معماری به سبک سبز و زندگی

معماری پایدار از دهه ۹۰ میلادی جزء موضوعات مهم و کلیدی در حوزه معماری بوده و مجموعا  معماری پایدار و معماری اقلیمی  معماری سبز نامیده می شود که هم در غرب و هم در ایران هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد.
کاهش وابستگی بنا به سوخت های فسیلی و اعتقاد به مخرب بودن تکنولوژی های امروزی  موضوع اقلیم و محیط زیست  را به حوزه های گوناگون از جمله معماری باز نمود و مورد توجه قرار گرفت .
وارد کردن کمترین تخریب به محیط زیست ، توجه به گوناگونی زیستی ، کاهش آلودگی و ضایعات در محیط ، کاهش گازهای گلخانه ای ، استفاده از انرزی های پاک و تجدید شونده ، استفاده از مصالح بومی و قابل بازیافت ، توجه به سلامت جسمی و ذهنی افراد جامعه از نظر اقتصادی ، اجتماعی ، و فرهنگی و حفظ   بافت های تاریخی از جمله مواردی است که مورد توجه معماری پایدار است .
در معماری سبز و پایدار سعی براین است  که در سه مرحله احداث ، سکونت و تخریب بنا و مسا ئل زیست محیطی رعایت شود .
سیزده ساختمان شاخص این سبک در این دوره طراحی و احداث شده که به عنوان نمونه می نوان  به ساختمان مرکزی  دیوان محاسبات کشور ، ساختمان  خورشیدی در دانشگاه  علم و صنعت  ، خانه لواسان ، ساختمان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بندر عباس و ساختمان اداری نیرو گاه حرارتی خورشیدی یزد اشاره نمود .

1698b847c2e4fe98c05adcdc9d420590_L

 

ویژه گی های سبک معماری پایدار و سبز

-استفاده از اقلیم جهت فراهم نمودن شرایط آسایش  انسان در داخل بنا
– کاهش مصرف انرژی ، خصوصا  انرژی فسیلی در ساختمان
-کاهش ایجاد آلودگی و ضایعات در محیط  زیست
-به روز نمودن آلمان ها و کارکرد های سنتی برای تامین آسایش انسان
-استفاده از مصالح ، فن آوری و تاسیسات سبز یا بهینه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *