نمای سیمان شسته

مزایا ی نمای شسته  :
–    طول عمر بالا نسبت به بعضی ازمتریالها مورد استفاده در نمای ساختمان
–    خطرات کمتر نسبت به نمای سنگ
–    زیبای خاص و طبیعی نمای سیمان شسته با  رنگ های طبیعی
–    مقاوم در شرایط گرمائی و سرمائی

معایب نمای سیمان شسته :
–  عدم اجرای سریع ( اجرای پوشش نمای سیمان شسته کند و زمان بر است) حداکثر اجرا در یک روز کاری  ۱۰مترمربع می باشد
–  تنوع رنگ خیلی زیادی نداشته ( نمای سیمان شسته نسبت به بعضی از پوشش های نمای ساختمان از تنوع رنگی کمی برخوردار است)
–  عدم آنتی استاتیک بودن (  درمقایسه با نمای سنگ و  خیلی از پوشش های نوین نما که خواص عدم جذب گرد و غبار  بوده و بعضا خواص خود تمییز شونده دارند . نمای سیمان شسته ، به دلیل وجود سیمان سفید، جاذب گرد و خاک می باشد )
–  نداشتن خواص عایق حرارتی و رطوبتی ( نمای سیمان شسته  نسبت به پوشش نمای شستههای  نوین نمای خارجی ساختمان دارای خواص عایق گرمائی نبوده و ازطرفی چون نمای شسته بصورت اسفنج عمل کرده رطوبت را به داخل هدایت می کند)
–  هزینه تمام شده بالا ( در کل هزینه تمام شده  از ۵۰۰۰۰ تومان به بالا می باشد و لذا درمقایسه با بعضی از پوشش های جدید نما از نظر هزینه قابلیت رقابت ندارد )
–  وزن سنگین آن نسبت به پوشش های نوین نمای ساختمان و در نتیجه افزایش بار مرده ساختمان

طریقه اجرای نمای شسته ( طرزاجرای سیمان شسته) یا نحوه اجرای نمای شسته :
دراجرای سیمان شسته اول قالب بندی  را مشخص می کنند. اندازه قالب ها معمولا ا الی ۲ متر می تواند( بستگی به طرح نمای ساختمان )  و به شکل مربع یا مستطیل یا لوزی باشد . که طرح کلی به صورت شبکه ای درمی آید.

نوع قالب می تواند شیشه و یا آلومینوم انتخاب گردد. در حالت استفاده از شیشه دومدل وجود دارد :

تک شیشه و جفت شیشه و ضخامت قالب با توجه به ضخامت پوشش نمای سیمان شسته ، انتخاب شده  ( ۱-۲سانتی متر) انتخاب می گردد. با توجه به طرح نمای ساختمان و رنگ بندی انتخابی در نمای سیمان شسته ،   متریال مورد نیاز به محل پروژه آورده می شود .  مواد و مصالح مورد استفاده  در نمای سیمان شسته معمولا  عبارتند از : سنگ  – پودر سنگ  و سیمان سفید  . نسبت اختلاط سنگ  و  پودر جوشقان  تقرینمای شستهبا به یک اندازه است  ولی سیمان سفید تقریبا به اندازه ۱/۶ خاک سنگ اضافه می گردد.   با توجه به طرح انتخاب شده فوم گذاری انجام میگردد. و بعد از ترکیب مواد با آب ، کم کم از ملات حاصله برداشته و روی سطح می زنند به طوری که داخل قالب به اندازه مشخص شده از قبل ( ۱-۲سانتی متر) با ملات به یک اندازه هم سطح قاب ها شده باشد. حال به وسیله تخته ماله و شمشه سطح حاصله را صاف می کنند. بعد از حدود ۵ الی ۲۰ دقیقه ( بستگی به شرایط هوای)  روشوئی سطح انجام می گردد . دقت شود که روشوئی  ( ساب روئی) نباید زیادباشد به طوری که دانه های سنگ سست نگردد.

سیمان شسته

مصالح مورد نیاز برای یک متر مربع سیمان شسته:
–    سنگ تقریبا ۱٫۵ کیسه
–    پودر جوشقان تقریبا ۱٫۵ کیسه
–    سیمان سفید تقریبا ۱۰ کیلو

ضخامت سیمان شسته :
ضخامت  نمای سیمان شسته معمولا بین ۱الی ۲ سانتی متر می باشد. ویلاها اکثرا یک سانتی کار می کنند البته این مسئله به نظر و خواست  مشتری مربوط می شود و ممکنه که  مشتری بخواهد که دو سانتی کار شود. دربرج ها معمولا ۱٫۵  و ۲ سانت کار می شود.

هزینه سیمان شسته :
هزینه های مربوط شامل دوبخش می شود . الف – هزینه مصالح  ب – اجرت اجرانمای خارجی ساختمان
–    هزینه مصالح در نمای سیمان شسته : هزینه مصالح سیمان شسته شامل هزینه سنگ ، پودر جوشقان ، هزینه سیمان سفید  و هزینه حمل مصالح به پای کار و هزینه های جانبی دیگر می باشد. درمجموع با توجه به توضیحات در بخش مقدارمصرف مواد ومصالح ، با در نظر گرفتن پرتی مصالح با یک  برآورد تقریبی می توان گفت که هزینه مصالح مصرفی در هر مترمربع سیمان شسته بین ۱۰۰۰۰الی ۱۵۰۰۰ می تواند باشد.
–    اجرت اجراء سیمان شسته یا هزینه مربوط به اجرای نمای سیمان شسته با توجه به حجم و متراز کار ، ساده یا دستگیر بودن کار ، نوع قاب های مورد استفاده  و طرح و نقشه نمای ساختمان  می تواند متغیر باشد. درحالت کلی می توان گفت که در کارهای بزرگ ، سطوح صاف نما معمولا بازای هرمترمربع بین ۱۸۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ توان متغیر است. بندکشی ها ( قاب گذاری) به صورت متر طول محاسبه می گردد و باتوجه به نوع قالب متغیر می باشد. مثلا در کارهای با متراژ بالا قاب آلومینیوم بازای هرمترطول ۵۰۰۰ الی ۷۰۰۰ و تک شیشه ۴۰۰۰ الی ۷۰۰۰ و جفت شیشه ۹۰۰۰ الی ۱۳۰۰۰ می تواند باشد. همچنین آب ساب دور پنجره ها به ازای هرمتر طول حدود ۶۰۰۰الی ۹۰۰۰ می باشد.

طرح ها و رنگ بندی در نمای سیمان شسته :
رنگ بندی در سیمان شسته  با توجه به سنگ استفاده شده متفاوت می تواند باشد .

در ایران معمولا از۸ نوع سنگ به رنگ های  اصلی  : قرمز جگری  – قهوه ای – لیموئی – سفید – کرم – سیاه  – سبز – سفید استخوانی   مورد استفاده قرار می گیرد.
حال با توجه به طراحی نمای ساختمان می توان تک رنگ یا تلفیقی از رنگ ها استفاده کرد . معمولا در برج ها از رنگ سفید استفاده می شود. سنگ های رنگی تیره معمولا به صورت نواری برای تکمیل یک طرح در طراحی نمای ساختمان استفاده می گردد./ نقاشی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *