درباره پاکسازی نمای ساختمان

هنگام انجام عملیات بنایی ،  معمولا نمای ساختمان به علت پاشیده شدن انواع ملاتها یا قیر و آسفالت کثیف می شود . بهتر است برای  این آلودگی ها قبل از استفاده از ساختمان ، از سطح نما گرفته شود . درمواردی که جرم روی نما کم و سطحی باشد ، می توان با استفاده از آب و سنباده غیر سیمی یا مویی و در مواردی سنگساب دستی سطح را سایش داده و تمیز کرد.
لکه های قیر را می توان تراشید . این کار بهتر است هنگام صبح که هوا خنک تر است انجام شود . اثرات باقی مانده قیر را می توان با خمیری که از ترکیب ” تالک” و یا ” گل مهل” یا حلالی همچون ” تولوئن ” و یا ” تری کلروراتیلن ” و یا ” جوهرهای معدنی” به دست می آید ، پاک نمود. پس از خشک شدن خمیر ، آن را با برس از سطح نما می تراشیم . همچنین می توانیم پارافین را روی محلی که قیر به صورت مذاب و لکه بر سطح آجرکاری نشسته است ، بکشیم و لکه ها را پاک کنیم.

– لوله های بخاریهایی که گالوانیزه نیستند ، در اثر نفوذ آب باران و برف ، زنگ آبه قهوه ای رنگی در سطح نما ایجاد می کنند . این لکه ها را با آغشته نمودن محل به محلول پارافین ، می توان از بین برد .

پاکسازی نمای ساختمان
– شوره سفید رنگ در سطح نماهای آجری به علت جذب آب توسط آجر و بیرون زدن نمکهای موجود در آن ظاهر می شود . رطوبت موضعی مانند ترکیدگی لوله در خاک و دیوار نیز ممکن است باعث ایجاد شوره گردد .درصورتیکه مقدار شوره کم باشد می توان آن را توسط جارو یا برس تمیز کرد . اگر حجم شوره زیاد باشد ، آن را چند بار به وسیله آب و به کمک جارو می شوییم . اگر توسط آب موفق به تمیز کردن نما نشدیم ، می توانیم با اسید رقیق (اسید فلوئوریدریک مخلوط شده با آب به نسبت ۱۰ درصد) و برس سیمی ، شوره ها را از سطح نما پاک نماییم.

– در شهرهای بزرگ به علت وجود دود در هوا ، سطوح نمای ساختمانها دوده گرفته و تغییر رنگ می دهد . اگر این دوده چرب نباشد ، با جارو و گردگیری می توان آن را تمیز کرد . ولی اگر چرب باشد ، با توجه به میزان چربی آن از اسیدهای با غلظتهای مختلف برای تمیز کردن آن استفاده می کنیم . پس از برطرف شدن دوده ، فورا باید سطح نما را با آب بشوییم . غلظت اسید باید به اندازه ای باشد که سطح آجرکاری و یا سنگهای آهکی دچار خوردگی نشود.

– رشد خزه ها بر دیوار نیز از دیگر مشکلاتی است که در سطح نما ایجاد می شود . این خزه ها باید زدوده شوند ، زیرا پیشروی ریشه های فرعی در بندهای آجرکاری ، باعث لق شدن و جا به جایی آجرها می شود . علاوه بر این ، وجود حشرات و باکتریها لابه لای خزه ها نیز مشکلات دیگری را ایجاد می کند .

– نماهای رنگ آمیزی شده بر اثر مرور زمان ، تغییر رنگ داده و یا بی رنگ می شوند . در این حالت ، باید دوباره آنها را رنگ آمیزی نمود.

– زنگ فلزات مانند آهن و مس سطح نما را نازیبا می کند . برای پاک کردن زنگ آهن ، محلول اسید فسفریک را با سمپاش و یا برس به سطحی که قبلا خیس کرده ایم ، می زنیم و با برس نرم دیگری بر روی آن می کشیم و بلافاصله آن را با آب شستشو می دهیم ./ نمای ساختمان

– نقاشی و شعار نویسی دیواری با رنگهای روغنی نیز جلوه نازیبایی به نمای ساختمان می دهد . اگر جرم روی نما زیاد باشد یا نما به رنگ روغنی آغشته باشد و یا روی آن دیوارنویسی انجام شده باشد ، برای تمیز کردن آن ، از روش تمیز کردن مکانیکی و سند بلاست استفاده می کنیم . در این روش ، باید فشار
ماسه به حدی باشد که در نما خلل و فرج ریز ایجاد نکند. معمولا این روش برای نماهایی که مصالح سخت دارند ( مانند سنگ کاریهای تزئینی ) مفید است .

– دوده قهوه ای و سیاه که از دودکش بخاریها بوجود می آید ، صحنه زشتی در نما ایجاد می کند .این لکه ها را می توان با آب گرم و مواد پاک کننده مانند صابون شست . چنانچه دوده چرب باشد ، با دو تا سه بار شستشو با آب و صابون ، تمیز می شود. ولی اگر دوده بسیار چرب باشد ، می توان از گل ” مهل” یا ” تالک” و یا ” تری کلروراتیلن” خمیری تهیه کرد و بر سطح لکه گذاشت و پس از خشک شدن ، سطح مذکور را با برس تراشید و چربی غلیظ را از آن گرفت.

م: چکاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *