۱۰ توصیه کاربردی در دکوراسیون آشپزخانه

بیشتر زندگی در آشپزخانه جریان دارد. صرفنظر از اینکه سبک زندگی ما چقدر می تواند متفاوت باشد، بیشتر فعالیت های ما حول محور آشپزخانه است: آشپزی، آماده کردن یک اسنک، خوردن صبحانه یا سه وعده غذایی با دوستان یا خانواده. ما در آشپزخانه تعامل با دیگران را می آموزیم و با خانواده و دوستان برای نوشیدن قهوه یا آبمیوه جمع می شویم، در کنار طراحی دکوراسیون آشپزخانه قابل ذکر است ، آشپزخانه مکانیست که نیاز به  طرحی هم زیبا و هم کاربردی باشد. این مسئله دو چالش از باید ها و نباید ها در طراحی آشپزخانه ایجاد می کند. مهم نیست که سبک طراحی آشپزخانه چه باشد، سازماندهی و چیدمان برای طراحی آشپزخانه کاری ضروری است. به همین دلیل متخصصان ما را از ۱۰ اشتباهی که باید از آنها اجتناب کنیم آگاه می کنند تا به یک طراحی زیبا و منحصر به فرد و کاربردی دست پیدا کنیم.

آشپزخانه

۱٫ مانع دسترسی به مثلث آشپزخانه نشوید.
متخصصان از سینک ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال به عنوان مثلث آشپزخانه یاد می کنند، در این سه ناحیه بیشترین فعالیت صورت می گیرد و نیازمند طراحی دقیق و دسترسی بدون مانع است. از بین این سه ناحیه، در سینک ظرفشویی بیشترین فعالیت صورت می گیرد و باید راه دسترسی آسان به یخچال و اجاق گاز را داشته باشد، پیشخوان های آشپزخانه نیز همین طور هستند.سینک ظرفشویی باید نزدیک به لوله کشی باشد، اما اغلب آشپزخانه ها طوری طراحی می شوند که سینک ها درست در بالای لوله کشی یا در نقطه نامناسبی قرار گرفته اند. به جای اینکه در طراحی آشپزخانه مرتکب اشتباه شوید، از یک لوله کش بخواهید محل تخلیه فاضلاب و لوله ها را جا به جا کند تا سینک ظرفشویی در بهترین محل قرار بگیرد.میزان شیک و لوکس بودن آشپزخانه در تایین میزان کیفیت دکوراسیون داخلی منزل ما بسیار تاثیر گذار است.

صرفنظر از اندازه یا نقشه­ آشپزخانه (آشپزخانه L مانند، آشپزخانه تنگ و کوچک، آشپزخانه U شکل یا آشپزخانه به سبک جزیره)، مجموع کل تمام گامها در مثلث کاری نباید از ۱۰ فوت کمتر و از ۲۵ فوت بیشتر شود. اگر مجموع گامها در مثلث کاری خیلی کم باشد، افراد به همدیگر برخورد خواهند کرد و اگر خیلی زیاد باشد، آماده کردن غذا کار خسته کننده ای خواهد شد.

۲٫ فضاهای ذخیره سازی را هدر ندهید.
آشپزخانه ها معمولا پر از وسیله هستند. نه تنها این وسایل، بلکه وسایلی که اغلب پشت کابینت های مدرن آشپزخانه پنهان می شوند، می توانند شکل ناموزونی داشته باشند و نیاز به جای زیاد داشته باشند، مانند غذا ساز ها یا میکسرها. پیدا کردن محلی برای وسایل آشپزخانه و در عین حال در دسترس قرار دادن آنها یک کار ماهرانه محسوب می شود. به دلیل اینکه ساخت فضاهای داخلی هزینه بر است و ممکن است ناحیه ای که در آن کار می کنید محدود باشد، یک اشتباه بزرگ در طراحی لحاظ نکردن فضای ذخیره سازی کافی است.همیشه در طراحی دکوراسیون خانه یکی از مهم ترین قسمت ها طراحی آشپزخانه ها بوده است.

تقریبا تمام طراحی های آشپزخانه ها دارای فضای تلف شده است، اما با طرح ریزی کافی و تدبیر می توان این مقدار را به کمترین حد ممکن رساند. اگر آشپزخانه کوچک باشد، برای داشتن فضای بیشتر، کابینت های بزرگ فوقانی که دارای حاشیه های تزئینی هستند نصب کنید. در سرتاسر این حاشیه ها، روشنایی یا گیاهان سبز قرار دهید تا کانون دید به سمت بالا جلب شود. همچنین به خاطر داشته باشید که همواره بالای یخچال نیز کابینت نصب کنید، استفاده نکردن کامل از فضای بالای یخچال، باعث می شود یک فضای ذخیره سازی برای وسایل بزرگ آشپزخانه یا فصلی از دست برود.در میان کابینت های پایینی قفسه هایی نصب کنید به این صورت یک فضای تقریبا ۲ فوت در ۲ فوت یا ۴ فوت مربع برای شما ذخیره می شود. در غیر این صورت، آشپزخانه از چیزی که هست کوچکتر به نظر خواهد رسید، زیرا شما دائما به دنبال جایی برای قرار دادن وسایل خواهید گشت.

۳٫ فضای کار روی پیشخوان را نادیده نگیرید.
یکی از بزرگترین شکایت ها درباره طراحی آشپزخانه نداشتن پیشخوان است. تمام فعالیت های آشپزخانه که نیاز به پیشخوان دارند را در نظر بگیرید، و همین طور وسایل برقی که دائما روی آن قرار می گیرند، احتمالا می خواهید در آشپزخانه خود تا حد ممکن سطوح افقی و باز برای کار کردن داشته باشید. با اضافه کردن جزیره آشپزخانه یا میز صبحانه به یک آشپزخانه L شکل، این هدف حاصل می شود و دکوراسیون داخلی منزل شما را نیز بسیار شیک تر از قبل خواهد کرد.

۴٫ توصیه مهم طراحی- نورپردازی ضعیف
آشپزخانه جایی است که در آن نور ضعیف قابل تحمل نیست. این نه تنها یک نکته طراحی و محیطی است، بلکه در زمان کار با اجسام تیز در آشپزخانه، یک مسئله¬ی ایمنی نیز هست. اتاق ها معمولا سه نوع نورپردازی نیاز دارند: نورپردازی کلی برای روشنایی کلی، نورپردازی کاربردی و نورپردازی تاکیدی. در آشپزخانه شما باید نواحی کاری را ارزیابی کنید و روی نحوه فراهم کردن نور مورد نیاز هر نقطه تمرکز کنید. نورپردازی مستقیم در بالای تمام نواحی کاری را لحاظ کنید، از چراغ¬های آویز یا سری آویزهای کوچک در جاهایی که می تواند روشنایی و زیبایی آشپزخانه را افزایش دهد استفاده کنید. قرار دادن آویزها در بالای سینک ظرفشویی ظاهر خوبی ایجاد می کنند، در حالیکه سری آویزهای کوچک، ظاهر و روشنایی میز صبحانه و جزیره¬ی آشپزخانه را بهبود می بخشند. همچنین نصب چراغ ها زیر کابینت راه دیگری است که تضمین می کند میزها نورکافی برای انجام وظایف روزمره خواهند داشت. مهم تر از همه، هرچه نور بیشتری در اتاق داشته باشید، بهتر می توانید عناصر طراحی جذابی را که به فضای آشپزخانه خود افزوده اید، در معرض نمایش بگذارید و شاهد یک دکوراسیون لوکس از این محیط باشید./ دکوراسیون

۵٫ از نصب دیواره های پشت اجاق گاز و ظرفشویی چشم پوشی نکنید.
وقتی روی طراحی یک آشپزخانه جدید یا تغییر دکور آشپزخانه ۱۰ mistakes in kitchen design (4)سرمایه گذاری می کنید، بعضی اوقات لحاظ کردن دیواره پشت اجاق گاز یا ظرفشویی به آخر لیست می رود. برخی اوقات ناحیه پشت اجاق گاز و ظرفشویی کاملا بدون طرح باقی می ماند. این اشتباهی است که برای مدت کوتاهی باعث صرفه جویی در هزینه ی شما می شود، اما بعد از مدت زیادی شما را متحمل صرف زمان و تلاش زیاد می کند. بخار، رطوبت بالا و چربی ها را در آشپزخانه تصور کنید، آنگاه متوجه خواهید شد که چرا نصب دیواره پشت اجاق گاز و ظرفشویی و گسترش آن به بالای میزها در سرتاسر آشپزخانه یک مسئله هوشمندانه است. تمیز کردن چربی ها از دیواره هایی که از کاشی، فلز یا پلاستیک ساخته شده اند از دیوارهای دارای رنگ روغن یا کاغذ دیواری راحت تر است.

 ۶٫تهویه را فراموش نکنید.
حتی بهترین طراحی های آشپزخانه در حضور هوا و بوی نامناسب کم رنگ می شوند. اگر تا به حال ب۱۰ mistakes in kitchen design (5)ه خانه کسی رفته باشید و بوی چیپس ماهی شب قبل که در هوای تهویه نشده باقی مانده را استشمام کرده باشید، به اهمیت تهویه خوب پی خواهید برد. هودهای با قیمت مناسب به راحتی هوای کثیف و کهنه را به جریان می اندازند و در عین حال یک سیستم تهویه خوب به بهبود کیفیت هوای داخلی شما کمک می کند و آشپزخانه شما را تمیز نگه می دارد.
سیستم های تهویه مناسب به افزایش طول عمر وسایل برقی کمک می کنند و می توانند نوعی سرمایه گذاری باشند، اگر آشپزخانه ای رو به اتاق نشیمن یا اتاق پذیرایی دارید، این سیستم ها زندگی را برای همه افراد راحت تر، تمیزتر و خوشایند تر می کنند./ دکوراسیون

۷٫ یک جزیره ی آشپزخانه اشتباه را انتخاب نکنید.
وقتی موضوع جزیره های آشپزخانه مطرح می شود ما معمولا به ذخیره ۱۰ mistakes in kitchen design (6)سازی بیشتر، فضای تدارکات و سرویس دهی بهتر در آشپزخانه فکر می کنیم، اما واقعیت این است که جزیره های آشپزخانه می توانند فضای زیادی را اشغال کنند. انتخاب جزیره نامناسب یا قرار دادن آن در نقطه ای اشتباه می تواند ناگوار باشد، مخصوصا در فضای کاری می تواند باعث به هم ریختگی شود. جزیره هایی که مانع رفت و آمد به سینک، یخچال، اجاق گاز و سایر نواحی کاری اصلی می شوند، باعث ایجاد تنگنا و مزاحمت می شوند. ابعاد مینیمم یک جزیره باید ۴ فوت طول و کمی بیشتر از ۲ فوت عرض داشته باشد، اما باید فضایی برای افراد جهت حرکت کردن و کار کردن در اطرافش وجود داشته باشد. متخصصان توصیه می کنند که اگر آشپزخانه ای حداقل ۸ فوت عرض و ۱۲ فوت طول نداشته باشد، باید از قرار دادن جزیره آشپزخانه اجتناب کرد.

۸٫از بازیافت چشم پوشی نکنید.
این روزها، با ظهور عمل بازیافت، رسیدگی به زباله ها در دکوراسیون داخلی و طراحی آشپزخانه فراتر از قرار دادن یک سطل زباله در زیر سینک شده است. از آنجایی که بازیافت تبدیل یک عمل متداول شده است، برای مدیریت زباله های خود آماده باشید و از سطل زباله های تفکیک شده در طراحی آشپزخانه خود بهره ببرید.

۹٫ توصیه مهم طراحی- مد روز بودن بیش از اندازه
با اینکه این مسئله لزوما یک اشتباه نیست، انتخاب آخرین طرح های آشپزخانه و وسایل مطابق مد روز ممکن است بهترین انتخاب نباشد. مدرن ترین رنگ فصل و طراحی های شیک و به روز عمر کوتاهی دارند، و ممکن است در سرمایه گذاری های بزرگ برای آخرین مد وسایل آشپزخانه هرگز نتیجه خود را به دست نیاورید.

۱۰٫ استفاده کردن از متخصصان طراحی دکوراسیون
به عهده گرفتن یک پروژه  طراحی آشپزخانه برای شرکت دکوراسیون داخلی به تنهایی برای صرفه جویی در هزینه، یک اشتباه معمول است که پول، زمان و انرژی شما را تلف خواهد کرد. شغل هایی وجود دارد که در آنها برای ایمنی و کیفیت بیشتر، یک متخصص به معنی وسواس داشتن نیست. طراحان آشپزخانه آخرین مدها، ایده ها، و جزئیات سازنده ها را در اختیار دارند و می توانند به شما کمک کنند نیازهای اساسی خود را شناسایی کنید و آن جزئیات را بر اساس سلیقه تان به یک طرح مقرون به صرفه تبدیل می کنند.

م: دکور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *