آشنایی با سندبلاست

سندبلاست همانطور که مستحضر هستید یک کلمه لاتین است که متشکل از دو بخش sand به معنی ماسه و blast به معنی پاشیدن می باشد که در طی این فرایند ماسه از طریق فشار باد که توسط کمپرسور های برقی و یا دیزلی تأمین می شود به سطوح مورد نظر که می تواند چوب و یا شیشه ، فلز ، دیوار بتنی و … باشد پاشیده می شود که در طی این عمل کلیه گرد و غبار و چربی و رسوب موجود بر سطوح تمیز گردیده و سطحی عاری از هر نوع آلودگی حاصل ، که آماده هر گونه فرایند دیگری از قبیل رنگ آمیزی -عایق کاری – چسب کاری و … می باشد که به کلیه مراحل فوق فرایند میگویند.

تاریخچه سندبلاست
تاریخچه هر چیزی بوجود آورنده آن است و تاریخچه سندبلاست نیز مخترع، سندبلاست تیلگمن مردی است که با دقت در محیط خشن اطراف خود توانست سندبلاست را اختراع کند . نقل شده است روزی ژنرال تیلگمن از پشت شیشه پنجره اتاق خود مشغول نگاه کردن به افراد خود بود ، که متوجه مات شدن قسمتی ازشیشه پنجره اتاقش شد که درطوفان شن روز قبل در معرض طوفان شن بود بله ، تیلگمن به فکر ساختن دستگاهی افتاد که بتواند ذرات ماسه رابا شدت بر روی سطح شیشه پرتاب کند و بدین ترتیب اولین دستگاه سندبلاست جهان ساخته شد . تیلگمن با این کار خدمت بزرگی را به جامعه بشریت عرضه داشت ، زیرا در بسیاری موارد هزینه روشهای جایگزین تمیزکاری و آماده سازی قدیمی سطوح ، نسبت به سندبلاست بسیار گران قیمت و گاهی غیر ممکن است .

اصول کار در دستگاههای سندبلاست
روش کار سندبلاست به این صورت است که ماسه های ساینده که عمدتا از جنس سیلیس – مسباره و اکسید فلزات هستند با استفاده از فشارباد کمپرسور شتاب گرفته و بر روی سطح قطعه پاشیده میشوند موارد استفاده سندبلاست چیست

با استفاده از سندبلاست میتوان عملیات :
۱ – زنگ زدایی – ماسه زدایی – و رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات.
۲- پوایش مات و تمیز کاری انواع قالبهای صنعتی .
۳- زبر کردن سطوح قطعات ( با استفاده از ساینده های مخصوص ) جهت بهینه انجام شدن عملیات لعابکاری و تفلون کاری برای ماندگاری و کیفیت یهتر.
۴- آماده کردن سطوح قطعات جهت انجام انواع آبکاریهای صنعتی – تزئینی یا رنگ.
۵- مات کاری – تمیز کاری و آماده کردن قطعات (سندینگ ) جهت ارائه در بازار را میتوان انجام داد .
۶- حک کردن نوشته و نقوش مختلف و گود برداری و یا برجسته کاری آنها برروی سطوح شیشه ای – چوبی – کاشی – سرامیک و طلق که بیشتر برای انجام امور تجاری – تبلیغاتی و تزئینات دکور مورد استفاده میباشد.

وسیله مورد نیاز سندبلاست؟
دیگ سندبلاست+کمپرسور باد+شلنگ +نازل سندبلاست
کلیه لوازم سندبلاست شامل دیگهای سند بلاست در سایزهای مختلف ، نازلهای سندبلاست (۴ و ۵٫۵ و ۶) و شلنگهای مربوطه و ساخت کابین سندبلاست(سندبلات شیشه .سندبلات خطوط و….)

نکاتی قابل توجه در مورد شات بلاست و سندبلاست :
۱- در عملیات شاتینگ سطح قطعه چکشی و براق میگردد
۲- در عملیات گریتینگ که میتوان آنرا بوسیله دستگاههای شات بلاست و سندبلاست نیز انجام داد سطح قطعه مات و زبر میگردد
۳ – در عملیات سندینگ (سندبلاست ) سطح قطعه مات یکدست و زبر میگردد که درجه زبری ایجاد شده بر روی سطح بستگی به جنس و درجه درشتی ساینده مورد استفته در دستگاه را دارد
از تکنیک سندبلاست عموما برای :

الف – زبر کردن و مات کردن سطوح قطعات
ب – تمیز کاری قطعات حساس به ضربه و پاشش شدید
ج – قطعاتی فقط یک موضع مشخص از آنها باید در معرض پاشش قرار بگیرد
د – قطعاتی دارای دنده و حدیده حساس به ضربه هستند
ه – قطعاتی میبایست سطح آنها بصورت خیلی نرم تمیز کاری – مات ( مانند قطعات لوستر و زیو آلات )-رنگ براداری یا بصورت خفیف زبر شود (مانند بدنه اتومبیل )

سندبلاست

ساینده ها :
طیف گسترده ای از ساینده های بلاستینگ با کیفیت ، درجه خوردگی و سختی های متفاوت جهت آماده سازی سطوح در بسیاری از صنایع از جمله : نفت و گاز ، معدن ساخت سازه های فلزی ، سازه های دریای ونوسازی سازه های شهری مانند پلها و نمای ساختمانها وجود دارد. کیفیت بالای ساینده برای آماده سازی سطح ضروری است . زیرا زمانی سطح برای اعمال پوشش آماده شده است که آماده سازی سطح آن به خوبی انجام شده باشد . این بدان معنی است که هرگونه آلودگی در ساینده شما میتواند در کیفیت پوشش تاثیر منفی داشته باشد . پس انتخاب بهترین ساینده برای پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که علاوه بر نوع ،مناسبترین ساینده از نظر قیمت ، کیفیت ، سایز دانه بندی و عدم آلایندگی نیز ب اید مد نظر قرار گیرد.

سند بلاست سطوح فلزی:
کی از معمولی ترین راهها برای حفاظت مخازن، خطوط لوله، سازه های فلزی و بدنه کشتیها در مقابل عوامل خورنده محیط، پوشش به وسیله رنگها، رزینها و عایقهاست. داشتن یک سطح مناسب، تمیز و عاری از هرگونه زنگ زدگی جهت اجرای پوشش لازم و ضروری می باشد . برای تمیز کاری سطوح در ابعاد کوچک روش های سنگ زنی،سمباده زنی و برس زنی و در ابعاد وسیع تجاری آن یعنی سند بلاست(ماسه پاشی)انجام می گیرد./ نقاشی ساختمان

عملیات سند بلاست عمدتا جهت نیل به دو هدف انجام می شود:
۱- زدودن و برطرف نمودن جرمهای خارجی و زنگ زدگی و رسیدن به سطح فلز
۲- ایجاد پروفیل(زبری)مناسب در سطح فلز جهت چسبندگی بهتر فیلم پوشش جهت حفاظ،سند بلاست بسته به نیاز در درجات مختلف اجرا می شود، جدول زیر معرف چهار درجه متداول اجرای سند بلاست و نماد آنها در استانداردهای سوئد و امریکاست.

سند بلاست بوسیله ذرات مختلف مانند ماسه سیلیسی، گریت آهن، پودر اکسید آلومینیوم و غیره انجام می پذیرد که هر کدام سطح مخصوص به خود را از حیث رنگ و درجه صافی ارائه میدهند.هر قدر دانه بندی و مش ذرات درشت تر باشد پروفیل ایجاد شده سطح زبرتر خواهد بود؛ البته این امر به عوامل دیگری مانند فشار هوای مصرفی و فاصله یا زاویه برخورد ذرات نیز بستگی دارد.

این نوشته در دیگر ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *