید در فضای آزاد از آن استفاده نمایید.
– قابلیت ترمیم پذیری: هرگونه آسیبی به کورین قابل ترمیم و اصلاح می‌باشد.
– دارای تجهیزات جانبی از جنس خودش: مانند سینک و روشویی از جنس خود کورین و همان رنگ و بافت

م: haftshahrbazsazi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *