معماری داخلی و استفاده از آن

در این بخش می پردازیم به توضیحات کاملی درباره معماری داخلی و تعاریفی که می توان برای این وازه در نظر گرفت.شما یک فضا را در نظر بگیرید. این فضا می تواند فضای اتاق شما و یا محل کار شما و یا هر جایی دیگر باشد.طبعا هر فضایی دارای دکوراسیون و طراحی مختص به خود است و با لوازم و رنگ های مختلفی پر شده است. معماری داخلی در واقع آفرینش فضا است و یک معمار کسی است که با قدرت خلاقیت خود و با رعایت اصول علمی فضایی متناسب با آنچه که نیاز دارید خلق می کند.فضایی که هم زیبا و هم کار آمد باشد.

طراحی داخلی

شاید باورتان نشود اما اگر بخواهمی به طور دقیق قدمت علم معماری را بیان کنیم باید گفت از همان ابتدایی که بشر به دنبال سر پناه بود علم معماری نیز شکل گرفت. چرا که از همان اول بشر دوست داشت فضای مورد نظرش را با سلیقه و بر اساس نیازی که دارد چیدمان و یا رنگ آمیزی نماید .از معماری داخلی می توان به عنوان اجتماعی ترین هنر بشری نام برد که نمونه های انرا به صورت کوچک و بزرگ در همه جای محیط اطرافمان می توان دید.اما اگر بخواهیم به صورت دقیق تر و کمی علمی تر به خصوصیات یک معمار بپردازیم می توان اینگونه عنوان کرد که :

معمار باید در علوم مختلف دارای آگاهی و سطح مهارت باشد.

معمار باید بتواند با توجه به تخیل خود و با علومی که می داند اثری زیبا و کاربردی خلق نماید.

معمار باید بتواند با انواع مصالح به خلق اثری جاودان بپردازد.

در واقع اینطور باید گفت که معمار باید با فرهنگ افراد جامعه خود کاملا آشنا باشد و همچنین تاثیرات اب و هوایی منطقه خود را بشناسد و با توجه به این اطلاعات دست به خلق اثر خود بزند.می توان مولفه های مختلفی را در ایجاد یک طرح خوب در معماری داخلی تاثیر گذار دانست از جمله :

رنگ- نور- بافت- سقف -کف-دیوار را می توان در این خصوص نام برد.

اصطلاح فرم در طول تاریخ متناسب با نوع نگرش فیلسوفان ، به طرف گوناگون تبیین شده است. در فرهنگ کتابخانه هنر ، ریشه مفهوم فرم در یک اصطلاح دارای مفهوم نمای یک چیز و به معنی آنچه که چیزی را بدان تشخیص می دهیم، می باشد.فرم یک واژه باز ( از نظر گستره معنایی ) کلی ، نسبی و دارای مراتب است . لذا برای درک دقیق مفهوم آن و نیز منظور از بکار بردن آن می باید موارد ذیل را در نظر گرفت تا با توجه به منظر و موضع خاص بکارگیری این واژه کلیدی در درک آن دچار خطا و ابهام و سوء تاویل نگردید:اول: فرم در مقوله هنر متضمن زیبایی محسوس و قابل درک ساختار اثر هنری نیز می باشد.دوم: یکی از مراتب فرم در هنر نوع و گونه آثار است . هر مقوله از هنر یا هر نوع هنر خود دارای فرمی خاص می باشد مانند فرم ادبی ، موسیقیایی، تجسمی و غیره . فرم در ابتدا مرتبه کلی یا گونه اصلی یک اثر هنری را مشخص می کند و در مرحله بعد بر نوع یا گونه ای که اثر هنری در آن مقوله خاص بدان اختصاص دارد. دلالت می کند که این مرتبه با میزان دقت در جزئیات و عناصر تشکیل دهنده ساختاری و درک شباهت ها و دسته بندی آنها در الگوهای قابل تکرار فرمی ، قابلیت تزاید و بسط دارد.

فضایی را در نظر یگرید که توسط مرزبندهایی مشخص شده باشد.طرحی که قرار است به این فضا داده شود  را معماری داخلی گویند.در واقع طرحی که در ابتدا برای فضایی ارائه می دهیم را معماری داخلی می توان نامید همچنین زمانی که طرحی را برای تغییر طرح دیگری ارائه می دهم نیز همین تعریف معنا دارد.اصولا معماری داخلی به بخش های داخلی یک ساختمان میپردازد و سعی دارد تا از تمام فضاهای موجود طرحی را خلق نماید.

تفاوت معماران با معمارهای داخلی در این است که دسته اول سعی دارند طرحی کلی را ارائه دهند که دقیقا با مسائل سازه ای و نقشه ساخت یک بنا در ارتباط است اما معماران داخلی بنا دارند حد و مرزهای مشخص شده یک ساختمان را قابل سکونت و استفاده کنند و انرا بر طبق معیارهای انسانی طراحی و تکمیل نمایند.در واقع معماری داخلی را می توان توصیفی درون گرایانه از یک ساختمان دانست.زمانی که مبحث دکوراسیون داخلی مطرح می شود باید در نظر گرفت که ابتدا باید معماری که برای ان فضا در نظر گرفته ایم اجرایی شود و بعد از ان به بحث دکوراسیون پرداخت.

در حالت کلی اینطور است که ماهیت یک بنا توسط اولین معمار ان مشخص می شود اما این هیچگاه بدین معنا نبوده که در طول زمان های مختلف نشود انرا تغییر و یا بازسازی کرد. همانطور که در عمل بسسیاری از آثار قدیمی را بواسطه زمانی که در ان عملیات بازسازی صورت پذیرفته بر اساس نیاز زمانه خود تغییر و تحولاتی نیز در بنا صورت داده شده است.معمولا ساختمان هایی که مورد بازسازی قرار می گیرند شاید در نگاه اول و در ظاهر تغییری در انها رخ نداده باشد اما در واقعیت باید دید که درون ان دستخوش چه تغییراتی شده است.معمولا اگر استخوان بندی اصلی ساختمان بر طبق اصول و مستحکم بنا شده باشد سایر تغییراتی که در حیطیه معماری داخلی در ان ایجاد می شود هیچگونه خللی در امنیت و استحکام ساختمان بوجود نمی آورد.

بدین ترتیب می توان گفت که مهمترین نقشی که در فضای داخلی ساختمان ایفا می شود توسط معماری داخلی است.از نحوه چیدمان و تقسیم بندی فضا  جنس متریال های به کار رفته و رنگ و پوشش سطوح از کف و دیوار و سقف گرفته همه و همه در پروسه معماری داخلی جای خواهند گرفت.ما تنها هدفمان این نیست که محیط درون یک ساختمان را زیبا و شیک کنیم بلکه هدف این است که نسبت به عملی که قرار است در انجا رخ دهد باید فضایی کاربردی را خلق نماییم.

رنگ یکی از مهمترین اجزایی است که در معماری داخلی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. با هم سه صفت مهم هر رنگ را ابتدا مورد بررسی قرار خواهیم داد :

۱-فام

۲-درخشندگی

۳-پر مایگی

فام را اینگونه می توان تعریف کرد که جایگاه رنگ را در سلسه رنگی از قرمز تا بنفش مشخص می کند.از فام های اولیه می توان سه رنگ قرمز و زرد و آبی را نام برد و از این سه رنگ به عنوان بقیه فام ها استفاده می شود.

گروه بعدی فام ها رنگ هایی همچون نارنجی و سبز و بنفش را شامل می شوند. و سومین گروه فام ها نیز از مخلوط فام های اولیه و ثانویه پدید می آیند.مثلا مخلوط زرد و نارنجی پرتقالی رنگ می شود.ترکیب قرمز و بنفش ارغوانی رنگ می شود و ترکیب بنفش و آبی لاجوردی خواهد شد.

اما دومین صفت رنگ ها میزان درخشندگی انها است. کافیست تا چند رنگ را کنار هم بگذارید خواهید دی بعضی تیره و بعضی  روشن تر هستند.اصطلاح رنگسایه که در نقاشان رواج دارد نیز به همین خاطر است.از نظر میزان درخشندگی اولین رنگ زرد می باشد  و کمترین درخشندگی نیز منتسب است به رنگ بنفش.

سومین صفت رنگ ها پر مایگی نام دارد.در واقع این صفت میزان خلوص رنگ را مشخص می کند.

پس با توجه به خصوصیاتی ه هر رنگ برایس خود دارد باید در هنگام استفاده از انها در مبحث معماری داخلی توجه خاص و ویزه ای داشت.چرا که براحتی با رنگ ها می توان محیطی پر انرژی و بالعکس محیطی بی روح و کسل کننده ایجاد کرد.بسته به اینکه قرار است چه نوع دکوراسیونی انجام دهیم می بایست از رنگ های مختلفی با ترکیبات خاص خود استفاده کنیم.به طور مثال زمانیکه هدفمان دکوراسیون داخلی منزل است با زمانیکه می خواهیم برای دکوراسیون اداری و یا دکوراسیون مغازه فعالیت کنیم نوع رنگ هایی که انتخاب می کنیم به شدت با هم فرق خواهند داشت حتی در انتخاب نوع مبلمان اداری و نوع رنگ بندی ان برای محیط اداره باید بسیار دقت نمایم.

مبحث بعدی که می تواند تاثیر بسزایی در زیباتر شدن طرح نهایی ما در معماری داخلی انجام گرفته داشته باشد نحوه نور پردازی محیط است.باید دید ساختمان ما تا چه اندازه از نور طبیعی بهره می برد و کدام نقاط  را باید با استفاده از نور های لامپ نور پردازی و روشن کرد.در دیدگاه خیلی ها هنوز از نور تنها به یک عامل روشن کننده نگاه می کنند و در نهایت به مواردی مانند اینکه نور جنوبی و شمالی از نور شرقی و غربی بهتر است و در مواقع خاص نور شرقی نیز از نور غربی بهتر است توجه می شود.اما اگر به معماری گذشته خود نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که نور خود به عنوان یک عنصر مجزا عمل کرده و به کار گرفته شده است.

برای  انجام یک پروزه معماری باید یک نقشه و استراژی مشخصی را دنبال کرد. طراح داخلی باید کلیه نقشه ها را که برای طراحی فضا در نظر گرفته شده است و نوع مبلمان و مصالحی که قرار است در انجا کار شود را از معمار دریافت نماید. در هر طرحی که قرار است برای هر دکوراسیونی اعم از انواع دکوراسیون اداری یا  دکوراسیون اتاق خواب گرفته تا دکوراسیون آشپزخانه  یا دکوراسیون داخلی رستوران و….. به کار رود باید چند فاکتور مهم را همیشه در نظر داشت :

۱-امنیت

۲-راحتی

۳-انعطاف پذیری

۴-سلامت

و اما اگر می خواهید بدانید که خود معماری داخلی چیست می توان اینگونه بیان داشت که حلقه ای که باعث اتصال میان طراحی داخلی و معماری می شود همین معماری داخلی است.در واقع معماری داخلی نیز با تمام اجزا و عناصر سازنده یک ساختمان سر و کار دارد و همانگونه که در طراحی داخلی بر فضای داخلی تاکید داریم در معماری داخلی نیز همین گونه می باشد.

این علم از این جهت بسیار مهم است چرا که دقیقا با حالات و ویژگی های روحی و روانی هر فرد سر و کار دارد.پس معمار باید برای رسیدن به طرحی مطلوب بسیار تلاش کند تا با بالاترین کیفیت ممکن فضایی را خلق کرده که افراد رد ان احساس آرامش و آسایش داشته باشند.همچنین در هنگام طراحی فضای داخلی باید دو قوله مهم را در نظر گرفت. اول اینکه کاربردی بودن ان فضا بنا به کاری که قرار است در آنجا انجام شود و دوم اینکه ایجاد حالت روحی مناسب برای افراد ی که قرار است در ان محیط قرار بگیرند.

به طور مثال یک اثر هنری ادبی ممکن است به فرم شعر و نیز شعری به فرم غزل یا مثنوی و یا مثنوی عاشقانه یا حماسی باشد. لذا فرم طی مراتب مختلف نوع یا گونه یک اثر هنری را مشخص می کند.سوم به طور کلی فرم بر تمامیت به فعلیت رسیده کار هنری دلالت دارد: لذا فرم تجلی وحدت کامل عوامل تشکیل دهنده اثر هنری می باشد که شامل : موضوع ، محتوا، ماده و فرم می باشد. علاوه بر این فرم به طور خاص بر روابط درونی و ساختار زیبایی شناختی حسی –ادراکی کلیت اثر هنری ( یا فرم آن به طور عام ) دلالت دارد.چهارم : فرم اگر چه شکل را نیز در برمی گیرد ولی محدود به آن نیست. فرم یک مفهوم کلی است در صورتی که شکل جزئی بوده و بواسطه برخورد خطوط خارجی یک شی یا اجزای آن با محیط پیرامون تشخیص داده می شود. رنگ نیز جدای از فرم نیست و این دو عامل یعنی شکل و رنگ خود در واقع بخشی از فرم می باشند.پنجم: مرتبه مهم فرم یک اثر هنری ، کیفیت ویژه ترکیب بندی یا کمپوزسیون عناصر تشکیل دهنده آن است. این مرتبه به لحاظ بررسی زیبائی شناختی ساختار آثار هنری دارای اهمیت ویژه ای است…

با افتخار اعلام می داریم مجموعه ما با وجود کادری مجرب و حرفه ای آماده ارائه مدرن ترین و به روز ترین طرح های دکوراسیون داخلی مغازه و معماری بوده و دعوت می کنیم از شما عزیزان و علاقه مندان تا حتما به صورت حضوری به دفتر شرکت دکوراسیون داخلی ما امده و از آخرین نمونه کارهای ما در این زمینه بازدید نمایید.

م: دکور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *