انواع روشنایی در طراحی داخلی

روشنایی و نور، یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی به شمار می‌آیند. روشنایی و نور سبب بعد بخشیدن به فضا می‌شود و نگاه‌ها را به روی اشیاء و احجام منطقی می‌کند. در اینجا به انواع لامپ‌ها در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم:

هالوژن‌ها: هالوژن‌ها لامپ‌هایی هستند که در دو رنگ سفید و رنگ خیلی روشن وجود دارند. از مزیت‌های این لامپ‌ها این است که بسیار کم‌مصرف هستند و در فضاهای بسیار بزرگ مناسب و به صرفه‌اند و از معایب این لامپ، قیمت گران و تولید گرمای بیش از حد آن‌هاست.

فلورسنت: لامپ‌های فلورسنت هم از خانواده لامپ‌های کم‌مصرف به شمار می‌آید. این لامپ در نورپردازی خانه‌ها و دکوراسیون مکان‌های دیگر به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. لامپ‌های نسل جدید فلورسنت رنگ روشن‌تر و جنس بهتری نسبت به گذشته دارند. در نظر داشته باشید که استفاده کم از این لامپ‌ها، طول عمر آنها را نیز کوتاه‌تر می‌کند، بنابراین از این نوع لامپ در دکوراسیون مکان‌هایی استفاده کنید که در طول زمان بیشتری کار می‌کنند.

فیبرهای نوری: فیبرهای نوری، لامپ‌هایی بسیار پرنور و پرقدرت هستند که نور را به چند رشته فیبر پخش می‌کنند. از این نوع لامپ‌ها در دکوراسیون فضاهایی که نیاز به نورپردازی پرشدت دارند استفاده می‌شود.

لامپ‌های سیمابی: این لامپ‌ها، نور را به صورت طیفی پیوسته منتشر می‌کنند. این لامپ‌ها رنگ صورت را بسیار زیبا و پرنشاط جلوه می‌دهند و رنگی گرم و پرانرژی هستند. اما در عین حال، لامپ‌هایی پرمصرف هستند، گرمای فراوانی تولید می‌کنند و طول عمر کوتاهی دارند. از این نوع لامپ‌ها باید برای معماری داخلی مکان‌هایی استفاده کرد که از نور و نورپردازی کمتر استفاده می‌کنند.

لامپ‌های ال‌ای‌دی: این لامپ‌ها یکی از پسندیده‌ترین لامپ‌ها میان سلیقه‌ها هستند. این لامپ‌ها بسیار کم‌مصرفند، طول عمر بسیار بالایی دارند، بازده نوری آنها نیز بسیار بالاست. این لامپ در واقع مجموعه‌ای از چند ال‌ای‌دی است. نور این لامپ‌ها را می‌توان در زاویه‌های دلخواه تنظیم کرد. از این لامپ‌ها به عنوان لامپ‌های دکوراتیو استفاده می‌کنند.

انواع لامپ

چراغ‌های هنر یا پیانو
این لامپ بر محفظه ای سوار شده است و به نحو بسیار مهمی ، تک‌کارهای هنری را نمایان و روشن می‌کند. این لامپ قابلیت تنظیم و پرتوی قابل تمرکز بر قفسه موسیقی پیانو را نیز دارد و برای آن یک منبع نور خوب به شمار می آید.

چراغ مطالعه
این لامپ در دکوراسیون داخلی منزل  برای هر قسمتی که منتهی  به مطالعه  می شود، منبعی مناسب و مطلوب به شمار می آید و باعث کمتر خسته شدن چشم می شود . حلقه پخش‌کننده‌ای که بالای منبع نور قرار دارد مانع آن می‌شود که نور، نامطلوب و آزاردهنده شود. حباب را طوری انتخاب کنید که پهنای آن، تمام سطح محل کار شما را روشن کند.

مشعلی
چراغ مشعلی با پایه صاف مجسمه مانند و بالای پهن مشعل مانند، نور بسیاری را به سقف می‌تاباند و با درخششی نرم و ملایم به فضا پخش می شود. باریک بودن میلۀ  این چراغ ، آن را برای  محوطه‌های کوچک ، مناسب و قابل توجه کرده است ، همچنین گزینه مناسبی  برای روشن کردن گوشه‌های تاریک به شمار می آید. این نوه لامپ، سقف های  کوتاه را بلندتر نشان می‌دهد.

چراغ استوانه‌ای (Cylinder Light)
این چراغ، بر دیوار ، سقف و حتی محوطه بیرون خانه نیز  قابل نصب است. این لامپ در دکوراسیون ، نور را به سمت پایین می‌تاباند و این گونه، چند منظور را برآورده می‌کند. از از این نوع لامپ ها برای تکمیل کردن چراغانی نیز استفاده می کنند، همچنین برای برجسته کردن و تمرکز بر آثار هنری، اشیا ارزشمند کلکسیونی، یا گیاهان نیز از آن استفاده می شود.

چلچراغ (Chandelier)
این چراغ‌ها که روشنایی کلی و ویژه‌ای تامین می‌کنند ، از زمان ها و مدت‌ها قبل،  برای قرار دادن شمع و پیشگیری از خطر آتش‌سوزی اختراع  شدند. از انواع تقلید شده از چلچراغ‌های قدیمی تا انواع مدرن و جدید، این نوع روشنایی برای هر نوع دکوراسیون و طراحی  مناسب است و نقش و اثرگذاری قابل توجهی بر اتاق ناهارخوری، انتظار یا اتاق نشیمن دارد.

چراغ دیواری محیطی (Ambient wall Light)
این طرح از چراغ‌های بالای بدنه کشتی‌ها الهام گرفته است. این روشنایی یک روشنایی شیک با کاربرد کلی در دکوراسیون داخلی به شمار می آید. انواع این روشنایی در  رنگ‌ها و ظواهر مختلفی  وجود دارد و برای دکوراسیون تمام محیط‌ها، از اتاق نشیمن گرفته تا محوطه بیرون ساختمان، مناسب است.

اسکونس دیوار
این چراغ‌ها به قسمتی خاصی از خانه تعلق ندارد . این روشنایی ، نور را به بالا، پایین، یا هر دو طرف می تاباند. این روشنایی در انواع مدل‌های هالوژنی، گداخته سفید و فلورسنت وجود دارد و از آنها برای تقویت نور در یک اتاق بزرگ (با تاکید بر هنر و معماری) یا روشن‌تر کردن اتاق انتظار، یا روشنایی اتاق خواب یا حمام می توان استفاده کرد.

استوانه‌ای (Cylinder)
این نوع لامپ ها بسیار سودمند و مفیدند و تابشی به سمت بالا دارند  و دامنه‌ای از رنگ‌ها و پرداخت‌ها را دربر می گیرند. این ویژگی ها چراغ استوانه‌ای را به یک ستون تزیینی تبدیل کرده است. این نوع روشنایی با سایه‌ای زبانه کش و نوری گسترده، روشنایی ای کلی و ویژه ایجاد می‌کند و پایه آن طوری است که در استفاده از سطح میز، صرفه‌جویی می‌شود.

تعادل هالوژن (Halogen Balance)
چراغ هالوژن، چراغ کلاسیک زمان است، ویژگی آن، متعادل کردن است و پایه‌ای سنگین دارد. برای تنظیم افقی و عمودی، معمولا ۳۶۰ درجه می‌چرخد. لامپ این چراغ، بدون منعکس کردن رنگ، نور خالص سفید رنگ را ساطع می‌کند.

بازوی قابل تنظیم (Adjustable Arm)
این چراغ ، دارای بازوی نرمی است که انواع بسیار زیادی دارد. برای بسیاری از نیازهای روشنایی منازل، میزها، مراکز سرگرمی، و گوشه‌های مطالعه، یک انتخاب مناسب و ارزان است. سر و زانوی قابل تنظیم این چراغ برای متمرکز کردن روشنایی بسیار مناسب است.

چراغ داروخانه (Pharmacy lamp)
داروسازان این چراغ را در دهه ۱۹۲۰ اختراع  کردند و از آن زمان در خدمت فضاهای مطالعه و گفت‌وگو قرار دارد. ارتفاع و پرتو نور این چراغ با یک میله تلسکوپی و حباب قابل حمل (معمولا چادری شکل، گنبدی شکل یا مخروطی شکل) قابل تنظیم شده است.

چراغ کانیستر کف (Floor canister)
نور این چراغ که به بالا می‌تابد تاثیرات آرایشی ویژه ای به وجود می آورد. از این نوع چراغ می‌توان روی کف اتاق یا روی میز استفاده کرد. نور این چراغ را بر یک اثر هنری یا مجسمه بتابانید یا برای ایجاد منظره جذاب نور و سایه، یکی از آنها را در گوشه تاریکی که پشت یک گیاه باشد قرار دهید. این گونه نقش بی نظیر آن را در برجسته سازی مشاهده خواهید کرد.

زیر طبقه (Undershelfo)
از این نوع نورپردازی در دکوراسیون منزل می‌توان برای برجسته کردن نمایش اشیای تماشایی و بلورآلات پرتلالو یا برای روشن کردن گوشه‌های تاریک انبارهای پرعمق استفاده کرد. نصب این  چراغ‌های در دکوراسیون داخلی آسان است.

چراغ آویزان (Pendant Light)
استفاده از چراغ‌های آویزان، در محیط های  ناهارخوری، میزهای تحریر، میزهای انتهایی و وسط آشپزخانه رایج و متداول است. این چراغ ها بالای میز ناهارخوری بزرگ یا پیشخوان دو لامپ و با فاصله قرار می‌گیرند. بالا و پایین کردن چراغ‌ها قابل تنظیم است.

قرائت و مطالعه (Reading and study)
با این چراغ قرائت و مطالعه که تخته روکار و بازوی قابل تنظیم دارد و برای دکور هر نوع اتاق مناسب است، قبل از هر چیز راحتی چشم حاصل می‌شود. انواع قابل نصب بر کف و بر دیوار، نیازهای روشنایی را برآورده می‌کند.

تغییر پذیر (Magnitier)
برای هنرمندان، سوزن‌دوزی‌کنندگان، مدل‌سازان یا کسانی که به هر نوع سرگرمی ویژه‌ای دلبستگی دارند یک چراغ قابل تغییر تنظیم که قابل استفاده در میز کار یا صندلی نیز هست، کمک بسیار بزرگی است و نگاه دقیق به کاری که در جریان انجام است را آسان می‌کند.

چراغ‌های ردیفی
هر چراغ ردیفی که از دیوار آویزان یا بر سقف نصب می شود،  با سیم بسته می‌شود تا شیء واحدی را روشن کند. بسته به نوع لامپ مورد استفاده، سیستم ردیفی، نور فراوانی پخش می کند و گاها به شکل نورافکن قابل استفاده اند.

چراغ لوله‌ای روزنه‌دار
این چراغ مهتابی ملایم برای متمرکز کردن نور به جایی که به آن نیاز دارد، دارای قبه روزنه‌داری است که برای اثرهای ویژه تا ۳۶۰ درجه می‌چرخد. آن را می‌توان از سقف آویخت یا بر دیوار نصب کرد.

چراغ آویزان
چراغ آویزان از جنس برنج جلا خورده، مایه‌ای از گذشته را به اتاق نشیمن، محل غذا خوری یا میز کار می بخشد. در صورتی که جعبه برق در محل مورد نظرتان وجود ندارد، به لامپ ردیفی برای دکوراسیون منزل خود متوسل شوید.

چراغ تو کار
این چراغ ها چراغ‌های متنوعی دارند که در سقف فرو رفته و  نور داخلی ملایم و آرامش بخشی را تولید می‌کند. این چراغ‌ها بسته به نوع لامپ مورد استفاده، در محوطه‌های زندگی و کار روشنایی کلی تامین می‌کنند. این چراغ ها،  انواع جهت‌داری نیز  برای نورافکنی و روشنایی دادن به دیوارها دارند که قابل تنظیم هستند.

م: آرین پاراکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *