روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

از دیرباز تأثیر روانشناختی رنگ ها در اشخاص مختلف مورد توجه دانشمندان بوده است ؛ مثلا ثابت شده که اتاق هاى با دکوراسیون داخلی آبى در بیمارستان ها یا شیشه هاى آبى رنگ روى بیماران تأثیر مثبتى به جاى مى گذارد و یا رنگهاى سبز و آبى در دکوراسیون خستگى را کاهش مى دهند. رنگ هاى سبز و آبى از رنگ هاى سردند و آبى رنگ آرامش است.

رنگ هاى بنفش و ارغوانى از رنگ هاى مجلل و فاخرند و بنفش رنگ وقار و عفت نفس است .قرمز تیره و بنفش تیره و سیاه قابلیت دید کمترى دارند و فضای دکوراسیون منزل را محدودتر نشان مى دهند .

قرمز سمبل زندگی، قدرت و نشاط است اما براى اشخاص عصبى مناسب نیست. نارنجى سمبل انرژى است و لیموئى اشتها آور است و براى اشخاص عصبى مناسب مى باشد. رنگ سبز و آبى توأماً باعث شادى مى شوند، براى همین است که دریا و سبزه موجب تسکین اعصاب و رفع خستگى روان است. تلفیق رنگ سیاه، و زرد تأثیر بصرى زیادى دارد و براى مشخص کردن موانع و محدوده هاى خطر استفاده مى شود.

در روانشناسى نوین، رنگ ها یکى از معیارهاى سنجش شخصیت به شمار مى آیند؛ چر ا که هر یک تأثیر خاصى در روح و جسم هر فرد باقى مى گذارند و نشانگر وضعیت روانى و جسمى وى هستند انسان از روزگاران دور تحت نفوذ و تأثیر رنگ هاى پیرامون خویش بوده و در طى صد و چند سال گذشته که صنعت رنگ سازى به اوج تحول خود رسیده، این تأثیر دو چندان شده و در همه ارکان زندگى انسان ها رخنه کرده است. این استفاده روزافزون از رنگ ها در معماری و دکوراسیون داخلی و دکوراسیون منزل تحول زیادى در زمینه ی روانشناسى رنگ پدید آورده است.

دکوراسیون داخلی

رنگها سر شار از نیروهای بس خارق العاده هستند. نیروهایی که مانند هسته های انرژی زا و گرما بخش، تماشاچی خویش را متاثر می سازد . که صرف نظر از تاثیرات منفی یا مثبت که بر ضمیر نا خود آگاه باقی می گذارند.هنرمند خلاق نه تنها باید در دنیای بیکران رنگها به سیر و سیاحت بپردازد و توشه خویش را از تجربه های علمی آکنده سازد، بلکه همچنین لازم است تا مفاهیم رنگ را در کلیه ابعاد بشناسد . اما مهمترین این ابعاد که اعتبار مفاهیم زیبا شناسی رنگ متکی بدانهاست ابتدا شناخت رنگ به عنوان یکی از برجسته ترین عوامل ترکیب بندی در طراحی داخلی و دیگر قدرت رنگ در بر قراری ارتباط است که باید بدانیم.سه دسته در آثار هنرمندان نقاش که مفاهیم رنگ و ویژگیهای رنگ را به کار می برند اینها هستند:

رنگ از نظر عناصری تجسمی برای توصیف موضوع اثر و خصوصیات آن به کار می رود. به همین دلیل است که پاییزی و زمستانی بودن یک منظره راهمراه با ویژگیهایش می توان نشان داد. از این خصوصیت رنگی حتی می توان در مورد یک طبیعت بیجان و عناصر دیگر نیز استفاده کرد. مانند آثار نقاشان طبیعت گرا که توسط رنگ موضوع خود رابیان می کنند .

یوهانس ایتن بدون در نظر داشتن ارزشهای استعاری و توصیفی رنگ از رنگ برای به تصویر گذاشتن ارزشهای درونی و زیباییها و تاثیرات خود رنگ استفاده می کنند. از این خصوصیات رنگ در بسیاریی از محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز استفاده می شود./ بازسازی ساختمان

او نخستین فردی است که در زمینه شناخت مفاهیم رنگ ، اصول و قوانینی وضع کرد که تا به امروز به قوت و اعتبار خویش پابر جاست او در رابطه با اینکه آیا یک هنرمند برای درک مفاهیم زیبایی شناختی رنگ در یک اثر هنری باید به آشنایی با یک سلسله اصول و قواعد مشخص آشنا باشد میگوید:

” اگر شما بی آنکه در مورد تئوریهای رنگها و مفاهیم اساسی آن مطالعه عمیق داشته باشید و موفق شدید که با استفاده از عامل رنگ آثار هنری بیافرینید ، پس شیوه خویش را دنبال کنید ودر پی دست یافتن به تئوریهای جدید رنگ خود را سر در گم نکنید اما اگر شکست خود را در زمینه خلق آثار برجسته هنری آن را ناشی از بی تجربگی و عدم آشنایی با مفاهیم و تئوریهای رنگ میدانید پس لازم است که به مطالعه عمیق و گسترده در این راستا دست بزنید .”/ دکوراسیون داخلی

از نظر ایتن رنگ خود زندگی است و مفهوم آن به همان گستردگی مفهوم زندگی است.

م: کتاب رنگ – مصیب استوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *