کف کاذب و کاربرد های آن در ساختمان

تا به حال به استفاده از کف کاذب در دکوراسیون منزلتان فکر کرده اید؟ یا بهتر بگوییم با کف کاذب و موارد استفاده آن در طراحی داخلی آشنایی دارید؟ اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره کف کاذب و موارد استفاده آن بدست آورید با این مطلب همراه باشید.

کف کاذب چیست؟
کف کاذب نام محصولی است که به قرینه سقف کاذب نامگذاری شده و به کفی اطلاق می گردد که کف اصلی سازه ساختمانی نیست و جهت افزایش ارتفاع محل تردد به کمک پایه هایی بر کف اصلی طبقات نصب می شود. ترجمه صحیح نام این محصول ” کف بلند شده ” می باشد که دلیل بکارگیری آن عموماً جهت پوشش حجم زیادی از کابل های تأسیساتی است که در بعضی از اماکن بکار می رود. اخیرا انواع خاص از کف کاذب به منظور گرمایش از کف و انتقال آب های سطحی و کاهش رطوبت و همچنین به منظور سبک سازی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس کف کاذب چیست؟
پوشش های کف کاذب کفپوش های متنوعی از جمله کفپوش های صنعتی و آنتی استاتیک در انواع PVC و لمینت های H.P.L ،پارکت،موکت و … می باشد که در برابر سایش،حریق و ضرب دیدگی دارای مقاومت بالا می باشند.

اجزاء کف کاذب
کف های کاذب عموماً از اجزاء کلی تایل یا کفه، پایه، رابط تشکیل می شوند که بسته به نوع کف کاذب از مواد مختلفی جهت ساخت آنها استفاده می شوند .

انواع کف کاذب
کف کاذب از نظر کاربرد به چهار دسته تقسیم می شوند :
کف کاذب مخصوص پوشاندن تأسیسات
کف کاذب مخصوص انتقال آبهای سطحی، خاک و ماسه
کف کاذب مخصوص گرمایش از کف و کاهش رطوبت
کف کاذب مخصوص سبک سازی ساختمان

کف کاذب مخصوص پوشاندن تأسیسات
این نوع کف ها عموماً در سالن های صنعتی و مراکز کامپیوتری و مخابراتی بکار می روند و هدف از  بکارگیری آنها ایجاد یک پوشش مناسب جهت کابل های برق و شبکه کامپیوتر می باشد و بعنوان کف های کاذبی که دائماً از محل خود جابجایی می شوند بکار می روند. این نوع از کف های کاذب ضد الکتریسیته ساکن هستند و قابلیت تحمل بالایی در برابر آتش سوزی دارند. این کف ها در واقع همان کف کاذب آلمینیومی هستند که به علت مسائل اقتصادی از انواع  فولادی و چوبی نیز در بعضی اماکن به جای آن ها استفاده می گردد. نوع دیگری کف های کاذب، کف کاذب فولادی می باشد که  از مزایای آن مقرون به صرفه بودن نسبت به انواع کف های کاذب آلومینیومی و غیره می باشد.

ویژگی های کف کاذب (فولادی و آلومینیومی)
ایجاد فضای مناسب جهت اجرای سیستم های تأسیساتی و برق و …
دسترسی آسان و سریع به تأسیسات
سبکی و کاهش بار مرده ساختمان
عایق بودن (دما و دارای خصوصیت اکوستیک)
قابلیت تعویض و نگهداری آسان
پیوستگی الکتریکی و قابلیت اتصال الکتریکی به زمین
مقاومت در برابر بارهای استاتیک
مقاومت در برابر الکتریسیته ساکن تولید شده ( آنتی استاتیک  و کانداکتیو)
نصب سریع و دقیق به صورت تراز
قابلیت انتخاب انواع کفپوش رویه (موکت، سنگ، HPL، کفپوش های وینلی و…)

کف کاذب مخصوص انتقال آب های سطحی، خاک و ماسه
این نوع از کف کاذب ها غالباً مشبک و یا درزدار می باشند و در سالن های مواد شیمیائی، آزمایشگاه ها ، آبکاری ها وکارخانه های دارویی و غذایی و حتی دور استخرهای ورزشی و اماکن عمومی ورزشی و کشورهای شن خیز و باران خیز نصب می شوند. این نوع از کف های عموماً  دارای تایل های پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ و پایه های فولاد و آلومینیومی یا پلاستیکی می باشند و بعنوان کف کاذب ثابت غالباً در کارخانه ها و یا فضای آزاد بکار می روند .

کف کاذب مخصوص گرمایش از کف و کاهش رطوبت
این نوع از کف ها های کاذب عموماً دارای پایه های بسیار کوتاه و تایل های نازک هستند که برای بارهای سنگین مناسب نمی باشند ولی برای انتقال حرارت بسیار مناسبند. سطح آنها عموماً از جنس هایی مانند پارکت ،HPL ، سرامیک و کفپوش های چوب پنبه ای می باشد .این نوع کف کاذب معمولاً بصورت ثابت می باشند و پس از نصب قابلیت جابه جایی تایل ها به سادگی میسر نمی شود، این نو ع از کف های کاذب ویژگی های منحصر به فردی از جمله موارد زیر را دارا هستند:

گزینه مناسب برای خانه های چوبی و پیش ساخته
عایق صوتی مناسب
مقاوم در برابر رطوبت و مواد شوینده
مقاوم در برابر حشرات موذی

کف کاذب مخصوص سبک سازی ساختمان
این نوع از کف کاذب در غرفه های نمایشگاهی بیشتر قابل نصب است و به علت  طراحی خاص آن مقاومت بسیار خوبی در مقابل بارهای جانبی دارد و بدون نیاز به شاسی سازی  و یا محل اتکا بطور کامل مستقل از اطراف قابل نصب است . از دیگر مزایای این کف کاذب قابلیت نصب آن در سطوح ناصاف و ناهموار است . این نوع کف های کاذب غالباً با استفاده از چسب بتن مستقیماً روی سقف های بتنی نصب می شوند و نیاز به هیچگونه زیر سازی ندارند . در این نوع کف ها عموماً از تایل های به جنس گرانیت مصنوعی، مرمر مصنوعی و چوب فشرده استفاده می شود و مناسب فضاهای اداری می باشند این کف ها معمولاً قابلیت جابه جایی خوبی دارند و در فضاهای بسته بکار می روند، این نوع از کف کاذب ویژگی های کف های دیگر را نیز دارا هستند.

م: چیدانه

این نوشته در دیگر ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

1 دیدگاه برای “کف کاذب و کاربرد های آن در ساختمان

  1. اشتراک‌ها: روش های کف سازی محوطه -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *