طراحی پلان آپارتمان

وقتی با یک معمار یا طراح ساختمانی کار می کنید زمان زیادی را صرف بررسی و ارزیابی طراحی می کنید تا از بی نقص بودن آن مطمئن شوید. درگیر المان هایی از قبیل روند طراحی پلان آپارتمان ، راهکارهای فضای نگهداری، اندازه اتاق ها، پرداخت گری زمین، سبک پنجره ها و غیره می شوید. اما در کنار این تصمیمات مهم و اساسی، موارد متعدد و ریز دیگری هم هست که باید به نحوی تعیین و روشن شود. هزاران نکته در طراحی پلان آپارتمان ارائه می شود، یا به سادگی به قدری واضح هستند که به نظر همه در نقشه وجود دارند اما هرگز به صورت دقیق بررسی نمی شوند تا مطمئن شوید که با طراح خود هم نظر هستید. وقتی چنین اتفاقی بیافتد شما در معرض محاسبات نادرست، اختلاف هزینه مراحل، حواشی سازنده و مشکلات بودجه قرار می گیرید./ طراحی پلان

طراحی پلان آپارتمان
این نکات طراحی داخلی را در بودجه خود مورد توجه قرار بدهید :
۱-کاشی دیواری. این یک مثال عالی از مواردی است که به ندرت در نقشه نمایش داده شده، اما به طور پیش فرض در صحبت های سازنده گفته می شود. هزینه و مقدار مصرف کاشی باید در توافقات ذکر شده و تعیین گردد. به طور مثال شما باید هزینه ای که برای هر مترمکعب کاشی مجاز است را بدانید (دیواری و زمینی)، همینطور ارتفاع کامل آن ها، نیمه مرتفع بودن آن ها یا حتی کاشی حاشیه هم باید مشخص شود. این مشخصات ممکن است در هر حمام متفاوت باشد، پس به دقت کامل انتظارات خود از هر اتاق را مشخص کنید./ بازسازی ساختمان

۲- درب داخلی. شناسایی درب ها در نقشه ساختمان کار سختی نیست پس هیچ ابهامی در مورد تعداد درب های مورد نیاز وجود ندارد. البته نکات بسیاری درباره انتخاب درب هست که می تواند تاثیر چشمگیری روی هزینه داشته باشد. ارتفاع و عرض آن ها چقدر است؟ تو پر هستند یا تو خالی؟ یکدست است یا پنلی؟ قرار است رنگ زده شوند یا روکش چوبی می خواهید؟ هرچه در مورد این جزئیات دقیق تر و باثبات تر تصمیم بگیرید، در دوره ساخت خانه با هزینه های اضافی کمتری مواجه می شوید.

۳- بخش های چوبی خانه. کابینت دیگر فقط مختص آشپزخانه نیست. صاحبان خانه روز به روز به داشتن کابینت های توکار برای نگهداری وسایل و مقاصد نمایشی در هر اتاقی اعم از حمام، اتاق خشکشویی، اتاق خواب و نشیمن بیشتر علاقه مند می شوند. تعیین بخش های چوبی در نقشه کشی ساختمان کار سختی نیست، اگرچه گزینه های زیادی در زمین رنگ، جنس، اتصالات، جزئیات طراحی و فلزکاری وجود دارد که رسیدن به یک هزینه دقیق را برای طراحان و سازندگان سخت می کند. حقیقت این است که تا وقتی که طراحی های جزئی و دقیق برای محاسبات کابینت سازان وجود نداشته باشد، سازنده ها فقط می توانند هزینه را تخمین بزنند. ۲ راه پیش رو دارید، یا از یک طراح داخلی برای توسعه طراحی های دقیق کمک بگیرید یا بودجه خاصی برای این کار در نقشه خود تعیین کنید.

۴- کمدها. این روزها گزینه کمد سفارشی برای بسیاری از اتاق خواب ها ضروری است. اما گزینه های زیادی برای ساخت آن وجود دارد، از چوب لباسی های سیمی خانگی و قفسه گرفته تا کابینت های سفارشی گران قیمت. ما معمولا روی بزرگی کمد تمرکز می کنیم و جزئیات طرز استفاده آن را نادیده می گیریم. جزئیات دقیق تری از این مورد در نقشه ساختمان خود درج کنید.

۵- نورپردازی. یکی از معمول ترین مواردی که باعث ایجاد مشکلات در بودجه می شود نورپردازی است و فاکتورهای متعددی در آن دخیل است. اولا به ندرت پیش می آید که نقشه برق کشی در مرحله ایرادات تکمیل شود. ثانیا چون بسیاری از افراد از گزینه های نورپردازی موجود و هزینه های همراه آن ها در این مرحله بی خبر هستند، زمان زیادی برای بررسی و ارزیابی تصمیمات خود صرف نکرده اند. نتیجه این بی آگاهی دست کم گرفتن ارقام هزینه و انواع چراغ هاست. در مراحل اولیه پروژه خود به چندین سالن نمایش مربوطه سر بزنید تا از ایرادات طراح خود آگاه باشید.
۶- کفپوش. کفپوش مورد نظر هر چیزی که هست اعم از چوب، کاشی، سیمان پولیش شده یا فرش، باید در طراحی پلان آپارتمان ذکر شود. اگر فرش را انتخاب کردید به احتمال زیاد در نقشه کشی ساختمان و قرارداد ذکر نمی شود، چون از آنجا که خرید آن از فروشنده به عهده شماست اهمیت چندانی ندارد. اما اگر انواع دیگر کفپوش مثل چوب را انتخاب کنید، باید تصمیمات دقیقی گرفته و بودجه لازم برای تامین و نصب چوب مورد نظر خود را تعیین کنید تا با اتفاقات غیرمنتظره و هزینه های اضافی مواجه نشوید. به طور مثال وقتی به مواردی که عبارت کفپوش چوبی شامل می شود دقت کنیم مثل پارکت لمینت، تخته های چوبی معلق، بامبو و نوارهای کفپوش سنتی، متوجه می شویم که این یک عبارت عمومی هست. با این دامنه گسترده از محصول و هزینه ها، مهم است بدانید که سازنده با چه بودجه ای کار می کند.

امکانات خارج از خانه را هم فراموش نکنید :
۷- شیر آب در باغ. این نکته معمولا در طراحی پلان آپارتمان نادیده گرفته می شود. با اینکه در مرحله طراحی خانه نادیده گرفته می شود، اما اگر وجود نداشته باشد کمبود آن حس می شود. تعداد مورد نیاز را در ایرادات مشخص کنید.
۸- آب داغ. بله، باز هم یک مورد دیگر که به طور پیش فرض وجود دارد. منطقی است که تصور کنیم سازنده خانه یک نوع منبع آب داغ تهیه می کند. اما اگر به دنبال نصب یک آبگرمکن خورشیدی که دوست محیط زیست است هستید باید این نکته را به وضوح بگویید چون هزینه آن تقریبا ۳ برابر سیستم های معمولی است.

۹- دیوار حائل. این مورد هم طرفدار زیادی ندارد. درست است که به اندازه آشپزخانه و لوازم چوبی سفارشی هیجان انگیز نیستند، اما همچنان باید در مرحله طراحی مشخص شوند تا در ایرادات قرار بگیرند. شما و طراح خانه تان باید زمان مناسبی را صرف بررسی مکان، ارتفاع و نوع دیوار حائل برای هر حیاطی با شیب نسبتا کم کنید. چون بخشی از محوطه سازی و طراحی فضای سبز محسوب می شود، به طور معمول در ایرادات طراحان قرار نمی گیرد اما به نظر من یکی از حیاتی ترین المان های کل ساختمان و زمین است./ بازسازی ساختمان

۱۰- عرشه سازی. با وجود محبوبیت این مورد، مهم ترین اطلاعات این هیچوقت در نقشه ساختمان یافت نمی شود. تخته های عرشه انواع و اقسام زیادی دارند مثل چوب جنگلی بومی و وارداتی، کامپوزیت، چوب کاج کار شده و … هرکدام از این ها هم اندازه های مختلفی دارند. قیمت های بسیار متناوبی دارند، پس اگر نوع خاصی مد نظر دارید به طور حتم آن را در طراحی پلان آپارتمان ذکر کنید. همچنین نحوه نصب و اتصال تخته ها را هم باید مشخص کنید، میخ سریع ترین و ارزان ترین متد موجود است، و پیچ و مهره فلزی مطمئن ترین، مقاوم ترین و گران ترین متد. این تخته ها از اجزای گران قیمت ساختمان هستند پس بسیار مهم است که نیازهای خود را به دقیق ترین شکل ممکن بیان کنید تا وقتی ایرادات مختلف را مقایسه می کنید، مطمئن باشید که ۲ چیز متفاوت را مقایسه نمی کنید.

م: آرین پاراکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *