رنگ آمیزی منزل در عید

یکی از مرسوم‌ترین تغییراتی که معمولا در ماه‌های پایانی سال در خانواده‌های ایرانی رخ می‌دهد مربوط به تغییرات رنگ آمیزی منزل به عنوان آغازی برای خانه‌تکانی معروف عید است.

این در حالی است که چگونگی انتخاب نوع رنگ، هزینه مورد نیاز یا حتی چگونگی ایجاد تناسب میان رنگ دیوار و دیگر لوازم منزل از دغدغه‌های اصلی بسیاری از ماست؛ از این رو بد نیست با توجه به نزدیک شدن فصل ایجاد تغییر و تحول‌های اینچنینی در ایران کمی هم درباره ریزه‌کاری‌های رنگ‌آمیزی ساختمان بدانیم.

رنگ آمیزی منزل

انواع رنگ

همان‌طور که می‌دانید رنگ به عنوان آخرین لایه و پوشش کامل و قابل مشاهده برای سطح دیوار مطرح است؛ بنابراین اهمیت انتخاب صحیح این پوشش می‌تواند تاثیر بسزایی در روحیه و همچنین زیبایی محیط منزل یا محل کارتان داشته باشد. شاید در نگاه اول این تصور را داشته باشید که در واقع رنگ‌ها همان دو نمونه سنتی رنگ‌روغنی یا رنگ‌پلاستیک است، اما با توجه به پیشرفت فناوری و استفاده از مواد مختلف در این زمینه امروزه رنگ‌ها به گروه‌های بیشتری تقسیم‌بندی شده است که می‌تواند پاسخگوی هر سلیقه و بودجه‌ای باشد. از این رو انواع رنگ به صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

۱ـ رنگ‌روغن (مات و براق): رنگ مناسب برای فضاهایی که نیاز به شست‌وشو داشته و گاهی اوقات دارای رطوبت زیاد است.

۲ـ رنگ‌پلاستیک: بهترین رنگ برای سطوح سقفی و دیوارهایی که زیاد در معرض کثیفی نیست.

۳ ـ رنگ مولتی‌کالر (دکوراتیو): این رنگ‌ها می‌تواند با توجه به تنوع و تغییرات رنگی که در آنها پس از خشک شدنشان ایجاد می‌شود، هر نوع سلیقه‌ای را به خود جلب کند، اما مهم‌ترین نکته در این زمینه بحث ترمیم ساده و اجرای سریع آنهاست.

۴ ـ رنگ‌های سلولزی (بلکا): این نوع رنگ بهترین گزینه برای کاهش هدررفت انرژی و سر و صداست، در حالی که می‌توان روی نصب و نگهداری آسان آنها حساب ویژه‌ای باز کرد.

۵ ـ رنگ اکریلیک (بدون بو): مقاوم‌ترین نوع رنگ نسبت به رنگ‌های روغنی با ماندگاری بالا و افت کیفیت بسیار کم است که تنوع رنگی آنها می‌تواند اصلی‌ترین گزینه انتخاب متقاضیان باشد.

تناسب رنگ را دریابید

از آنجا که رنگ‌ها ارتباط مستقیمی با احساسات هر یک از ما دارند، یکی از مهم‌ترین موارد در تعیین رنگ مناسب منزل شما مربوط به هماهنگی آن با دیگر لوازم منزل یا دکوراسیون داخلی محلی است که می‌خواهید از آن استفاده کنید. بنابراین دانستن روان‌شناسی رنگ‌ها در این مرحله یکی از مهم‌ترین موارد است، چون شما می‌توانید با استفاده از قوانینی ساده تغییرات عمده‌ای در ساختمان و محل مورد‌نظرتان ایجاد کنید.

به طور کلی رنگ‌ها به دو گروه گرم و سرد تقسیم‌بندی می‌شود که رنگ‌های گرم در طیف قرمز بوده و باعث ایجاد احساسات صمیمانه میان اعضای خانواده می‌شود. جالب است بدانیم این گروه از رنگ‌ها برای سالن‌های بزرگ بسیار کاربردی است، چون می‌تواند همبستگی بسیاری را برای شما ایجاد کند. از سوی دیگر رنگ‌های سرد می‌تواند احساس آرامش را برایتان ایجاد کند، این رنگ‌ها در طیف آبی قرار گرفته است. این در حالی است که طیف رنگ‌های سرد برای فضاهای کوچک و آفتابگیر بسیار مناسب است چون در فصل گرما باعث ایجاد احساس خوشایندی برای شما می‌شود.

به عنوان مثال رنگ‌های مناسب برای آشپزخانه آن دسته از رنگ‌هاست که می‌تواند اشتهای شما را تحریک کند، اما مهم‌ترین نکته در این زمینه این است که به‌خاطر داشته باشیم امروزه بیشتر آشپزخانه‌ها به نوعی جزئی از پذیرایی و اتاق‌نشیمن منزل شماست، بنابراین در انتخاب رنگ این بخش از منزل علاوه بر این که باید مراقب اشتهای خود باشید، باید نحوه همخوانی با دیگر اتاق را دریابید. در این مرحله جایگاه ویژه‌ای برای رنگ‌های خنثی ایجاد می‌شود که می‌توانیم سالن‌های آپارتمان‌های امروزی را با دیگر بخش‌های خانه مرتبط کنیم. در این طیف، رنگ‌ خاکستری از همه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عقیده بسیاری از کارشناسان این طیف از رنگ‌ها در واقع بوم آماده‌‌ای برای چیدن دیگر اجزا و لوازم خانه است که می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مکمل آن را به بهترین شکل تکمیل کنید.

نحوه محاسبه رنگ مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی

اگر خودتان آستین بالا زده‌اید و قرار است برای نقاشی منزل در نوروز امسال اقدام کنید، اولین گام پس از انتخاب ترکیب رنگ مورد نظرتان، محاسبه میزان رنگ مورد نیاز شماست. در این مرحله محاسبه رنگ مورد نیاز شما کاملا رابطه مستقیمی با جنس و نوع رنگی که انتخاب کرده‌اید دارد، اما فراموش نکنید که سطح قابل پوشش توسط رنگ‌های مختلف معمولا روی قوطی مشخص شده است.

براساس محاسبات و تجربیات کارشناسان مشخص شده هر کیلوگرم رنگ روغن یا اکریلیک سطحی معادل ۶-۴ مترمربع را پوشش کامل می‌دهد، اما هر کیلو رنگ پلاستیک بین ۸-۶ مترمربع را پوشش می‌دهد.

با این حال اگر خودتان برای رنگ‌آمیزی منزل آستین بالا زده‌اید به این نکات خوب دقت کنید:

ـ برای رنگ‌آمیزی دیوارها و سقف از قلم مو یا غلتک‌های دسته بلند استفاده کنید.

ـ به زیرسازی دیوار خوب دقت کنید و اگر ناهمواری و ترک وجود دارد با استفاده از بتونه و سمباده آنها را برطرف کنید.

ـ اگر از غلتک استفاده می‌کنید قبل از این‌که آن را به رنگ آغشته کنید با استفاده از یک نوار چسب معمولی پرزهایی را که در حال کنده شدن است، بگیرید تا هنگام رنگ‌آمیزی برایتان دردسرساز نباشد.

ـ فراموش نکنید رنگ روغن مات ناهمواری‌‌های سطح دیوار را بخوبی نمایان می‌کند بنابراین اگر از این نوع رنگ استفاده می‌کنید باید زیرسازی دقیقی انجام داده باشید.

اما اگر فرصت ندارید

اما اگر خودتان فرصت انجام این کار را ندارید و قرار است از هنر دیگران در این زمینه استفاده کنید، کافی است کمی درباره نحوه محاسبه و اجرت رنگ‌آمیزی ساختمان بدانید. برای این کار معمولا متراژ مفید کل ساختمان را در اعداد ۵‌/‌۲ یا ۳ بسته به متراژ ضرب می‌کنند به عنوان مثال برای یک واحد صد متری کافی است این عدد را در ۳ ضرب کنید که حاصل ۳۰۰خواهد بود یعنی مبنای محاسبه برای هزینه نقاشی ساختمان شما ۳۰۰مترمربع است. این عدد در واقع متراژ رنگ‌آمیزی دیوارهای خام بدون هیچ نوع گچبری یا ابزار خوردگی است.

م: جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *