نکات اجرایی در گچ کاری ساختمان

اگر بخواهیم به صورت گام به گام و مرحله ای بیان کنیم ، عملیات گچکاری ساختمان به شکل زیر انجام می گردد :

گام اول : ابتدا گچ را با آب مخلوط می کنیم ، در این مرحله بهتر است که ابتدا گچ را ریخته و آب را به صورت کم کم به آن اضافه نماییم . در این مرحله دقت شود که نسبت های گچ و خاک ( در صورت استفاده از گچ و خاک ) حتما متناسب باشد . در گچ و خاک نسبت خاک به گچ بسته به این است که چه خاصیتی از آن می خواهیم ، می توانیم خاک را از نصف تا دو برابر گچ اضافه نماییم. دقت کنید که مخلوط گچ و آب اول حالت روان دارد ولی پس از صرف مدتی ، گچ می گیرد و می توان با مشت آن را از استانبولی برداشت.

گام دوم : پس از این که گچ گیرش اولیه را پیدا کرد ، به کمک ماله به اندازه یک مشت گچ را از استانبولی برداشته و روی دست دیگرمان می گذاریم.

گام سوم : گچ را روی دیوار قرار دارده و ماله را از پایین به بالا می کشیم ، دقت کنید که حتما و حتما باید ماله به صورت مورب نسبت به دیوار قرار گیرد ، چرا که سطح صاف تنها و تنها از خط کناری ماله حاصل می شود . لذا اصلا ماله را در حالتی که موازی با سطح دیوار است ، در دست نگیرید.

گام چهارم : با تکرار گام های بالا می توان ضخامت دلخواه گچ را روی دیوار به دست آورد.

گچکاری

برای سفیدکاری چقدر گچ لازم است ؟
از آن جا که گچ بر اساس متر مربع محاسبه می گردد ، یک مهندس یا شخص فعال در زمینه اجرا باید بداند که برای انجام عملیات گچ کاری چقدر گچ لازم است ، در همین راستا استفاده از نکات زیر می تواند بسیار مفید واقع گردد :

نکته اول : با فرض این که هر کیسه گچ را برابر ۴۰ کیلوگرم در نظر بگیریم ، باید در نظر داشت که با استفاده از این مقدار گچ ، می توان مساحت تقریبی ۲٫۸ متر مربع را گچ و خاک کرد.

نکته دوم : در ادامه نکته ی بالا برای سفیدکاری و گچ سفید ، چون لایه گچ رویی که روی گچ و خاک قرار می گیرد ، بسیار نازک تر است ، با هر کیسه گچ ۴۰ کیلوگرمی می توان سفیدکاری حدود ۱۲ متر مربع را انجام داد./ لوله بازکنی

انواع ملات های گچی در ساختمان سازی
گچ در واقع در شکل های مختلف و به حالات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد ، این انواع عبارتند از :

دوغاب گچی : دوغاب گچ از جمله مواردی است که کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد ، مثلا در سقف های طاق ضربی ، با ریختن دوغاب گچ روی آجرها ، سعی می شود که آجرها درجای خود تثبیت گردند. ساخت دوغاب گچی نکته ی خاصی ندارد ، تنها نکته ی آن این است که در تهیه دوغاب می بایست از میزان آب بیش تری استفاده گردد.

ملات گچ : ملات گچ در واقع متداول ترین استفاده گچ می باشد ، برای ساخت ملات گچ کافی است که گچ و آب را به میزان لازم مخلوط و اجازه گیرش اولیه به آن بدهید . پس از آن می توانید در بخش های اجرایی مختلف ساختمان از آن بهره جویید.

ملات گچ و خاک : ملات گچ و خاک ، در زیر سفیدکاری فضاهای داخلی ساختمان نقش کلیدی دارد ، افزودن خاک به گچ سه فایده دارد :

کندگیر تر شدن
صرفه اقتصادی
چسبندگی بهتر به آجر

با این حال همان طور که گفتیم ، مقاومت گچ در این حالت بسیار کاهش می یابد.

ملات ماسه و گچ : مانند همان ملات خاک و گچ ، هنگامی که خاک رس مرغوب در دسترس نیست ، از ماسه ریز به عنوان فیلر یا پرکننده استفاده می شود ، با این حال استفاده از همان خاک رس در ساخت گچ و خاک به مراتب توصیه می گردد.

ملات گچ کشته : این ملات نیز در سفیدکاری نهایی فضاهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت این ملات ، باید توجه شود که حتما از گچ نرم یا بسیار ریز استفاده شود و در مرحله دوم نیز باید توجه داشت که گچ کشته پس از خشک شدن هم بسیار نرم است . لذا نباید یک لایه ضخیم از آن به کار برده شود . در برخی از کارها این نرمی گچ به حدی زیاد است که حتی با کشیدن دست روی آن ، دست سفید می شود.

گچ بری ساختمان
اگرچه گچ کاری داخل ساختمان یا به اصطلاح سفیدکاری ، اهمیت فوق العاده ای دارد با این حال تا یک گچ بری مناسب در فضای داخلی ساختمان پیاده نشود ، هنر گچ کاری به چشم نمی آید . در گچ بری نیز باید دقت داشت که از بهترین و استاندارد ترین وسایل و ابزارهای لازم استفاده شود ، چرا که کل زیبایی کار گچ کاری ، در همین مورد تجلی می یابد . این وسایل عبارتند از :

دم بر
نقاله
بومخوار
کاردک

برای انجام گچ بری راه های مختفی وجود دارد ، آسان ترین و ساده ترین راه این است که نقش های حرفه ای گچ بری از قبل با قالب زده شود و در محل با خمیر گچ چسبانده شود . این روش کیفیت نسبتا خوبی نیز دارد .

راه دیگر نیز این است که ابتدا خمیر گچ به صورت کلی پیاده شود و سپس به کمک ابزارهای بالا ، نقش روی گچ بری پیاده شود . این راه به مراتب سخت تر از راه دیگر است چرا که گچ بر باید در محل کار را انجام دهد .

با این حال دقت کنید که این عمل بسیار حساس بوده و حتما می بایست توسط گچ بران حرفه ای صورت گیرد ، ما در ساختمان ۱۱۵ ، به کمک حرفه ای ترین گچ کاران و گچ برهای مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.

درآمد گچ کاری
درآمد گچ کارها از جمله مواردی است که بسیار مورد بحث بوده است . بسیاری بر این باورند که درآمد یک گچ کار حداقل دو برابر یک مهندس است . اما ما با سابقه کاری خود بر این باوریم که این گونه هم نیست ! بعضی گچ کارها در هنگامی که ساخت و ساز رونق می یابد ، به سادگی بیش از ۶ یا ۷ میلیون تومان در ماه درآمد دارند ، اما به دو نکته زیر حتما باید توجه شود :

کار گچ کاری کاملا وقت گیر و زمان بر است و معمولا مشتری ایرادهای زیادی می گیرد که باید رفع شود ، چرا که گچ کاری کاری است که همواره در چشم همگان قرار دارد و بر خلاف کارهای تاسیساتی مانند لوله کشی ساختمان ، اگر اشتباهی در آن رخ دهد ، حتما باید رفع شود.

همه ی گچ کارها بر این باورند که همیشه کار نیست . درآمدهای بالا اگرچه واقعی است ، اما تنها برای افرادی است که شناخته شده هستند و مورد توجه کارفرما قرار دارند ، بسیاری از جوانان هستند که در کار گچ کاری وارد شده اند، اما لینک و ارتباط محکمی برای انجام این خدمات ندارند! نکته جالب هم این جاست که گچ کاری یک نوع خدمات است ، یعنی سرمایه نمی خواهد و هزینه گچ هم بر عهده سازنده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *