کفپوش خیابان های لندن

به رویه‌ها و لایه‌هایی که کف یک ساختمان، خیابان، مراکز خرید یا هر مکان دیگر را بپوشانند، کف‌پوش می‌گویند. کفپوش ها کارآیی‌های بسیاری دارند؛ در مراکز ورزشی مانند زمین‌های بسکتبال یا استخرها برای جلوگیری از سُر خوردن مورد استفاده قرار می‌گیرند، در برخی زمین‌های فوتبال از کفپوش‌ ها به عنوان نمایی از چمن استفاده می‌شود. در خودرو نیز به منظور جلوگیری از ارتعاش، راحتی پا، نظافت و … کفپوش‌های از جنس الیاف پلی‌پروپیلن کاربرد بسیاری دارند. اما کف‌پوش‌ های خیابان‌ها و ساختمان‌ها نقش تاثیرگذار دیگری نیز دارند.

کفپوش

کف‌پوش بنا به جنس ماده بکار رفته در آم می‌تواند در انواع زیر باشد:

در ساختمان‌های مسکونی:
سنگ (مرمر، گرانیت و غیره)، لاستیک، پی وی سی، کاشی، چوب (پارکت)، مخمل، موکت، فرش و غیره.

در صنعت:
پشم‌شیشه، نایلون، چوب پنبه، پشم، ورقه (فلزی)، وینیفلکس و وینیل گرانیت، سیمان، بتن، رزین اپوکسی و کفپوش اپوکسی و گرانیت اپوکسی و غیره. کف‌پوش‌ها بنا به کاربردشان به گونه‌های زیر بخش می‌شوند:

کف‌پوش حفاظتی
کف‌پوش گرمایشی
کف‌پوش متحرک
کف‌پوش پُرزدار

پارکِت یا کفپوش چوبی، جنس چوب است که برای داخل ساختمان استفاده می‌شود. قطعات پارکت بطور موازی در کنار هم قرار می‌گیرند تا کف ساختمان پوشیده شود. امروزه کف‌پوش‌های جدیدی با مواد ام‌دی‌اف و اچ‌دی‌اف نیز استفاده می‌شوند که لمینت نام دارند.

همانطور که اشاره کردیم فارغ از نوع و کارآیی کف‌پوش‌ها در مراکز مختلف، از آنها برای زیباسازی نمای شهری نیز استفاده می‌شود.

کفپوش‌ ها با طرح‌ها، رنگ‌ها و نقش‌های مختلف، به خیابان‌ها و مراکز خرید جلوه‌ای خاص و زیبا می‌بخشند و افراد را ترغیب می‌کنند که با دقت بیشتری زیر پای خود را بنگرند.

یک عکاس آلمانی به نام Sebastian Erras، در پرو‌ژه‌ای کف‌پوش شهرهای مختلفی از جمله پاریس، ونیز، بارسلونا را به تصویر کشیده است.

م: هزار و یک بوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *