اجزا و عناصر در دکوراسیون منزل

تعریف نشیمن و عملکردهای آن در طراحی دکوراسیون منزل : فضای نشیمن از جمله فضاهایی ست که در آن طیف وسیعی از عملکردهای متعدد صورت می پذیرد، بنابراین می توان برای فضای نشیمن سه طبقه بندی عملکردی را قائل شد:

الف) فعالیت اصلی در فضای نشیمن: فضای نشیمن در اصل محل جمع شدن افراد خانواده و گفتگو است. بنابراین یک فضای نشیمن حداقل باید جایگاهی برای نشیمن و گردهمایی افراد خانواده را فراهم کند.

ب) فعالیت فرعی فضای نشیمن: در مرحله ی بعدی، فضای نشیمن می تواند امکان گوش دادن به موسیقی، دیدن تلویزیون و امکان مطالعه را فراهم کند.

پ) فعالیت تفریحی فضای نشیمن: این فضا می تواند محدوده های سرگرمی و یا حتا بازی را نیز در بر داشته باشد. به عنوان مثال فعالیت هایی چون استفاده از وسایل موسیقی، تجهیزات رایانه ای و یا بازی های بدون تحرک در فضای نشیمن می تواند اتفاق بیفتد.

ملاحظات طراحی دکوراسیون منزل در فضای نشیمن: در یک فضای نشیمن با طرح مناسب، مسیرهای رفت و آمد بهتر است با مراکز فعالیت تداخل نداشته باشند؛ علاوه بر این باید از ایجاد حرکت هایی که مسیر یکدیگر را قطع می کنند پرهیز شود.

الف) همواره باید به منظور سهولت دسترسی به تجهیزات چیده شده، امکان رفت و آمد مناسب و آسان بین آنها و امکان برقراری ارتباط مناسب بصری و شنوایی بین افراد، این تجهیزات در فاصله ی مناسبی از یکدیگر قرار بگیرند. برای ایجاد ارتباط مناسب بین افرادی که گرد هم می آیند، تجهیزات باید در فاصله ای بین ۳۵۰ – ۲۴۰ سانتیمتر از یکدیگر قرار بگیرند. اگر این فاصله زیاد شود، فضای فرعی بین آنها پیش می آید که در آن، امکان فعالیت های ناخواسته ی دیگر ( چون عبور و بازی کودکان ) میسر خواهد شد.

ب) چیدمان و دکوراسیون داخلی فضا باید به نحوی باشد که امکان دسترسی مناسب به تجهیزات ثابت اتاق مانند درها، پنجره ها، پریزهای برق، سیستم های تهویه و … فراهم باشد.

پ) ورودی ها و بازشوها در فضای نشیمن باید به صورتی تعبیه شوند که اندازه ی طول دیوار برای ایجاد مبلمان های متفاوت کافی باشد./ نقاشی ساختمان

چیدمان دکوراسیون داخلی در فضای نشیمن: مسیرهای رفت و آمد چیدمان های مختلف را به وجود می آورند. در یک آرایش مناسب، حداقل اندازه ی بین وسایل و تجهیزات برای دسترسی و استفاده ی مناسب از آنها به شرح زیر است:

۱۵۰ سانتیمتر برای صندلی هایی که روبروی هم قرار می گیرند.

۶۰ سانتیمتر برای عبور یک فرد از بین وسایل.

۷۵ سانتیمتر برای استفاده از صندلی پشت یک میز.

۹۰ سانتیمتر برای جریان اصلی رفت و آمد و ۶۰ سانتیمتر برای جریان محدود.

۱۵۰ سانتیمتر بین وسایل سرگرمی خانواده و محل نشیمن.

دکوراسیون منزل

دکوراسیون داخلی اتاق خواب و تاثیر آن در دکوراسیون منزل

تعریف اتاق خواب و عملکرد آن: فضای اتاق خواب در زمره ی فضاهای خصوصی یک خانه به شمارمی آید که فرد ساکن در آن به دلیل مالکیت بسیاری از عناصر موجود در این قلمرو، نسبت به آن احساس تعلق خاطر و تملک دارد. چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی این فضا باید برای یک فرد، محل مناسبی برای استراحت،فراغت از فشارهای ناشی از کار روزانه، تفکر، رسیدگی به کارهای شخصی و … را فراهم آورد. اما در کنار عملکردهای یاد شده و با توجه به ویژگیهای بهره برداری از آن (سن، شیوه ی معیشت و …) و امکانات فضا (مساحت، نور، تهویه و …) این محدوده کارکردهای جنبی دیگری را نیز در دکوراسیون منزل در بر می گیرد.

ملاحظات طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب: اتاق خواب باید در قسمتی از خانه طراحی شود که از محدوده های پر سروصدایی مثل آشپزخانه و نشیمن دور باشد تا خلوت صوتی مناسبی برای آن فراهم بیاید. از نظر مکان یابی در خانه و نحوه ی قرارگیری، این فضا باید به نحوی باشد که از خلوت بصری مناسبی برخوردار باشد.

الف) اتاق خواب باید به وسیله ی «در» از دیگر فضاهای خانه و دکوراسیون منزل جدا شود و بهتر آن است که در ورودی اتاق خواب رو به فضاهای ارتباطی مانند راهرو و یا هال ارتباطی گشوده شود.

ب) در طراحی خانه و دکوراسیون منزل ، برای خانواده هایی که ساختار آنها مشخص است، باید توجه داشت که اگر بچه ها در سنین خردسالی هستند بهتر آن است که اتاق والدین در مجاورت اتاق خواب بچه ها قرار بگیرد و اگر بچه ها در سنین نوجوانی هستند، حتاالامکان اتاق خواب والدین از دیگر اتاق خواب ها جدا و با فاصله ی معقول باشد تا ایجاد مزاحمت به کمترین میزان خود برسد.

پ) هر اتاق خواب باید گنجایش لازم برای قرار دادن و چیدمان مناسب دکوراسیون داخلی حداقل وسایل مورد نیاز را داشته باشد.

ضوابط اندازه گذاری اتاق خواب:
الف) اندازه های افقی (پهنا و عمق) اتاق خواب باید با احتساب اندازه ی وسایل و چیدمان مناسب دکوراسیون داخلی و فضای لازم جهت حرکت آزاد انسان و نظافت اتاق تعیین شوند. در هرصورت هیچ یک از اندازه های افقی اتاق خواب نباید از ۴/۲ متر برای اتاق یک نفره، ۷/۲ برای اتاق دو نفره و ۳ متر برای اتاق والدین و اتاق چند منظوره کمتر باشد.

ب) حداقل سطح مجاز اتاق چند منظوره در واحدهای مسکونی که بیش از دو اتاق دارند، در صورتی که کمد ثابت دیواری پیش بینی شده باشد، ۱۲ مترمربع است. این مقدار برای اتاق والدین ۶/۱۰ مترمربع، برای اتاق خواب دو نفره ۹ مترمربع و برای اتاق خواب یک نفره ۷ مترمربع می باشد و در صورتی که اتاق خواب فاقد فضای پیش بینی شده برای کمد ثابت دیواری باشد، لازم است به حداقل مساحت اتاق خواب های یک نفره مقدار ۶/۰ مترمربع و برای اتاق های خواب دو نفره ی والدین و اتاق چند منظوره مقدار ۲/۱ مترمربع افزوده شود.

پ) در هیچ شرایطی ارتفاع اتاق خواب در هر نقطه ای از سطح اتاق، نباید از ۱/۲ متر کمتر باشد.

ضوابط مربوط به نورگیری و نورپردازی دکوراسیون منزل و تهویه ی اتاق خواب:
نورگیری و تهویه ی هر اتاق خواب، باید به گونه ای مستقل از فضای باز، ایوان یا حیاط خلوتِ مرتبط با فضای باز صورت پذیرد. در صورتی که نورگیری و تهویه ی اتاق خواب از طریق حیاط خلوت محدود یا پاسیو انجام شود، رعایت شرایط زیر ضروری است:

نورگیری از حیاط خلوت کاملا محصور، حداکثر برای شش طبقه می تواند صورت گیرد. مساحت حیاط خلوت باید حداقل ۱۲ مترمربع باشد و عمق آن در مقابل پنجره ی اتاق خواب باید حداقل ۳ متر باشد. برای حیاط خلوت هایی که در شمال ساختمان قرار می گیرند، این عمق را می توان تا ۲ متر کاهش داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *