آشنایی با انواع لوله کشی آب

طرز انجام لوله کشی فاضلاب
طرز انجام خدمات لوله کشی فاضلاب بسته به نوع لوله آن کاملا متفاوت است . در این جا ما سه نوع لوله کشی مختص لوله های چدنی ، لوله های پی وی سی و لوله های سیمانی شرح می دهیم.

لوله های چدنی : در لوله های چدنی قبل از انجام لوله کشی فاضلاب باید حتما کنترل کنیم که لوله شکسته نباشد. آزمایش شکستگی لوله های چدنی با اعمال ضربه امکان پذیر است. با چند ضربه و بررسی صدای حاصل از ضربه می توان به این موضوع دست یافت که لوله تا چه حد سالم می باشد.

لازم به ذکر است که اتصالات برای لوله های چدنی می بایست به کمک سرب مذاب ریخته شده روی آن محکم گردند. لذا عملیات لوله کشی چدنی به نسبت سایر لوله کشی ها مشکل تر است. لوله های چدنی نری و مادگی خاصی دارند که قطعات لوله به سادگی در هم می روند . در عملیات لوله کشی می بایست توجه داشت که مادگی آن در جهت جریان قرار گیرد.

plumbing-pipes-1357756

لوله کشی فاضلاب – لوله های چدنی
لوله های پی وی سی : لوله های پی وی سی امروزه بسیار متداول است. چرا که اتصالات آن ها با چسب به سادگی ممکن است . اما نکته ای که سبب جالبی کاربرد این لوله ها می شود ، این است که این لوله ها با گرما قابلیت انعطاف پذیری پیدا می کنند و در صورتی که مانع کوچکی در راه باشد ، می توان کمی به لوله گرما داد و آن را به کمک اندکی فشار دادن و تغییر حالت با مسیر منطبق کرد. توجه کنید که به علت ترد شدن لوله در اثر گرما ، این عمل زیاد توصیه نمی گردد.
لوله کشی فاضلاب – لوله های پی وی سی

لوله کشی فاضلاب – لوله های پی وی سی
لوله های سیمانی : لوله های سیمانی ، شبیه لوله های چدنی هستند اما به آن صورت روی عایق بندی آن تاکید نمی شود و از ملات ماسه سیمان برای میان لوله ها و اتصال لوله ها به هم استفاده می گردد.

طرز انجام لوله کشی آب
همانند لوله کشی فاضلاب ، لوله کشی آب نیز به این عامل بستگی دارد که قرار است از کدام نوع لوله استفاده شود. هر نوع لوله_کشی ، نکاتی کاملا مختص به خود را داراست که می بایست از منظر خود مورد بررسی قرار گیرد./ اتصالات هیدرولیک

لوله های گالوانیزه : چیزی که بیش تر از همه در لوله کشی گالوانیزه اهمیت دارد ، اندازه گذاری دقیق است . چرا که لوله های گالوانیزه بر خلاف لوله های پلاستیکی یا پلیمری انعطاف نداشته و لذا اگر اشتباهی در اندازه گذاری ها رخ دهد ، ممکن است که اصلا قابل جبران نباشد و باعث پرتی و دور افتادن قطعات لوله بشود. پس از اندازه گذاری ها ، می توان به کمک لوله بر قطعات را برش داده و به کمک اتصالات زانویی ، سه راهی و … کار را انجام داد.

انواع لوله کشی آب
لوله های پلاستیکی یا پلیمری : لوله های پلاستیکی یا پلیمری ، در لوله کشی قدری بیش تر انعطاف دارند و از این رو کار با آن برای لوله کش راحت تر است. در لوله های پلاستیکی ، باید به این نکته توجه داشت که این لوله ها ، در هنگام لوله کشی باید بدون آب باشند و از این رو باید جریان آب کامل قطع شود. چرا که وجود جریان آب در این لوله ها ، باعث می شود که دستگاه های اتو ( که به صورت حرارتی کار می کنند ) آسیب دیده و عملکرد لازم را نداشته باشند.

سیفون ها
سیفون ها از جمله اعضای در لوله کشی ساختمان هستند که عملکرد آن ها در فیزیک قابل بررسی بوده و بسیار جالب توجه است . سیفون یا شترگلو در ساختمان ، به گونه ای عمل می کند که گازهای بدبو و حشرات موذی در گلوی آن به دام می افتند . با این حال برای این که سیفون کارایی داشته باشد ، باید سیفون ها به خوبی نصب شوند . از این رو اجرای درست سیفون در لوله کشی بسیار اهمیت دارد./ لوله بازکنی

در کنار سیفون ، تاسیسات دیگری همچون ونت و یا پر کن سیفون وجود دارند. ونت هوای سیفون را به بیرون رسانده و از این رو سبب تعادل فشار در سیفون می شود .

پر کن سیفون نیز در محل هایی کاربرد دارد که ممکن است آب موجود در سیفون خشک شود ، پس از خشک شدن آب سیفون راه برای حشرات موذی و گازهای فاضلاب باز خواهد شد ، کار پرکن در واقع همین است که در اتصال به لوله ی آب سرد ، به صورت خودکار آب سرد را به داخل سیفون هدایت کند تا دائم مقداری آب در سیفون موجود باشد./ بازسازی ساختمان

1 دیدگاه برای “آشنایی با انواع لوله کشی آب

  1. خراطین گفته:

    واقعا خوب بود ،، من برم بقیه ببینم

    سایت جالبی دارید واقعا لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ،، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *