پروتکل آر اف در هوشمند سازی

همانطور که میدانید هر کدام از سیستم های هوشمند سازی ساختمان با پروتکل خاصی کار می کنند. خانه هوشمند آریان با توجه به وایرلس بودن سیستم از پروتکل آر اف استفاده می کند.

فرکانس های رادیویی یا همان آر اف با دامنه فرکانسی بین ۳ کیلو هرتز تا ۳۰۰ گیگا هرتز کار می کند که این فرکانس برابر با امواج رادیویی است. خانه هوشمند با در نظر داشتن طیف فرکانسی از این خاصیت استفاده کرده تا ضعف سیستم های تحت سیم کشی را پوشش دهد.

یکی از معایب سیستم های تحت سیم کشی این بود که اولاً شما نمی توانستید همه ساختمان ها را هوشمند کنید زیرا می بایست در مرحله نوسازی ساختمان کابل های مخصوصی را در سیستم برق پیش بینی می کردید و از طریق رله ارتباط داخلی و فرمان پذیری را در سیستم گسترش می دادید.

ثانیاً چون برای سیم کشی در ساختمان های در حال سکونت نیاز به تخریب و نوسازی بود هر شخصی راضی به اینکار نبود و عملاً در ساختمان ها و آپارتمان های در حال سکونت هوشمند سازی ساختمان معنایی نداشت.

پروتکل آر اف به شما این اجازه را می دهد تا بدون نیاز به تخریب و سیم کشی مجدد و با همان سیم کشی سنتی خانه هوشمند خود را داشته باشید. به این ترتیب که در سیستم تحت پروتکل آر اف از کلیدهای هوشمند لمسی استفاده می شود که قابلیت فیدبک را هم دارد. با استفاده از کلیدهای هوشمند لمسی کل روشنایی منزل شما فقط با تغییر کلید از حالت مکانیکی به هوشمند انجام می پذیرد.

حال سوال پیش می آید که خارج از بحث کنترل سیستم روشنایی، بحث کنترل سرمایش به چه صورت خواهد بود. سیستم های سرمایشی مانند داکت ها و اسپیلت ها تماماً با یک ترموستات کنترل می شوند که از سیگنال های آی آر(IR) پشتیبانی می کند. آی آر همان امواجی است که در ریموت کنترل های ساده مانند تلویزیون و … استفاده می شود. شما در خانه هوشمند می توانید با قراردادن ماژول مبدل آی آر به آر اف سیستم های سرمایش را نیز هوشمند کنید.

بنابراین تمام اجزای داخلی آپارتمان شما که می خواهید تحت سیستم یکپارچه هوشمند شده عمل کنند یا از سیگنال های آی آر پشتیبانی می کنند یا آر اف که میتوان به این وسیله تمام اجزای ساختمان را هوشمند کرد بدون اینکه نیاز به سیم کشی مجدد باشد.

پروتکل های وایرلس دیگری هم در بازار وجود دارند که کار کردن با آنها به آسانی کار کردن با خانه هوشمند آریان نیست زیرا اپلیکیشن خانه هوشمند ما بسیار ساده است و هر شخصی می تواند از آن استفاده کند.

دقت داشته باشید ما با استفاده از سیستم وایرلس اسمارت مایر در خانه هوشمند بستر سنتی منزل شما را تغییر نمی دهیم بلکه امکان کنترل هوشمند را به خانه قبلی اضافه می کنیم. شما می توانید مثل گذشته چراغ ها را از طریق کلیدها روشن و خاموش کنید با این تفاوت که کلید های منزل شما تبدیل به کلیدهای هوشمند شده اند و به لحاظ ظاهر بسیار لاکچری تر از کلیدهای مکانیکی در بازار هستند.

منبع: سیتاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *