نمای ساختمان و ویژگی های آن

نمای ساختمان باید مشخصه‌های فنی زیر را داشته باشد:

عایق حرارتی
عایق بودن نسبت به سرما، گرما یکی از ویژگیهای پوشش نمای ساختمان می باشد ،که مصالح مختلف ساختمانی ضریب انتقال حرارت و ظرفیت گرمایی ویژه مختلفی دارند بنابراین عملکرد حرارتی متفاوتی خواهند داشت. یک نمای خوب، نمایی است که زیبایی و بهره‌ وری انرژی را باهم داشته باشد. لذا در نمای خارجی ساختمان، استفاده از مصالحی که ضریب انتقال حرارتی کمتری دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.

 عایق بودن نسبت به صوت
باتوجه به نمای ساختمان می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی ایده‌ال و مناسب عمل کند. توجه به این ویژگی به خصوص برای ساختمان‌هایی که در شهرهای بزرگ صنعتی و تجاری و یا در کنار مسیر گذراصلی واقع شده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

نمای هر ساختمان ذره از دریایی بیکران از مجموعه نمای شهری
نمای ساختمان چیزی نیست که هر کس برای ساختمان خود انتخاب کند،ما در شهری با یک بنا روبه‌رو نیستیم، در واقع هر نمای ساختمان جزئی از هزاران نمای یک شهر محسوب می‌شود که زشتی وزیبایی آن بر فضاهای عمومی تأثیرگذار است ،اهمیت وزیبایی آن بستگی به هماهنگی با سایر عناصر آن مکان است.همان گونه انسانها اجتماعی هستند ، ساختمان نیز مانند یک انسان منفرید و منزوی نیست نمای ساختمان با ساختار شهر وتمام ساکنین اطراف درمرتبط است ، بلکه می‌بایست با حفظ شخصیت و اعتبار خود، واحدی از یک جامعه وحدت یافته باشد.

زیبایی نما
نمانه تنها شکل ظاهر و منظره خارجی هر ساختمان است و پوششی مخفی و درونی به دور از دیدعموم نیست. نما همواره مورد توجه عموم قرار می‌گیرد، لذاظاهروزیبایی نمای ساختمان جزء جدایی‌ناپذیر هر نما می‌باشد. درضمن زیبایی و شکل نما معرف هنر و کیفیت کارطراحان و مهندس معمار ساختمان نیز می‌باشد.

نمای ساختمان

نمای ساختمان و شرایط آب وهوایی
نمای هر واحد مسکونی بسته به شرایط محیطی از جمله آب و هوا، باد و طوفان، میزان آلاینده‌های هوا در مناطق صنعتی وغیر صنعتی، متفاوت می‌باشند. مصالحی که در نماهای شهرهای بزرگ و صنعتی که آلایندگی بالا دارند، به کار می‌رود بایستی آنتی استاتیک باشد ، و مصالحی که برای نمای شهرهای کوچک که هوای پاک دارند متفاوت است. همچنین نمای ساختمان در مناطق سردسیربا نمای ساختمان در مناطق گرمسیری به لحاظ میزان مقاومت در برابر یخ‌زدگی یا عایق بودن نسبت به سرما و گرما متفاوت می‌باشد.

قیمت نما
یکی از مهمترین آیتم های مهم در انتخاب نما، قیمت تمام شده آن است. هرچه هزینه  نما افزایش یابد، تقاضا کاهش یافته و محدوده استفاده ‌کنندگان آن نما محدودتر خواهد شد.

مدت زمان اجرای نما
با توجه به اینکه توجیه اقتصادی هر پروژه باسرعت اجرای آن ارتباط مستقیم دارد.بنابراین طولانی شدن زمان در بهره‌برداری از هر پروژه ساختمانی می‌تواند عامل افزایش هزینه‌ها و عدم برگشت به موقع سرمایه وکاهش ارزش پول خواهد شد، لذا سرعت در اجرای نما بسیار مهم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *