آشنایی با معماری داخلی

رنگ؟ چیدمان ؟ مبلمان ؟ دیوار کشی ؟ شکل سقف ؟ معماری داخلی همین طور که از اسم اش پیداست ، تخصصی است که مربوط به فضای داخلی ساختمان ، آپارتمان ، دفتر کار ، فروشگاه و نمایشگاه و ویلا و…. مربوط است و مانند معماری کل ساختمان ، شامل تمام بخش های سازه ف تاسیسات ، مصالح ، رنگ ، ترکیب بندی و …… اما در داخل فضا می باشد.

به بیانی ساده تر می توانیم معماری داخلی را طراحی اجزا ثابت فضای داخلی و دکوراسیون داخلی را چگونگی چیدمان اجزاء متغیر آن تعریف کنیم. یک معمار داخلی ابتدا فضای داخلی را به گونه ای که پاسخگوی عملکرد ، نیازها ، رفتار ها ، و اقلیم و….باشد طراحی کرده و سپس به چگونگی تعریف حس آن فضا از منظر نور ، رنگ ، مبلمان و اشیا می پردازد.

نباید فراموش کرد که معماری داخلی می تواند می تواند بر سازه و مقطع معماری تاثیر بگذارد . یک معمار داخلی مانند یک معمار نیاز دارد تا با مباحثی مانند سازه ، عملکرد ، مقیاس فضایی ، ارتفاع دیوارها و سقف ها ، تاسیسات داخلی فضا آشنایی داشته باشد . در حقیقت وظیفه معمار داخلی بسیار فراتر از مبلمان داخلی فضا و تعیین رنگهای داخلی آن دانست . دکوراتور و طراح داخلی می تواند به یک معمار داخلی در چیدمان فضایی بسیار کمک کند اما نمی تواند به راحتی کارکرد و عملکرد داخلی یک فضا را تعریف و یا تعیین کند چرا که عملکرد داخلی نیاز به تاسیسات ، نور ، آکوستیک ، نیاز های اقلیمی و انسانی و ….. دارد که حتما باید توسط معمار داخلی باید طراحی و پیش بینی شود.

امروزه در مباحث بازسازی و مرمت بحث بازسازی و احیا و یا تغییر عملکرد مطرح ااست که معمولا توسط باز سازان و مرمت گران انجام می شود اما بهتر است این امور توسط معماران داخلی مسلط به قوانیین طراحی معماری انجام پذیرد و یا حداقل آز ایشان به عنوان مشاور استفاده گردد. بنابر این معماری داخلی بسیار فراتر از یک چیدمان ساده و سریع فضاست . معمار داخلی با ایجاد پتانسیل ها و محدودیت ها در المانهای ثابت فضا دخل و تصرف کرده و پس از این مرحله چیدمان اجزاء متغیر می تواند به ایجاد حس فضا بسیار کمک کند.

در معماری داخلی ما تنها به دنبال چیدمان های گوناگون مبلمان متغیر، کف سازی و …. نیستیم، بلکه به دنبال ایجادفضایی از طریق تعاریف فضایی و طراحی مبلمان های ثابت آن فضاها هستیم، تا بتوانند حوزه و عملکرد یک فضا را دقیق تر تعریف کند، به دنبال نور گیری ها، اختلاف ارتفاع ها ، جلو و عقب رفتگی ها و شکل و فرم کلی فضاها هستیم، تا بدون مبلمان  متغیر نیز بتوانیم عملکرد و  شخصیت فضایی آن را تشخیص دهیم.

شکل پنجره ها ، ارتفاع فضا ، فرم مبلمان های موجود در فضا ، رنگ فضا ، بافت ها و مصالح موجود در آن، میزان نورگیری و حتی محدوده ی تعریف شده ی دید که به وسیله ی پنجره ها تعیین می شود،همه می توانند در بیان ایده طراح داخلی به مخاطب خود تاثیر گذار باشند. فضا های مختلف با عملکرد ها و کارکرد های مختلف می توانند هدف اصلی یک معمار در خلق اثرش باشند. هماهنگی بین معمار و معمار داخلی سریع تر و حرفه ای تر می تواند این هدف را برآورده کند.

معماری داخلی

در این مرحله از معماری در واقع ما به دنبال شکل دهی فضایی هستیم  که  به تک تک عملکرد ها ی مورد  نیاز ان فضا جواب داده و مناسب آن ها طراحی شود . بالطبع هر عملکردی مبلمانی دارد که باید در ان فضا چیدمان شود و طبیعتا مبلمان ها نیز به نوبه خود بر اساس فضا ی ایجاد شده طراحی و یا خریداری می شوند.

هماهنگی رنگ ، شکل ، فرم و تناسبات مبلمان متغیر با مصالح ، تناسبات و شکل و فرم فضا در بیان ایده ی آن بسیار تاثیر گذار هستند. در اکثر موارد معماری داخلی بر اساس نیاز و عملکرد فضای مورد نظر طراحی می شود مگر مواقعی که به فضاهای چند عملکردی نیاز داریم مانند یک سالن نمایشگاهی که در حالت معمولی تنها یک سالن با یک چیدمان متغیر برای عملکرد های مختلف ، که البته عملکرد های شبیه به هم در آن فضا نیز اتفاق می افتد.

می توان گفت که در بسیاری از موارد معمار داخلی تاثیر مستقیم بر روی معماری خارجی ساختمان دارد و حتی گاهی ابتدا درون ساختمان با عملکرد مورد نظرش شکل می گیرد و بعد پوست ساختمان بر روی این عملکرد مینشیند معماری داخلی مستقل از قرن ۱۹ به بعد جزء جدایی ناپذیر معماری شد که به صورت تخصصی و خاص به آن توجه می شد و امروز تبدیل به یک رشته مستقل در معماری شده و نیازمند پیش فرض های علمی و تخصصی فراوانی مانند سازه ، اقلیم ، نور ، رنگ شناسی ، مصالح شناسی ، هنر . …. می باشد.

حتی می توان گفت معماری داخلی فراتر از دانش علمی و اجرایی ، تجربه خلق فضا می باشد که در چارچوب اصول آن ایجاد می شود.معماری امروز ترکیبی هنرمندانه از درون و بیرون ساختمان می باشد. تاثیر هر کدام از این دو بر یکدیگر می تواند فضایی خاص ، متفاوت و هماهنگ را ایجاد کند که دیگر در معماری امروز یک ضرورت است تا تنها یک تجربه .

بنابراین می توان گفت معماری داخلی درون ساختمانی است که در دل شهر ، روستا ، و ….قرار گرفته و خیلی ها از وجود آن غافل هستند و نا خواسته در آن زندگی می کنند.معماری داخلی از جمله تخصص های است که فرا گرفتن آن برای هر شخصی که علاقه مند به محیط زندگی اش باشد مفید و کاربردی است.اگر به درون معماری مانند یک موجود زنده و نه یک حادثه اتفاق افتادنی بنگریم بی شک نحوه برخورد و رویکرد ما با آن متفاوت خواهد شد و خواهیم فهمید که حتی درون یک کیوسک روزنامه فروشی نیز نیازمند به معماری داخلی است چه برسد به بناهایی که  در امروز حتی به درون آنها فکر هم نمی شود و فقط خطوط پلان هستند که با ارتفاع گرفتن از کف ، درون معماری را خواسته تا نا خواسته شکل می دهند.

جالب اینکه امروزه تخصص های دیگر معماری نیز به سمت معماری داخلی روی آورده اند و فضا را از درون به بیرون طراحی می کنند.البته در گذشته و در معماری سنتی کشوری مانند ایران فضای داخلی بسیار ارزشمند بوده و همواره به دنبال خلق و مخاطب به دنبال کشف فضابوده و بر خلاف امروز معماری به معنای کامل از درون به بیرون طراحی می شده و حاصل آن شاهکارهایی بزرگ در ایران است که حتی درجهان امروز مثال زدنی است./ نقاشی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *