نقاشی گرافیکی بر روی دیوارها

امروز با ایجاد تصاویری در فضای بیرون ساختمانها به خیابانها، زندگی و حیات جدیدی بخشیدهاند و این ویژگی جدید، مهندسین معماری، نقاشان، هنرمندان گرافیک محیطی و حتی عموم مردم را به سوی خود جلب کرده است. در شهر نیویورک تعداد زیادی نقاشی دیواری قرار دارد این تصاویر به صورت گروهی اجرا میشوند و در گذشته هنگامی که این تصاویر کاربردی نداشت فقط در پمپ بنزینها به کار میرفتند. ایجاد شبکهای از علایم و راههای تصویری در سرتاسر شهر، کاری بسیار مشکل است. برخی مواقع بیشترین بخش دیوار ساختمان خالی مانده و برای هیچ کاری مورد استفاده قرار نگرفته است. با تدبیر نقاشی دیواری میتوان با بهترین وجه، دیوار را تزیین کرد و یا مواردی را برای مشخص شدن اهداف ساختمان به کار برد.

در طرحهای گرافیکی با ابعاد بزرگ ممکن است از شیشهی ساختمانها، پلههای اضطراری، دودکشها و… برای طراحی استفاده کرد. این کار نه تنها به یک دیوار بیرنگ، روح و حیات میبخشد بلکه به وسیله ی تصاویر گرافیکی طراحی شده در سطوح بزرگ و استفاده از رنگهای متعدد و غیر متداول، میتوان طرحی منظم و جامع را علیرغم زیر بنای آشفته و از هم گسیختهی شهری از دیدگاه روانشناختی، ایجاد کرد. بنابراین ممکن است برروی یک دیوار بزرگ با استفاده از لوازم معماری، طرحی را پدید آورد که از نظر خدمات اجتماعی در سطح بالایی قرار بگیرد. انواع تصاویر خیالی، ایدههای برجستهای جهت استفاده هستند.

طرحهای گرافیکی دیواری میتوانند نقش مجذوب کنندهای در راهنمایی و هدایت فرد برای تنظیم برنامههای زندگی وی داشته باشند و یا سالنهای بزرگ و تونلهای مخوف را که دور از معماری معاصر به نظر میرسند چشمگیر سازند. تصاویر گرافیکی دیواری، پیشرفتی در هنر معماری هستند. مسئله ی جالب این است که آنچه به عنوان وسیلهای تفریحی، تزیینی به کار برده میشد اکنون به طور جدی بر هنر معماری تاثیرگذار است. معماری کوشیده تا از شیوه و سبک هنر گرافیک پیروی کرده و از طرحهای خیالی و سمبلیک برای سطح ساختمانها با ابزار معماری استفاده نماید. شرکت Best Products Co. ، یکی از بزرگترین مراکز ارایهی کالاهای تجاری در آمریکا، تصمیم گرفت از هنر گرافیک معاصر در تعدادی از فروشگاهها استفاده کند، بنابراین با شرکت تازه تاسیس آمریکایی به نام Sit Lnc. واقع در نیویورک تماس گرفت و تقاضای همکاری و مشارکت در زمینهی اجرای طرحهای ساختمانی را مطرح کرد.

مرکز اصلی فروشگاه به صورت جعبهی مکعب مستطیل کفش با نمایی از آجر در فضای وسیعی که محل پارک اتومبیلهاست قرار داشت، شرکت Site Lnc از شیوهی مقابلهی مستقیم با طرحهای هماهنگ و منسجم شهری در طراحیهای جدید استفاده کرد و با انحراف شخص از معیارها و اصول طبیعی در هنر معماری و ساختمانسازی شهر، دگرگونی اساسی در مدلهای قدیمی به وجود آورد. اولین فروشگاهی که در آن عملیات اجرایی جدید صورت گرفت در Richmond بود بدون آنکه طرح و خصوصیت اصلی فروشگاه تغییری یابد و یا اینکه از وسایل جدید ساختمانی برای این کار استفاده شود، طرح جدید و جالب توجهی را برای این مرکز طراحی کردند.

نقاشی دیواری

سطوح آجری به کار رفته در ساختمان به صورت آزاد در فضا خم شدهاند و این امر موجب ایجاد تصور عدم پایداری و توازن در ساختمان شده است بدین ترتیب خریداران تصور میکنند ساختمان هنوز در مرحلهی بررسی و اجرای عملیات ساختمانی است. فروشگاه دیگری که از این نظر در درجهی بالای اهمیت قرار دارد در شهر Houston در ایالت Texas است که در سال ۱۹۷۵ عملیات مربوط به پروژهی طراحی سردر ساختمان آن پایان یافت. سقف ساختمان طرح و وضعیت قبلی به صورت گستردهای ساخته شده تا حالتی بین وضعیت انهدام و ثبات را ایجاد کند. در قسمتی از دیوار فروشگاه، آشکارا آجرهایی بر روی هم ریخته، طراحی شدند. برای بازدیدکنندگان از ساختمان این حالت خرابی که از روی هدف و قصد قبلی ایجاد شده بود به صورتی باور نکردنی جلوه نموده بهگونهأی که به آن عنوان طوفان شب را دادند.

این ساختمان در شهر Sacramento در ایالت Colifornia واقع شده است و نمونهای از طراحی «فضاهای منفی» در معماری است، طرح این ساختمان با تحقیقاتی وسیع پیرامون فضاهای منفی در معماری توسط شرکتSite Inc ارائه شده است. در گوشهای از ساختمان شکافی ایجاد شده که بخشی را از بخش دیگر جدا میکند، در حقیقت شکاف کناری ساختمان، در ورودی اصلی به ساختمان را مخفی کرده است، بخش جدا شده با وزن ۴۵ تن متشکل از قطعات به هم پیوسته است که به طور اتوماتیک به اندازهی )FT(۴۰ جابهجا میشود اگر به عنوان در ورودی به این شکاف نگاه کنیم به هیچ وجه به صورت ویرانی، آنگونه که از بیرون ساختمان به نظر میرسد، دیده نمیشود./ نقاشی ساختمان

حداقل برای بازدید کنندههای اروپایی به دلیل اضطراب و توجهی که در برخورد اول با این طرح ایجاد میشود، تفکری بیش از نوگرایی جدید آمریکایی مطرح میشود. در واقع، تلاش برای ایجاد تحولی اساسی در طراحی ساختمانهای قدیمی و انحرافی مشخص و آشکار از ارزشهای مورد قبول جامعه بیشتر مورد توجه بوده است. طرحهای شرکت Site Inc برای فروشگاههای Best Products Co موضوع بسیار جالبی در محافل هنر معماری و مجلات هنری سراسر جهان بود و در موزهی هنرهای مدرن و مکانهای دیگر به نمایش گذاشته شد و در طی سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۷۷ شرکت Best Products Co. موفق به گسترش فعالیتهایش شد.ساختمان انجمن هنرهای اسکاتلند را مشاهده میکنید. طرح نقاشی دیواری به منظور بهینه سازی برخی از زوایای بد شکل و سه گوش ساختمان انجام شد که حالتی ناخوشایند به خیابانهای Grasgow بخشیده بود. این طرح در سال ۱۹۷۵ با همکاری شرکتAsist and Lci.Ltd توسط Jim Torrance در شهر Govanhill اجرا شد. طرحی گرافیکی که موجب خنده میشود را ملاحظه میکنید این طرح بر ساختمانی غیر مسکونی که در خیابان Plum در شهر Cincinnati قرار دارد، اجرا شده است این ساختمان به شرکت فروش آهن آلات اختصاص دارد و طراح این اثر Paullevy است. دیوار ساختمان فروشگاه پوشاک Dickies که در ایالت Texas واقع است با اندازهی (FT) ۱۷۰ توسطStaurt Gengling طراحی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *